Iron Sky, r. Timo Vuorensola, 2012 Iron Sky, r. Timo Vuorensola, 2012

Fínsky režisér Timo Vuorensola patrí medzi mladých priekopníkov na európskom poli žánru science fiction. V roku 2006 sa na internete objavil jeho prvý film Star Wreck: In the Pirkinnig, ktorý sa okamžite stal medzi fanúšikmi seriálových sci-fi kultom. Tento rok Timo osobne uviedol dlho očakávaný projekt Iron Sky na filmovom festivale v Berlíne. Príbeh o nacistoch pokúšajúcich sa znovu ovládnuť Zem a nastoliť chaos tentoraz nie z Nemecka, ale z Mesiaca, mal na Slovensku kinopremiéru 13. augusta. Pri tejto príležitosti sme mali možnosť porozprávať sa s ním.

Timo, ako ste sa vlastne dostali k tvorbe filmov?

Dôvod, prečo som začal nakrúcať filmy, je v podstate môj hlas. Už predtým som v pár filmoch hral, no môj známy potreboval hlučnú osobu do svojho prvého filmu, ktorý produkoval. Myslel si, teda obaja sme mali taký pocit, že režisér je osoba, ktorá kričí na scéne, a tak sa ma spýtal, či by som nechcel film režírovať. Tak som to vyskúšal a zapáčilo sa mi to. V podstate som sa v tom našiel a čo som si zamiloval, bol výrazný spôsob rozprávania príbehu. Nebol som ani tak uchvátený umeleckou stránkou, ale skôr tou rozprávačskou.

Vaše prvé pokusy teda neboli v rámci sci-fi žánru sériou paródií Star Wreck?

Môj prvý film, krátkometrážny, mal 45 minút a volal sa Norjalainen huora. Je to čiernobiela paródia na umelecký film, jeho starú školu. Práce trvali takmer dva roky a užili sme si veľa zábavy.

Ako ste sa dostali k sci-fi a teda k filmom ako Star Wreck alebo Iron Sky?

Bolo to náhodou, pretože som nikdy nechcel byť filmárom. Samuli Torssonen ma oslovil a ja som si povedal , prečo nie? Aj tak som nemal nič lepšie na práci.

Zaujímalo by ma – ako sa vám spolupracovalo so Samulim a Jarmom Puskalom?

Je to veľká sranda. Samuli začal robiť Star Wreck v roku 1992 sám a dlhú dobu to tak aj zostalo. Pri piatom dieli ma oslovil k spolupráci ako herca a pri ďalšom aj ako režiséra. Takže spolupracujeme od roku 1996 a dodnes sme si vytvorili veľmi dobrý vzťah – on je CGI čarodejník a ja som režisér. V otázke vytvorenia vizuálne veľmi pôsobivých scén sme veľmi prepojení a to je veľmi dôležité, pretože si rozumieme a to robí veci jednoduchšie.

Dá sa povedať, že sa navzájom inšpirujete?

V istom zmysle áno. Vidím to tak, že ja prinesiem filmy a on vizuálne možnosti. Jarmo sa k nám pridal behom nakrúcania Star Wreck: In the Pirkinning, ktorý som režíroval. Začal ako scenárista, potom ako webmaster a v podstate je chlapíkom, ktorý vždy príde s nejakým šialeným nápadom. Nikdy sme sa priamo nedohodli, čo je jeho priamou náplňou práce, ale je veľmi zručný v práci so sociálnymi médiami, prakticky vytvoril náš internetový background. Spolu sme akýsi trojuholník a funguje to zatiaľ veľmi dobre.

To je vidieť. Osobne som videl premiéru Iron Sky na festivale v Berlíne a rovnako aj Star Wreck: In the Pirkinning. Zaujímalo by ma, kde beriete inšpiráciu?

