Krajina pôvodu: Slovensko / Česká republika / Rakúsko
Rok: 2009

Réžia: Peter Kerekes
Scenár: Peter Kerekes
Kamera: Martin Kollár
Hudba: Marek Piaček

Ako sa varia dejinyDobré jedlo patrí neodmysliteľne k životu. To je stará známa pravda. S prázdnym bruchom sa nič nerobí dobre. Ani nebojuje! Nový slovenský film Ako sa varia dejiny nám dovolí nahliadnuť do jednej z najintímnejších vojenských sfér – do kuchyne. Dokumentárne ladený film je dielom slovenskej, českej a rakúskej produkcie. Režisérom tohto osemdesiatosem minútového projektu je Peter Kerekes (Ladomírske morytáty a legendy), ktorý sa vo filme pokúša nájsť ten správny recept na život.

Film je postavený na rozprávaní rôznych kuchárov postupne odhaľujúcich svoje recepty, ktorými nasycovali vojakov svojej krajiny. Dvanásť receptov od druhej svetovej vojny až po vojnu v Čečensku. Na filmovom plátne odrazu uvidíte ľudí, ktorí v rozličných obdobiach európskej histórie „varili proti sebe“. Vo filme sa príprava jedla opisuje ako taktika boja. Každý kuchár varil, piekol či smažil ako najlepšie vedel. S receptom alebo bez neho, len podľa oka.

Dokument Ako sa varia dejiny odhaľuje poslanie vojenských kuchárov. Ovplyvnili priebeh 2. svetovej vojny, konfliktu na Balkáne, vojny o Alžír, sovietskej okupácie Maďarska a Československa a mnohých iných sporov. Nemec Franz Wienhart piekol chlieb pre nemecký Wehrmacht a na svoj recept nedá dopustiť. Ruska Klavdia Kornevová varila pre sovietskych letcov, ktorí bojovali proti nemeckým vojakom. Maďarské klobásky Békesa Mihályho zachutili sovietskym vojakom počas okupácie Maďarska. Dokonca spoveď osobného kuchára Josipa Broza Tita, ktorý nám dovolí nahliadnuť do prezidentovho jedálneho denníka.

Každý z kuchárov je jedinečný. Sú to ľudia, ktorí prežili vojnu pri hrncoch a prostredníctvom filmového dokumentu ponúkajú svetu svoje svedectvá. Ktovie, či by bez nich – kuchárov – bola vôbec nejaká vojna…

Ako sa varia dejiny Ako sa varia dejiny

Ako sa varia dejiny je originálny spôsob vyrozprávania európskej histórie. Jednotlivé scény dopĺňa správne namiešaná ingrediencia hudby, o ktorú sa postaral Marek Piaček. Ticho v scénach, kde kuchári rozprávajú svoje príbehy následne vystrieda vojenská hudba s vôňou víťazstva. Kamera ponecháva pre divákov dlhšie zábery niektorých scén. Vynikne tak posolstvo každého jedného človeka, ktorý prežil vojnu. Pravdivé príbehy so štipkou vtipu i trpkosti spomienok.

Dokument určite poteší všetkých filmových fajnšmekrov. Po Slepých láskach Juraja Lehotského prichádza do našich kín ďalší kvalitný slovenský film. Ako sa varia dejiny je skutočne lahôdka. Správny filmový guľáš všehochutí! Okrem faktov a skutočných príbehov ponúka možnosť na úsmev i slzy. Nepremeškajte možnosť dobre sa filmovo najesť. Tento film je totiž ukuchtený podľa dobrého receptu!

/