Luc Besson

Michal Baláž
Profil

„Film nikdy nezachránil ľudský život. Nie je to liek, ktorý by dokázal zachrániť ľudský život. Je to iba aspirín.“ (Luc Besson)

Luc BessonLuc Besson – režisér, scenárista a producent v jednej osobe. Človek, ktorý dokáže spojiť to najlepšie z bohatého umeleckého a filmového dedičstva jeho rodnej krajiny Francúzska s tým najlepším z Hollywoodu. Kontroverzná postava a talentovaný vizionár. Taký je – a vám neostáva nič iné, len ho buď preklínať alebo milovať.

Narodil sa 18. marca 1959 v Paríži dvom inštruktorom potápania a povolanie jeho rodičov mladého Luca natoľko zaujalo, že si zaumienil stať sa potápačom. V sedemnástich rokoch však utrpel pri potápaní úraz, ktorý nadobro zmaril všetky nádeje, aby sa stal tým, čím od malička chcel byť. Vtedy hádam ešte netušil, že svojej rannej vášni splatí dlh vo svojich filmoch. Neschopný ďalšieho potápania, vrátil sa späť do rodného Paríža, kde už vo svojich 18-tich rokoch začal pracovať pri filme. V brandži začínal takpovediac od podlahy, bral rôzne pomocné práce. Veľký talent však na seba vždy rýchlo upozorní. A o tom, že Luc Besson takým talentom bol od malička, niet pochýb. Už v detských rôčkoch znudený Besson nespokojný s fádnosťou sveta, v akom žije, začal vymýšľať a písať krátke príbehy a vytvárať si imaginárny svet budúcnosti, ktorý sa o niekoľko rokov stal predlohou pre sci-fi film Piaty Element. Lenže tak ďaleko zatiaľ nie sme . . .

Začiatkom 80. rokov stretáva mladučký Besson hudobného mága Erica Serru, ktorý sa stal jeho spolupracovníkom a dvorným skladateľom pri všetkých jeho filmoch. Besson, pracujúci už istý čas vo „fachu“ (dokonca strávil tri roky v USA, ale vrátil sa späť, aby vytvoril svoju vlastnú produkčnú spoločnosť) poprosil Serru, aby skomponoval hudbu do krátkeho filmu L´Avant dernier (1981). To bol vôbec prvý film, ktorý natočil – ako scenárista, producent aj režisér. A už v tomto filme mu hlavnú úlohu hral ďalší, častý spolupracovník – Jean Reno.

Luc BessonTáto konštelácia spolupracovníkov kooperovala aj na ďalšom filme, Bessonovej celovečernej prvotine a teda debute – čiernobielom postapokalyptickom sci-fi filme s názvom Le Dernier combat (1981; Posledný boj). Dej sa odohráva v blízkej budúcnosti, vo svete, ktorý sa totálne zrútil a pripomína skôr pravek. Pozoruhodnosťou je aj to, že počas celého filmu sa vôbec nehovorí.

Nasledoval film Subway (1985) s Isabelle Adjani, Christopherom Lambertom (a tiež Jeanom Renom), pojednávajúci o chlapíkovi menom Fred, žijúcom v Parížskom metre. Po tomto filme prišla prvá z radu povestných, tvorivých páuz, ktoré sú pre tohto autora také charakteristické. Po troch rokoch ale prišiel film, ktorý síce v čase vzniku takmer „vybuchol“, v Cannes ho odmietli, čo spôsobilo taký šok samému Bessonovi, že na premiéru ďalšieho filmu dokonca nepozval novinárov, no odvtedy však uplynulo mnoho vody a čas preveril aj tento snímok, ktorý sa mnohým Bessonovým fanúšikom zdá byť jedným z najlepších v jeho filmografii. Nejedná sa o nič iné ako Magická hlbočina (1988; Le Grand Bleu). Veľká pocta svojmu detskému snu – potápaniu. Príbeh dvojice kamarátov a rivalov – hĺbkových potápačov a ich skoro až mystickej láske k moru.

Luc BessonPrišiel rok 1990 a s ním aj Nikita. Film, ktorý si ihneď získal rešpekt a uznanie. A nielen to – jeho dopad na filmovú a televíznu tvorbu nasledujúcich rokov bol a je priam fenomenálny. Prototyp drsnej agentky/zabijáčky Nikity, ktorá si musí vybrať medzi smrťou alebo prácou pre tajnú agentúru, poslúžil ako predloha mnohým remakom a seriálom, okrem iných aj pre kanadský seriál Brutálna Nikita alebo americký seriál Alias s Jennifer Garner. Vo vedľajšej roličke nájomného mafiánskeho zabijaka Viktora – čističa sa predstavil Jean Reno. Dá sa povedať, že touto postavou Besson vymyslel ďalší kult, ďalší prototyp. Podľa vzoru Viktora – čističa vzniklo mnoho filmových postáv či celých príbehov, medzi najzapamätateľnejšie patrí napr. Mr. Wolf v podaní Harveyho Keitla v Tarantinovom Pulp Fiction.

