Get busy living, or get busy dying. Andy Dufresne

Vykúpenie z väznice Shawshank (The Shawshank Redemption) je príbehom tichého bankára Andyho Dufresnea, uvrhnutého na dve doživotia za vraždu svojej manželky a jej milenca do obávanej väznice v Shawshanku, plnej rôznych indivíduí, od priateľského Reda, ktorý všetko zoženie, cez nadržanú partiu ‚Sestričiek‘ až po nemilosrdného dozorcu Hadleyho a jeho ziskuchtivého bossa Nortona. No film plný priateľstva, nehynúcej nádeje, viery v znovuzískanie slobody a vôle vzoprieť sa osudu bojoval o kultový status dlho a na mainstreamovom pľaci to ľahké nebolo.

Jeho nepriamy zrod siaha až do skorých osemdesiatych rokov, keď režisér Frank Darabont adaptoval za malý peniaz krátku poviedku majstra pera Stephena Kinga – The woman in the room (1983). Pár rokov spolu udržiavali listové priateľstvo, až kým sa režisér nerozhodol vstúpiť na pole celovečerného filmu jednou z najlepších Kingových prác vôbec – Rita Hayworth and Shawshank Redemption. Tvorcovia sa prvý raz stretli a za istý čas vzniklo jedno z najkultovejších diel kinematografie, ktoré obohatilo pestrú paletu beztak silného roku 1994.

I believe in two things: discipline and the Bible. Here you’ll receive both. Put your trust in the Lord; your ass belongs to me. Welcome to Shawshank. Riaditeľ Norton.

Vykúpenie z väznice Shawshank (The Shawshank Redemption, 1994) Vykúpenie z väznice Shawshank (The Shawshank Redemption, 1994)

Spočiatku Darabont seriózne zvažoval, že upustí od projektu a za 2,5 milióna dolárov predá štafetu Robovi Reinerovi (pretavil Kingovu novelu The Body do filmu Stand by me roku 1986), ktorý plánoval do hlavných úloh obsadiť Harrisona Forda ako Reda a Toma Cruisea ako Andyho. No nakoniec svoj za osem týždňov napísaný scenár začal brať ako možnosť vytvoriť unikátne dielo, súhlasil s nižším honorárom a aj keď vždy prehlasoval, že jeho prvý film bude horor, práce na drsnej väzenskej dráme začali.

Ako predobraz Shawshankskej väznice poslúžila Mansfield State Reformatory (dnes múzeum) v americkom Ohiu. Zopár priestorov v dezolátnom stave vyzerajúcej inštitúcie bolo zrenovovaných, no valná väčšina interiéru sa z finančných dôvodov len zduplikovala. Obyvatelia mestečka mali obrovský záujem aj o komparz, ale ich účasť spôsobila štábu nemalé problémy, pretože mnohí zainteresovaní mali čas buď po práci, alebo prinajhoršom len jeden deň v týždni. To viedlo štáb v snahe stihnúť termín k najatiu skutočných ex-kriminálnikov.

His first night in the joint, Andy Dufresne cost me two packs of cigarettes. He never made a sound. Red

O herecké party sa strhol vskutku tuhý boj. A že bolo z čoho vyberať! Okrem vyššie spomínaného Cruisea sa o úlohu Andyho zaujímali aj Tom Hanks, Kevin Costner či dokonca Charlie Sheen, ale nakoniec vyhral Tim Robbins, ktorý sympatickosť a introvertnosť Andyho veľmi dobre vystihol a pôsobil výborným dojmom. Úloha írskeho väzňa Reda, ktorý zároveň lemuje dej čoby rozprávač, bola od začiatku súdená Morganovi Freemanovi, i keď sa skloňovali také zvučné mená ako Clint Eastwood, Paul Newman, či Reinerom preferovaný Ford. Za svoj prejav, ktorý robí z Reda najsympatickejšiu postavu filmu, bol v hlavnej hereckej kategórii nominovaný na Oscara, lenže to by nesmel toho roku zažiariť Tom Hanks. Kedže je Freeman černoch, Darabont umne využil rozdiel medzi postavou a hercom (Ír, resp. černoch) a spracoval repliku z knihy – maybe, it’s ‚cause I’m Irish – do vtipnej scény. O dotvorenie charakterovo bohatej palety sa prejavom postarali James Whitmore ako Brooks Hatlen so svojim smutným osudom, Bob Gunton v pozícii riaditeľa Nortona či Clancy Brown ako „kolosálny čurák“ – dozorca Hadley.