Inšpirácia pre Star Wreck bola jednoduchá. V ‘96-om a ’97-om sa na internetových fórach rozprúdila veľká diskusia o tom, ktorý seriál je viac reálny, či Babylon 5, alebo Star Trek. Fanúšikovia sa samozrejme hádali do krvi, bolo to neuveriteľne smiešne a aj agresívne. Navzájom sa obviňovali a vyhrážali štýlom „Prídem k tebe a nakopem ťa“. Prišlo nám to zábavné, že sú takto zapálení v otázke, čo je reálnejšie. Pôvodná myšlienka bola nakrútiť 20 minútový krátky film, kde vesmírne lode zo Star Treku bojujú proti tým z Babylonu 5. No začalo sa nám to rozrastať, keď sa pridal Jarmo. Navrhol zopár dejových línií, ktoré nás dostali na hranicu dlhometrážneho filmu. Takže z odpovede, ktorý seriál je realistickejší, sme spravili plnohodnotný film (smiech).

Prečo trvalo nakrúcanie až 7 rokov?

V prvom rade, nakrúcali sme len cez náš voľný čas, čo boli väčšinou víkendy a párkrát aj cez týždeň. Nemali sme žiaden pevný rozvrh, Samuli zavolal „Poďme nakrúcať“, tak sme šli. Druhá vec bola, že po tak dlhej dobe sme chceli veci vylepšovať. Keď sme v roku 2004 film strihali, bolo vidieť, že napríklad scény z roku 1998 sú vážne hrozné, tak sme ich opäť urobili. Celý film sme takto znova spravili asi trikrát (smiech). Vtedy boli renderované aj vizuálne efekty, pretože sme mali veľmi pomalé počítače. No boli sme veľkí perfekcionisti, preto to muselo byť čo najlepšie. Nikam sme sa však neponáhľali. Trvalo to, ale stal sa z toho akýsi životný štýl. Keď sme ho potom kvázi uviedli, tak sme si kládli otázku, prečo sme ho vlastne vypustili, veď aká to bola zábava pri jeho výrobe (smiech). Potom ho chceli z Universalu vydať na DVD, no museli sme renderovať nanovo všetky lode, pretože boli presne z pôvodných seriálov. A to znamenalo prerobiť takmer všetky scény, čo trvalo ďalší rok. V podstate sme pracovali na filme až 8 rokov.

Vesmírne bitky sú charakteristickou črtou vašich filmov, zameriavate sa práve na ne. Z akého dôvodu?

Mám rád vesmírne bitky z mnohých dôvodov. Jedným z nich je možnosť kontrolovať celé prostredie, čiže môžete počítačovo robiť čokoľvek. Vždy som nervózny, keď mám nakrútiť akčnú sekvenciu s reálnymi hercami. Behám po pľaci a nadávam „Sakra, nestíhame!“, „Nenávidím to“ a podobne (smiech). V počítačovom prostredí sa mi páči aj tá unikátnosť, fakt, že sa to nedá napodobniť. Je to v podstate jediná možnosť ako spraviť vesmírne bitky. Kov naráža do kovu.

To je zrejmé aj pri Iron Sky.

Špeciálne pri Iron Sky. Idea bola vytvoriť veľmi neohrabaných nacistov. Nikto predsa nepotrebuje tri a pol kilometra veľkú vesmírnu loď, respektíve stanicu. Zábavné na Gotterdammerung je, že tento gigant existuje z jediného dôvodu. Je platformou na dva kanóny, jediné dva kanóny. To je jej jediný účel. A jej veľká stratégia, ktorú samozrejme vo filme nacisti nevyužili, je, že ju dopravia z Mesiaca na orbit Zeme a tam ju nechajú. A kedykoľvek sa niektorá krajina rozhodne, že sa nechce podriadiť nacistickej myšlienke, tak ju jednoducho rozstrieľajú a krajina sa doslova odparí zo zemského povrchu.

Rovnako ako to spravili vo filme s povrchom Mesiaca.