Luc Besson rozmýšľal nad postavou Viktora čističa tak dlho a intenzívne, až si povedal, že mu venuje celý film. A to bol zárodok Leona (1994). Na jednej strane nesmierne poetický ba až ľúbostný film o hľadaní svojich koreňov, o pomste a jednoduchom cite, ktorý dokáže prežívať aj niekto taký, ako nájomný vrah, na strane druhej brilantne natočený akčný trhák – to je presne to, čo vie Besson najlepšie. To je Besson! V jednoduchom príbehu samotárskeho zabijaka, ku ktorému sa pripojí mladučká Matilda, túžiaca pomstiť svojho maličkého bračeka, ktorého zabil skorumpovaný policajt obchodujúci s drogami v podaní geniálneho záporáka Garyho Oldmana, sa po prvýkrát na plátne objavila vtedy len trinásťročná herečka izraelského pôvodu – Natalie Portman. A treba len poďakovať pánovi režisérovi, že pre svet objavil jednu z najtalentovanejších mladých herečiek súčasnosti.

Luc BessonPrichádza ďalšia trojročná pauza na poste režiséra. To už sa ale pekne naplno rozbiehajú aj kariéry ďalších dvoch Bessonových povolaní – producenta vo svojej vlastnej produkčnej spoločnosti Europacorp a tiež scenáristu. No a pochopiteľne – Besson okrem umeleckého žije aj život každodenný, ľudský. Zvláštnosťou tohto chlapíka je to, že si (možno práve vďaka komplexu zo začiatku tvorby – z filmu Magická hlbočina) vypestoval akýsi odstup od novinárov – veľmi málo alebo skoro vôbec sa nevyjadruje o svojom osobnom živote. Zistiť preto nejaké zaručene pravdivé informácie je veľmi ťažké. Fanúšikom to ale zároveň umožňuje podporovať ich fantáziu a domýšľať si, čo asi tento bradatý Francúz po večeroch doma robieva. Možno si v pivnici chová hovoriaceho leguána a po nociach s ním hráva Scrabble. Neviem, len domýšľam . . .

Ak niekoho zaujíma Besson a ženy: v roku 1997 sa pri práci na svojom ďalšom filme stretol s pôvodom ukrajinskou modelkou a herečkou Milou Jovovichovou, ktorú si 14. 12. 1997 vzal za ženu. Mila Jovovich sa tak stala po Anne Parillaud (predstaviteľka Nikity, mal s ňou jedno dieťa) jeho druhou ženou. O necelé dva roky sa 12. júna 1999 rozviedli. V súčasnosti je ženatý (od 28. augusta 2004) s producentkou Virginie Silla, s ktorou vychováva tri deti.

Okrem toho je Luc Besson prekapivo kontroverznou osobnosťou. Nemá núdzu o rôzne súdne spory. Mnohokrát bol už žalovaný. Napr. Spoluscenáristom filmu Subway Pierrom Jolivetom alebo Kathryn Bigelowovou, ktorá ho obvinila, že jej ukradol scenár, ktorý napísala o Johanke z Arcu – tento súdny spor bol ukončený dohodou, ktorej podmienky však ostali v tajnosti. Asi najvážnejším súdnym sporom bol proces proti Bessonovej produkčnej spoločnosti a režisérovi Gérardovi Krawczykovi týkajúci sa smrti kameramana Alaina Dutartreho počas filmovania Taxi 2. Obvinenia boli začiatkom roku 2006 stiahnuté.

Luc BessonPopri tom musí Luc Besson čeliť stálym narážkam a kritikám na filmy, ktoré produkuje jeho spoločnosť a ktoré, podľa niektorých, sú bezhlavými a bezduchými výplodmi plnými vulgarizmov, sexizmu, rasizmu a nemiestnych vtipov a často s primitívnym scenárom. V tomto musím dodať iba jedno – keď sa to stále páči väčšiemu počtu ľudí ako tým, ktorým sa to nepáči, asi sa tí, ktorým sa to nepáči, budú musieť zmieriť – Besson je totiž pomerne lišiacky producent.

Čo sa týka ostatnej filmografie, v 1997 prišiel veľkorozpočtový (80 miliónov dolárov) sci-fi opus s Brucom Willisom Piaty element a potom pomerne zle prijatý prepadák Johanka z Arcu. Besson sa zasa odmlčal, doteraz na najdlhší čas – 6 rokov a tohto roku prichystal pre kiná veľký comeback, čiernobielou romantickou komédiou Angel-A. Ak máme brať Bessonov výrok, že za svoju kariéru natočí 10 filmov vážne, potom ostáva už len jeden film. Verme, že si to pán režisér rozmyslí.

Doposiaľ teda vyprodukoval na poste režiséra 9, na poste scenáristu 32 a na poste producenta 75 filmov. Vskutku plodný chlapík, uznajte. Dúfam, že takáto plodnosť v nasledujúcich rokoch neochabne.

PS.: Ako každý režisér, aj Besson má zopár obľúbených metód, ktoré často používa vo svojich filmoch, ako napríklad „reálny čas“ (nie filmový) – napr.: keď Bruce Willis v Piatom elemente dostane 30 sekúnd, aby hovoril, jeho reč trvá presne 30 sekúnd (v iných filmoch to je vždy skrátené). Často tiež používa uzavreté priestory s prirodzeným svetlom, žiadne umelé nasvietenie. A na niektorých filmoch (ako napr. Magická hlbočina) sa podieľal aj hudobne. Skutočne talent.