Vykúpenie z väznice Shawshank (The Shawshank Redemption, 1994) Vykúpenie z väznice Shawshank (The Shawshank Redemption, 1994)

V dobe uvedenia do kín (8. októbra 1994) sa film síce stretol s priaznivou kritikou, ale po komerčnej stránke bol zatienený opusmi ako Pulp Fiction alebo dlhšie premietaným Forrestom Gumpom. Dohromady získal 7 oscarových nominácií, no ani tento faktor spolu so znovuuvedením do kín pred Cenami Akadémie nezaručili zisk. Film na seba ledva zarobil, produkcia bola sklamaná neúspechom, a tak zákonite putoval na video. Vtedy prišli WarnerBrothers s odvážnym ťahom – pustili na trh 320 000 kópií a len za prvý rok sa z filmu stal najviac požičiavaný kus. K tomu treba prirátať vysielanie na stanici TNT od roku 1997 v priemere každé dva mesiace a kult okolo Shawshanku rapídne narastal. Ale aké aspekty má Shawshank, že sa z neho stal takto preferovaný film?

Same old shit, different day. Red

Alfou a omegou je samotný režisér. Už od asimilácie Andyho do väzenského spoločenstva je cítiť z plátna umne vykreslenú mozaiku charakterov a ich vzťahy v takmer 20 rokov trvajúcej dejovej línii, ktorá plynie pomaly. Scenáristická stránka je silná devíza. Film graduje rôznymi prekvapeniami, zavádza, len aby o pár minút predostrel inú cestičku zákutiami väznice a čoraz viac tak šokoval, až do samého záveru. Aj keď ide o prostredie väzenské, je poňaté s veľkým nadhľadom a jemnocitom, pričom drsné scény ani v najmenšom neabsentujú. Vtiahne diváka za múry Shawshanku takou intenzitou, že síce je to spoločenská „záverečná“, človek má akosi chuť tam bývať a zdieľať momenty v spoločenstve, ktoré Andy svojím príchodom začal vytvárať. K dosiahnutiu tohto výsledku dopomáhajú kamera Rogera Deakinsa (najnovšie Skutočná Guráž) a hudobný doprovod Thomasa Newmana, plný smútku a zároveň nádeje v lepšie zajtrajšky.

Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane. Red

Film je ozajstným zážitkom oplývajúcim silou príbehu, filozofickými dialógmi, realisticky pôsobiacimi hercami a pamätnými scénami. Frank Darabont sa ukázal ako majster rozprávač a špecifiká, ktoré od filmu ako fajnšmekri vyžadujeme, splnil Shawshankom na výbornú, no kvalita siaha až za vytýčené hranice. Andym, ktorý „sa preplavil riekou sračiek, aby na druhom konci vyšiel čistý“, sa časom zapísal do filmového kanónu, o čom svedčia nielen rebríčkové hodnotenia, ale najmä pocit, ktorý v nás film zakaždým dokáže zanechať.

Originálny názov: The Shawshank Redemption
Krajina: USA
Rok: 1994
Minutáž: 142 minút
Réžia: Frank Darabont
Scenár: Frank Darabont
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Thomas Newman
Hrajú: Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton, William Sadler, Clancy Brown, Gil Bellows, Mark Rolston, James Whitmore, Jeffrey DeMunn a ďalší