© Azyl Production

Tím debutantov – režisér Peter Komár a scenárista Marek Janičík – pod dohľadom skúseného producenta Maroša Hečka pripravujú nový slovenský film Cirkus Metropol, ktorý sa do kín dostane na začiatku leta 2019.

Film Cirkus Metropol odhalí zákulisie cirkusu a zároveň významného vydavateľa novín. Zachytáva poslednú fázu jedného sveta – cirkusu s exotickými zvieratami, ktorý pomaly, ale isto zaniká. Hlavnou ideou filmu je rodina, ktorú si hlavní hrdinovia – novinárka Alena s manželom Simonom a manželia Šimkovci z cirkusu pokúšajú udržať. A to aj napriek tlaku reality na pozadí náročných rozhodnutí, ktoré môžu navždy zmeniť ich život.

Ako to celé vzniklo

Cirkus Metropol je nízkorozpočtový film, ktorý otvára dvere dvom debutujúcim autorom – scenáristovi Marekovi Janičíkovi, ktorý pracuje ako dokumentarista aj pre Slovenskú a Českú televíziu a mladému režisérovi Petrovi Komárovi, absolventovi Akadémie umenia v Banskej Bystrici. Ten v roku 2015 natočil prvý materiál v Cirkuse Metropol a vznikol z toho absolventský dokument. Producent Maroš Hečko vybral z tohto dokumentu motívy, niektoré postavy a napísal námet celovečerného hraného filmu. „Peter Komár je jedným z mojich študentov. Prišiel s absolventským filmom s námetom o cirkuse. Keď som videl ten materiál, tak ma to veľmi inšpirovalo,“ povedal Maroš Hečko.

© Azyl Production

Film Cirkus Metropol vzniká v koprodukcii s RTVS a takisto vďaka podpore Audiovizuálneho fondu vo vývoji. V obnovenej výzve Audiovizuálneho fondu pre projekty debutantov sa projekt uchádza o podporu na produkciu. V minulosti na základe tejto iniciatívy fondu pod názvom MINIMAL vznikli už tri nízkorozpočtové diela mladých tvorcov (filmy Kandidát, Stanko a Babie leto). Mladí filmári tak majú vďaka osobitne vyhradenému rozpočtu šancu ľahšie prekonať náročný prechod od školských filmov k veľkej produkcii. Audiovizuálny fond spolu s RTVS týmto krokom zásadne prispieva k podpore mladých filmárov na Slovensku a vytvára im lepšie podmienky pre vznik ich debutových diel. Ďalšia výzva MINIMAL bude otvorená v septembri 2018.Počas letnej prípravy v roku 2016 Peter Komár navštívil cirkus niekoľkokrát a strávil v ňom zopár kratších pobytov. Ponúkol sa, že bude v cirkuse právoplatným členom, vyskúšal si niekoľko pracovných pozícií, a to mu umožnilo hlbšie sa včleniť do cirkusovej komunity a spoznať jej život zvnútra. Dialógy tak pôsobia prirodzene a uveriteľne, scény natáčané v cirkuse sú akousi citlivou sondou do cirkusového života.

Cirkusanti, oligarchovia aj developeri

Príbeh filmu je o novinárke Alene (Alena Antalová), ktorá sa po siedmich rokoch na materskej dovolenke vracia do redakcie. Tá však za ten čas prešla rôznymi zmenami, na mediálnej scéne sa objavujú oligarchovia, ktorí skupujú médiá, a tak sa jej postava musí vysporiadať s úplne novou situáciou. V momente, kedy redakciu opúšťa jej ďalšia kolegyňa, dostane od šéfredaktora ponuku, aby urobila veľkú reportáž podľa svojho uváženia. Alena sa rozhodne zmapovať stav cirkusov v Československu. Odchádza na niekoľko dní na Moravu spolu s fotografom Ludwigom (Ludwig Bagin), kde kočuje známy Cirkus Metropol. Cirkus vedie česká rodina Šimků, ktorá odoláva snahám aktivistov bojujúcich za práva zvierat. Antonín Šimek zostáva pevný v rozhodnutí udržať cirkus za každú cenu a to ovplyvní aj Alenu a jej veľké životné rozhodnutie.

Vedľajšiu dejovú líniu tvorí Alenin nemecky hovoriaci manžel Simon (Simon Schwarz), ktorý pracuje ako architekt a bojuje s tlakom developera, ktorý chce stavať a meniť Bratislavu vo veľkom. Developera reprezentuje atraktívna Monika (Monika Hilmerová), ktorá sa rafinovaným spôsobom snaží Simona presvedčiť, že úplatky sú bežná realita ich sveta a nie je na nich nič zlé.

© Azyl Production

Vo filme sa tak prelínajú tri dejové línie spojené cez rôzne dilemy, ktoré preveria silu morálnych hodnôt jednotlivých hrdinov. Postoj novinárky Aleny, majiteľa cirkusu Šimka a architekta Simona dávajú divákovi možnosť sa konfrontovať s takouto dilemou, ktorej čelil aspoň raz už každý z nás. Zároveň sa otvárajú veľmi aktuálne témy, ktoré sú prítomné aj v dnešnej spoločnosti – pulzujúca téma novinárskej praxe, objektivity a etiky alebo developerský boom, ktorý postupne mení tvár hlavného mesta a ktorého hlavnou hnacou silou aj motiváciou sú peniaze. Problém s cirkusovými zvieratami, drezúrou a legislatívou, ktorá sa formuje v Európe, je ďalšou aktuálnou témou. Od 1. januára 2018 platí na Slovensku novela zákona, podľa ktorej budú vybrané druhy divokých šeliem a exotických zvierat zakázané na verejné vystupovanie. V praxi to môže znamenať zánik mnohých cirkusov a koniec jednej éry.

„Keďže od 1. januára 2018 legislatíva nebude povoľovať divoké šelmy a exotické zvieratá na verejné vystúpenie, tento typ cirkusov zaniká. Tak si myslím, že točíme poslednú romantiku tohto sveta,“ zhodnotil Maroš Hečko atmosféru, v ktorej vzniká Cirkus Metropol – nový slovenský film, ktorí diváci v kinách uvidia už na začiatku leta 2019.