Minutáž: 117 minút

Réžia: James Mangold
Scenár: Halsted Welles, Michael Brandt, Derek Haas
Kamera: Phedon Papamichael
Hudba: Marco Beltrami
Hrajú: Russell Crowe, Christian Bale, Ben Foster, Alan Tudyk, Vinessa Shaw, Peter Fonda, Gretchen Mol, Johnny Whitworth, Luke Wilson

310YumaWestern ako filmový žáner je špecifickým typom filmu. Má svoje pravidlá, ktoré v porovnaní s inými žánrami občas vyzerajú dosť zvláštne a takisto môžu spôsobiť nepochopenie u diváka, ktorý nezvykne tieto filmy sledovať. Westernové filmy ale majú svoje neopakovateľné čaro, ktoré spôsobuje, že viaceré filmy s touto tematikou sa nachádzajú v rôznych rebríčkoch najlepších filmov všetkých čias (stačí spomenúť napríklad veľdielo Vtedy na Západe). Tento žáner je takisto veľmi rôznorodý a svoje najlepšie roky má už dávno za sebou, čo ale nebráni v tom, aby sa občas v kinách objavil nový western. O znovuzrodenie westernu sa veľmi pokúšal napríklad Clint Eastwood v roku 1992 filmom Nezmieriteľní, ale výraznejšie sa mu nepodarilo presadiť žáner znova do povedomia divákov. Napriek tomu sa raz za čas objaví nový zástupca príbehov z divokého západu, ako napríklad najnovšie trochu rozporuplný film 3:10 vlak do Yumy.

Ben Wade je jedným z najhľadanejších mužov v americkej prérii vďaka svojej vysokej úspešnosti v prepadávaní dostavníkov vezúcich zlato. Po jednej jeho akcii zostane jeden muž z eskorty živý, čo sa stane Benovi osudným. Takmer mŕtveho muža nájde rančer Dan Evans, ktorý sa topí v dlhoch a práve mu jeho veriteľ podpálil sýpku. Lúpežníka sa podarí chytiť miestnemu šerifovi a Dan vďaka vidine zárobku 200 dolárov po krátkom rozmýšľaní súhlasí s tým, aby pomáhal pri prevoze charizmatického Wade do mesta Contention z kadiaľ ide o 3:10 vlak do Yumy, teda do väzenia. Tento prevoz ale bude poriadne náročný, keďže Benovi kumpáni na čele s Charliem Princom sa budú usilovať o oslobodenie svojho veliteľa a rovnako samotný Ben sa len tak ľahko nezmieri so svojim osudom…

Film je (kto by to povedal v dnešnom Hollywoode) remakom klasického westernu z roku 1957. Réžiu mal na starosti James Mangold (Walk the Line), ktorý nakrútenie filmu pojal čo najrealistickejšie. Divák tak nemá pocit ako pri niektorých starých westernoch, že žiť v tej dobe bolo med lízať. Divoký západ v tomto filme je špinavý, plný zbedačených mužov, ktorí žijú v bezútešnej krajine plnej prachu a vypestovať niečo na obživu svojej rodiny je pre nich obrovským problémom. Presne taký je Dan, veterán z občianskej vojny. Snaží sa uživiť ako farmár, čo je však veľmi náročne, a tak sa dostáva do dlžôb. Preto je logické, že keď sa mu naskytne možnosť ísť na dobrodružnú výpravu a splatiť svoje dlhy, tak dlho neváha a ide. Navyše touto výpravou chce dokázať svojmu synovi, ktorý ide s ním, že nie je len úbohý farmár, ale dokáže aj bojovať keď treba.

310Yuma 310Yuma

Naproti tomu Ben Wade je typickým charizmatickým desperádom divokého západu, ktorému nerobí problém prelomiť ľubovoľnú ochranu dostavníkov a takisto sa mu už niekoľkokrát podarilo utiecť z väzenia. Nemá na prvý pohľad žiadne výčitky svedomia za svoje konanie. Vybral si svoj život štvanca a zdá sa, že si to aj vo veľkej miere užíva. Príbeh sa v priebehu filmu odvíja v predpokladaných šľapajach. Mangold priam ukážkovo graduje príbeh, ale potom nastane posledná štvrťhodina filmu a začnú sa na plátne diať veci, ktoré trochu protirečia s doterajším príbehom. Ukončenie príbehu je podobné ako v pôvodnej verzii (nie úplne, ale základ je rovnaký) a koniec vychádza z iných westernových filmov. Ak divák očakáva od filmu dokonale logický príbeh, nastáva problém. Bohužial to nie je prípad tohto filmu, keďže ukončenie príbehu je normálne vo svete westernu, čo nie je práve logický svet.

Film by mohol mať hocijaký skvelý (aj keď trochu nelogický) príbeh a réžiu, ale bez kvalitných hercov to jednoducho nejde. Mangoldov film s týmto nemá žiadne problémy, keďže do dvoch hlavných úloh obsadil skvelých hercov. Mená ako Christian Bale a Russel Crowe hovoria za seba. Obaja podali vo filme skvelé herecké výkony, aj keď Crowe je oveľa výraznejší, čo je spôsobené najmä scenárom, keďže Bale je v podstate len roľník, ktorý chce v živote niečo dokázať. Naproti tomu Crowova postava je mimoriadne charizmatická a v jeho prevedení aj viacvrstvová. Okrem hlavnej dvojice Bale-Crowe vo filme ešte vytŕča predstaviteľ žiaka Bena Wadea, Charlie Prince, ktorého hrá Ben Foster. Jeho stvárnenie krutého zabijaka s detskou tváričkou a ostrým hlasom je priam dokonalé.

310Yuma 310Yuma

3:10 vlak do Yumy je film, ktorý sa vám bude buď veľmi páčiť, alebo ho odsúdite pre trochu nelogický a pre niekoho aj hlúpy scenár. To by bola ale škoda, keďže tento film je veľmi vydarenou modernou verziou klasického westernu so všetkými kladmi aj zápormi príbehu. 3:10 vlak do Yumy vyniká najmä v spracovaní. Mangoldova réžia je veľmi rozumná a každý záber má svoje miesto. Navyše spracovanie zvuku a obrazu je na veľmi vysokej úrovni (toho dôsledkom sú nominácie na Oscara v zvukových kategóriách). Ak máte problém s tým, že vám asi bude vadiť koniec filmu (jednoducho potrebujete mať vo filme všetko logické a do seba zapadajúce) tak skúste odísť so sály 15 minút pred koncom premietania. Tak vo vás zostane dojem skvelého westernu, bohužiaľ ale bez ukončenia.

/