Krajina: Rumunsko

Réžia: Alex Maftei
Scenár: Lia Bugnar
Kamera: Radu Aldea
Hudba: Dragos Alexandru
Hrajú: Dana Voicu, Ionel Mihailescu, Paul Diaconescu, Jordi Garcia, Ana Popescu, Ioan Ionescu, Antoaneta Cojocaru, Ioana Abur, Adrian Paduraru, Adriana Trandafir a ďalší

Ahoj! Ako sa máš? (Buna! Ce faci?, 2010)Európsky film to nemá ľahké v konkurencii finančne požehnaných hollywoodskych filmov. Tým sa totiž silná kampaň postará o slušné zisky, aj keď film nie je bohvieako dobrý. Európske snímky majú tento luxus iba málokedy, nehovoriac o tom, že svojimi témami a spracovaním nezvyknú ponúkať oddychový materiál, ale spravidla kladú na diváka vyššie nároky.

Ak ste však ochotní dať európskemu filmu šancu, rumunská komédia Ahoj! Ako sa máš? môže byť pre vás tou najideálnejšou vstupnou bránou. Veľmi aktuálna téma nudy v manželstve a internetových zoznamiek je spracovaná filmársky zaujímavo, zároveň pôsobí moderne a zanechá vo vás príjemný pocit. Komédia rozpráva príbeh manželov Gabriely a Gabriela, ktorí už dávno zabudli na to, čo ich spája a prestali sa jeden pre druhého snažiť. Stagnáciu naruší náhoda, vďaka ktorej sa títo dvaja počítačovo negramotní ľudia v strednom veku stretnú na anonymnej internetovej zoznamke a začnú znova odhaľovať pekné a príťažlivé stránky toho druhého. V doplnkovej línii sledujeme ich temer dospelého syna Vladimíra, ktorý na rozdiel od nich síce prekypuje sexuálnou energiou, ale nedokáže nadviazať hlbší vzťah.

Ahoj! Ako sa máš? (Buna! Ce faci?, 2010) Ahoj! Ako sa máš? (Buna! Ce faci?, 2010)

Nenechajte sa pomýliť. V hlavných úlohách síce uvidíte štyridsiatnikov, film však určite zaujme aj omnoho mladšie publikum. Za všetko hovorí úspech filmu na jeho domácom trhu, kam do kín chodievajú hlavne násťroční a dvadsiatnici. Voľnejšie tempo, ktoré dotvára obraz všedného manželského života, z času na čas sympaticky rozvíri Vladimírovo rozprávanie v prvej osobe. Komédia si po celý čas udržiava zábavný tón a humor do veľkej miery stojí na výborných hereckých výkonoch. Ústrednú dvojicu si zahrali divadelní herci Dana Voicu a Ionel Mihailescu, ktorých reč tela je taká veľavravná a povedomá zároveň, že v nich určite spoznáte svojich známych alebo susedov. Zaručene vám v pamäti zostane aj mladý Paul Diaconescu v úlohe sebavedomého Vladimíra alebo aj temperamentná, no ľahkovážna Ana Popescu ako Gabrielina zamestnankyňa.

Rozpočet tristotisíc eur je smiešny v porovnaní so západnými produkciami, avšak i ten predstavoval pre rumunských filmárov problém. Od štátu totiž dostali podporu iba vo výške 90 000 eur. Ahoj! Ako sa máš? našťastie patrí do kategórie filmov, o ktorých v tom najlepšom zmysle platí: „Za málo peňazí veľa muziky.“ Aj napriek skromným pomerom produkcie, vo filme nachádzame veľmi zaujímavo a intuitívne využitú kameru, šikovnú prácu so svetlom a dôvtipnú a jemnú, ale miestami i potmehúdsku orchestrálnu hudbu.

Ahoj! Ako sa máš? je údajne prvou rumunskou komédiou za posledných dvadsať rokov. Jeho podmanivý scenár napísala herečka a scenáristka Lia Bugnar, ktorej inšpiráciu dodal režisér filmu Alexandru Masftei. Ten sa o podobne bizarnej náhode dočítal v novinách. Komédia poteší dušu, svojou univerzálnosťou je otvorená akémukoľvek publiku a je príjemným a hlavne kvalitným spestrením horúcich letných večerov.