CloverfieldV európskom filmovom kontexte sa za hlavného tvorcu filmu väčšinou považuje režisér, ktorý sa snaží do filmu preniesť svoju umeleckú víziu scenára. Preto je za skvelý film chválený najmä režisér, ktorý dostáva aj ocenenia, ale nič by nezmohol bez kvalitného týmu okolo seba. V americkom systéme výroby filmu to ale funguje trochu ináč, keď režisér nie je neobmedzeným pánom na pľaci, ale musí počúvať názory iných. A to najmä názory producentov, ktorí ako financmajstri filmu chcú riadiť výrobu filmu od úplného začiatku až po koniec. Ako koniec si najradšej predstavujú udelenie Oscara za najlepší film, kedy po sošku si nejde režisér, ale práve producenti. Tento systém silnej kontroly natáčania nevyhovuje každému, stačí spomenúť napríklad režiséra Terryho Gilliama, ktorý mal obrovské nezhody s producentmi pri natáčaní filmu Kliatba bratov Grimmovcov. Spolupráca medzi režisérom a producentom, ale zase naopak môže skončiť nadmieru úspešne, príkladom je producent Jerry Bruckheimer a jeho niekdajší režisér Michael Bay.

Úloha producentov je ešte silnejšia v prípade televíznych seriálov, kde sa často striedajú režiséri jednotlivých epizód, ale celkové vyznenie seriálu je zaručené práve osobou producenta. Televízne seriály v poslednej dobre zažívajú veľký boom, keď kvalitou spracovania a prepracovanosťou príbehu často prekonávajú klasické filmy. Seriály ako napríklad Lost, Prison Break, či Heroes si získali svojou kvalitou ohromnú fanúšikovskú základňu, ktorá s netrpezlivosťou očakáva každý nový diel svojho obľúbeného seriálu. Za úspechom seriálu Lost (u nás ako Nezvestní) stojí okrem iných aj veľmi uznávaný producent J.J. Abrams, ktorý vytvoril koncept tohto seriálu (okrem iného sa podieľal na seriáloch Felicity a Alias, alebo režíroval aj Mission: Impossible III). Ďalší jeho projekt Cloverfield je s napätím očakávaný najmä kvôli Abramsovej produkcii a aj vďaka dych berúcemu traileru, ktorý určite stojí za dve minúty vášho života.

Cloverfield Cloverfield

Príbeh Cloverfield je úplne jednoduchý a dá sa povedať klasicky hollywoodský. Odohráva sa v New Yorku, kde na počesť Roba Hawkinsa urobili jeho kamaráti večierok, pretože Rob odchádza do Japonska. Večierok prebieha bez problémov, až do jedného okamžiku, keď zabávajúci sa ľudia spozorujú, že niečo nie je v poriadku a zazrú z okna obrovské monštrum veľkosti mrakodrapu, ktoré ničí ich rodné mesto. V tomto okamžiku večierok samozrejme končí a začína sa boj o holý život, zaznamenaný Robom, ktorý všetko natáča a komentuje prostredníctvom svojej digitálnej kamery…

Dej filmu neprináša teda nič novátorské, ale Cloverfield zaujme najmä veľmi zaujímavým spracovaním, ktoré vyzerá ako mix Godzilly a Blair Witch, keď divák v podstate sleduje záznam z Robovej kamery. Film sa teda zameriava na zobrazenie ohromného ohrozenia z pohľadu bezvýznamného jedinca, ktorý sa musí s novovzniknutou situáciou nejako vyrovnať, ak chce prežiť. Abrams zveril réžiu do rúk dosiaľ len seriálového režiséra Matta Reevesa, ale aj tak sa všade spomína najmä Abramsov vplyv na celkové vyznenie filmu. Hercov do tohto filmu vybrali naschvál menej známych, aby film nebol známy len vďaka známej tvári, ale aby divák mal pocit, že postavy sú naozaj bežní ľudia akých stretáva každý deň.

Cloverfield Cloverfield

Cloverfield má najmä v zámorí obrovský a premyslený marketing, ktorá je založená najmä na tom, že postupne boli vypúšťané drobné informácie o filme podporované netradičným trailerom. Takisto tvorcovia dávali na internet rôzne podporné videá, ktoré podporovali znalosť filmu u divákov, aj keď priamo o filme neboli. Jednoducho Cloverfield je projekt vyhypovaný na maximálnu možnú úroveň a my čoskoro uvidíme, čo to Abrams vlastne ukuchtil. Ohlasy z USA po premiére sú kladné, čiže vyzerá to na veľmi dobrý film.