Minutáž: 109 minút
Prístupnosť: MP 18

Réžia: Rob Zombie
Scenár: Rob Zombie
Kamera: Phil Parmet
Hudba: Tyler Bates
Hrajú: Malcolm McDowell, Scout Taylor-Compton, Danielle Harris, Daeg Faerch, Sheri Moon, Dee Wallace, Udo Kier, William Forsythe, Danny Trejo, Richard Lynch, Sybil Danning, Clint Howard, Courtney Gains, Tyler Mane, Daniel Roebuck, Ezra Buzzington, Sid Haig, Hanna Hall, Brad Dourif, Lew Temple, Daryl Sabara

HalloweenV rámci hororového žánru tvorcovia najviac oscilujú medzi dvoma odlišnými štýlmi spracovanie svojho filmu, medzi brutálnym zobrazením drastických scén a medzi psychologickým budovaním napätia, ktoré približuje takýto horor skôr k žánru thrileru. Pojem brutality v horore je vec značne subjektívna, keďže každý človek znesie inú dávku zobrazenie vrážd, mučenia a podobných činnosti, a preto príliš brutálny horor nemusí byť tak úspešný ako by bol, kebyže sa tvorcovia radšej zamerali na budovanie hutnej atmosféry strachu pomocou základných znalosti o ľudskej psychike. Často sa ešte potom stáva, že sa režisér snaží dať do jedného filmu aj brutalitu, aj psychológiu, čo môže viesť k zaujímavým filmom. K tejto kategórií patrí aj najnovší film divokého režiséra, hudobníka a speváka Roba Zombieho, Halloween, teda ďalší príspevok do nekonečnej série, ktorý je ako to v dnešnom Hollywoodu bežné remake Carpenterovej klasiky aj keď s viacerými obmenami.

Rob Zombie sa vracia k tému “vzniku“ vraha Michaela Myersa, keď najprv ukazuje jeho nie príliš radostné detstvo, nevlastného otca opilca a matku zarábajúcu peniaze na chod domácnosti ako striptérka, čo určite nebolo príliš dobré na psychický vývin malého dieťaťa. Michael nepoznal pojem domov, keďže u nich to vyzeralo skôr ako na prehliadke všetkých možných nadávok. Michael sa preto radšej utiekal do svojho sveta, v ktorom si vyrábal masky, mrzačil zvieratká a takto si ich fotil. Na Halloween to však raz v ňom prepuklo a pozabíjal takmer celú rodinu (plus frajera svojej sestry) a ušetril len malú nevinnú sestričku a svoju milovanú mamičku. Michaela potom zavrú na psychiatriu, v ktorej sa začne ešte viac do seba uzatvárať a po pätnástich rokoch sa mu podarí dostať na slobodu a rozhodne sa navštíviť svoju sestru…

Halloween Halloween

Ak ste videli niekedy predchádzajúce Zombieho horory Dom tisícich mŕtvol a jeho pokračovanie Vyvrženci pekla, tak úvod filmu bude pre vás trochu prekvapujúci. Celá prvá polovica je viac menej psychologickou analýzou pôvodu Myersových vražedných sklonov, napriek tomu sa ale dočkajú aj priaznivci násilia. Scéna vyvraždenia rodiny nepatrí medzi filmové scény, ktoré by boli práve tie najmiernejšie. Základom tejto časti je však najmä odhalenie dôvodu, prečo Michael vraždí, k čomu dopomáhajú rozhovory s detským psychológom Dr. Loomisom (hrá ho Malcolm McDowell, ktorý sa preslávil hlavnou úlohou v kultovom Mechanickom pomaranči) pre ktorého je Michael jeho životným údelom. Neprestáva sa zaujímať o jeho prípad a napíše aj knihu o ňom. V prvej časti by som chcel ešte upozorniť na geniálnu scénu prestrihov, ktorá je poriadne ironicky podfarbená klasickou skladbou sedemdesiatych rokov – Love Hurts.

Po Michaelovom úteku sa film prehupne do druhej časti, ktorá je už typickým slasherom. Michael začne postupne (samozrejme, že znova na Halloween) vyvražďovať ľudí okolo svojej sestry. Zombie ide v rámci klasického slashera veľmi presne, keď všetky mladé postavy majú slovník ako bulharský námorník a vraždenie v drvivej väčšine prípadov je buď pred sexom, alebo po ňom a samozrejme, že sa dočkáme aj pobehovanie jačiacich polonahých slečien pred vraždiacim Michaelom. Celkovo je táto druhá časť o dosť slabšia a najmä nudnejšia ako prvá a divák viac menej vždy vie veľmi presne predpovedať, čo sa bude diať. Napriek tomu Rob Zombie ukazuje v tejto druhej polovici veľkú zručnosť pri nakrúcaní scén vraždenia, ktoré sú naozaj veľmi dobre nakrútené, klasicky, ale zároveň aj trochu moderne. Navyše záver je takisto veľmi dobre urobený a trochu zlepšuje celkový dojem z celej druhej časti.

Halloween Halloween

Tento novodobý Halloween od Roba Zombieho je trochu prekvapením. Ide o veľmi kvalitnú poctu klasickým slasherom a film vôbec nerobí hanbu pôvodnému Halloweenu. Práve naopak, keďže Zombieho veľmi elegantný filmový štýl (čo len málokto od neho čakal) vo filme vytvára najmä v prvej časti skvelú atmosféru. Treba ale povedať, že druhá časť je zase už o dosť slabšia, aj keď je viac slasherová. Celkovo je to zaujímavý horor, ktorý by si nemal žiaden fanúšik žánru nechať ujsť.

/