#annaismissing © 2023 Aerofilms #annaismissing © 2023 Aerofilms

Štyri roky dozadu sa mladý český režisér Pavel Soukup spoločne s jeho spolupracovníkmi tešili zo získaného ocenenia Emmy za seriál #martyisdead (2019). Konkrétne išlo o minisériu ôsmich približne desaťminútových epizód vytvorených pre MALL.TV. Seriál podľa mňa prekvapivo rezonoval i so zahraničným publikom a dokonca ako úplne prvý v poradí v Českej republike získal už spomínané americké Emmy Award.

Soukup je očividne fanúšik podstatne dlhšej série 13 Reasons Why (2017-2020), u bratov Čechov známe ako Proč? 13x proto. Brian Yorkey, režisér tohto počinu, ktorý je zároveň aj adaptáciou rovnomenného románu, využíva v seriáli retrospektívne rozprávanie príbehu Hannah Baker. Aj keď si myslím, že po scéne s mopom, ktorá sa odohrala v druhej sérii, sme všetci nejak podvedome na 13x proto zabudli, bolo by fajn si pripomenúť, čo má #Marty s postavou Hannah spoločné.

#annaismissing © 2023 Aerofilms

V oboch prípadoch sa dej odohráva v retrospektíve, ktorú na začiatku „odštartuje“ samovražda hlavnej postavy. Detektívne pátranie po príčine ich náhleho (samo)usmrtenia majú pozostalí v oboch prípadoch o čosi uľahčené. Zatiaľ čo Hannah po sebe zanechá Clayovi 13 kaziet s nahrávkami, v ktorých sama postupne odkrýva svoje dôvody, Marty proste žil v modernej dobe. Jeho digitálna stopa zo sveta len tak nezmizne, rovnako ako aj internetová aktivita každého z nás, čo je jedno z didaktických poučení, nad ktorými seriál zdvíha varovný prst.

Tínedžerovi rodičia na internete, žiaľ, až po smrti ich milovaného syna odkrývajú Martyho dôvody na samovraždu spoločne s ďalšími extrémne nepríjemnými informáciami. Očividná inšpirácia Soukupa americkým seriálom však padá na úrodnú českú pôdu. Azda ešte vhodnejšie než jeho zdroj inšpirácie pracuje s aktuálnymi témami u mladých ľudí: Kyberšikana, blackmailing, zvýšený počet samovrážd u adolescentov a mnoho ďalších.

Dovtedy až tak neprítomný svet generácie Z na našom filmovom plátne zaujal okrem iného svojou autentickosťou. Podľa mňa séria dokonca otvorila portál do hláv súdobých tínedžerov, čím sa stala vhodná aj pre staršie vekové kategórie. Nielenže varuje mladých ľudí pred nástrahami internetu, pomáha napríklad ich rodičom vôbec dané nástrahy spoznať a zároveň otvoriť kvalitnejší dialóg s ich deťmi. Ak by to náhodou ešte niekto nepochopil, #martyisdead hodnotím ako veľmi užitočný produkt filmového priemyslu. Slovo produkt nie je zvolené náhodne, svojím konceptom a remeselným spracovaním sa miniseriál dotýka tzv. reklamovej estetiky.

#annaismissing © 2023 Aerofilms

Vyleštený obraz, resp. dokonalý záber ako vystrihnutý z reklamnej kampane je okrem Soukupovho seriálu aj súčasťou sveta influencerov z Instagramu. A práve fiktívnu influencerku Annu si spomínaný režisér zvolil pre hľadáčik svojej kamery v najnovšom filme #annaismissing. Ako možno už z ďalšieho hashtagu pred názvom snímky vytušiť, ide o veľmi voľné pokračovanie k Martymu. A formálne zároveň aj o veľmi podobné dielo s predošlou režisérovou snímkou. Opäť na úkor predkamerovej reality divák sleduje viaceré pasáže z obrazoviek počítačov a mobilov.

Thriller #annaismissing začína záberom krvavej tváre influencerky a následne v spätnom chode zisťujeme čo sa vlastne stalo. Tínedžerka Nina po náhlom zmiznutí známej kontroverznej influencerky nachádza nahé fotky Anny v mobile jej otca a začína si ho spájať s možným únosom dievčaťa. U Soukupa už tradične nie je všetko tak, ako sa na prvý pohľad môže zdať a film ponúka množstvo dejových zvratov, ktoré sú ale, žiaľ, očakávané.

Aj napriek tomu, že od premiéry #martyisdead uplynulo iba pár rokov, témy, ktoré sa snaží Soukup vo svojom režijnom repertoári prezentovať, sa u nás pomaly, ale isto udomácnili a wow-efekt od divákov už nemôže očakávať. Predovšetkým ak zvolí rovnakú stratégiu dejovej výstavby. Nechápte ma zle, snímka je po remeselnej stránke čistá, zvládnutá na výbornú. Na žiadny amatérsky kiks dozaista nenarazíte a ak ste predchádzajúci tvorcov seriál nevideli, je šanca, že vizuál snímky na vás bude pôsobiť sviežejšie.

V čom je teda Anna iná ako Marty? Mám pocit, že po vizuálnej snímke sa Soukup posunul viac k severským krajinám a farebná škála, ktorú snímka využíva ma veľmi blízko k škandinávskym krimi titulom. Okrem tém kyberšikany a digitálnej stopy na internete pribúdajú nové, veľmi aktuálne témy, ako konsenzuálny sex, nevyžiadané „dickpicks“ či sexuálni predátori na internete. Chvályhodný je aj výkon začínajúcej herečky Viktorie Vítovej, ktorá svoju rolu nesympatickej influencerky dokázala podať ešte dôveryhodnejšie než Jakub Nemčok v predošlej sérii.

Autentické vyobrazenie tínedžerov vo filmových dielach sa v poslednej dobe našim susedom naozaj darí a mladých ľudí začína český film baviť o čosi viac aj kvôli #martyisdead či #annaismissing. Určité spoločné znaky (influenceri, sociálne siete) môžeme vidieť aj pri minuloročnom prekvapení z Karlovarského festivalu – filme BANGER. od Adama Sedláka, ktorý je rovnako dejovo ukotvený vo svete generácie Z. Aj napriek tomu, že miestne filmové plátna na konci mája straumatizoval trápny počin s názvom Cool Girl!, Soukup úspešne zachraňuje tohtoročnú správu o stave českej kinematografie. Škoda len, že na chlp rovnako ako v 2019.