Áno! Pretože v tej situácii ste ako rukojemník, musíte len poslúchať. Keď je na orbite veľký kanón, nikto s tým veľa nenarobí. Nemôžete tam len tak skočiť zo Zeme a odstrániť ho. Samozrejme, im to vo filme nevyšlo, ale osobne bol Gotterdammerung môj najobľúbenejší prvok. Jeho vytvorenie sme však stále posúvali. Navrhli a vyrenderovali sme všetko ostatné, až potom sme šli tvoriť túto stanicu, no toho procesu sme sa báli. Nevedeli sme, ako na to. Jasno sme mali len v tom, že to musí byť tá najväčšia loď, aká sa doteraz v sci-fi žánre objavila (smiech). No deň D prišiel a pustili sme sa do práce. S Jussim Lehtiniemim sme sa zhodli, že loď musí vyzerať ako mechanické srdce, ktoré pulzuje. Ako keď rozoberiete staré vreckové hodinky – v ich vnútri to doslova žije a obsah je zložitý. A ten zoberiete, pomiešate, rozhádžete vo vzdialenosti troch kilometrov a umiestnite do vesmíru – to je Gotterdammerung. Vedel som, že to bude fungovať a som na tú loď patrične hrdý.

Keď sa pozriem na Star Wreck, vidím silné sci-fi prvky ako cestovanie časom alebo paralelný vesmír. V Iron Sky sú ústrednou témou nacisti. Prečo je tomu tak?

Sci-fi je celé o nacistoch. Tí boli totiž vždy úhlavnými nepriateľmi, či išlo o TV série, alebo filmy. Môžete ich volať ako chcete, Impérium napríklad, no v podstate je to vždy referencia na nacistov. Vždy sa chodilo okolo horúcej kaše, ale konkrétne nie, teda vo filme. V komixoch a literatúre áno, poväčšine s konšpiračným základom. Preto nás napadlo, že treba ich dostať na plátno.

A kto prišiel s týmto nápadom?

Bol to Jarmo. On prišiel s nápadom, príbeh napísal Johanna Sinisalo, ktorý je výborným fínskym autorom sci-fi literatúry a scenár som mal na starosť ja s Michaelom Kalesnikovom.

Ako prebiehalo nakrúcanie?

Samozrejme sme veľa cestovali. Nakrúcalo sa vo Frankfurte a druhá polovica v Austrálii, v meste Brisbane…

…takže vo Fínsku nie?

Vo Fínsku tiež, ale len jeden deň. Takisto jeden týždeň v New Yorku, ale to bol sekundárny štáb. Zvuk sa robil v Mníchove, vizuálne efekty vo Fínsku a Švédsku. Takže sme sa dosť ubehali, ale to je jedna z charakteristík filmárčiny. Navštívil som veľa krajín, ale na druhú stranu som veľa času preč z domova.

Iron Sky a aj Vy ste známy aj vďaka crowdfundingu. Spoluprácovali ste s internetom a fanúšikmi už pri Star Wreck, ktorý si cez oficiálne kanály stiahlo viac ako 8 miliónov divákov. Čo by ste nám prezradili viac o Vašej skúsenosti s crowdfundingom?

V dnešnej dobe k nemu obracajú oči všetci filmári, no ľudia tomuto mechanizmu zatiaľ nerozumejú. Zameriam sa na jeho časť, ktorou je crowdsourcing, čo znamená, že musíte pracovať so svojim publikom. Nie je to o tom, že len vypýtate peniaze na tvorbu filmu, musíte vytvoriť spojenie, udať istú spätnú väzbu. Momentálne je to veľmi populárna forma, práva vďaka filmu Iron Sky. Mnohí si berú príklad práve z neho, pretože crowdfunding sa ukázal byť veľmi úspešným. Nie je to však také ľahké, ako si mnohí myslia. Trvalo nám 5 rokov vytvoriť komunitu, než sme s crowdfundingom začali. Takže to nie je len lusknutím prstu. Iron Sky má 20%-né financovanie touto metódou, zbytok bol zabezpečený prostredníctvom fondov, predpredajov a investorov.

Aký bol váš názor, keď ste prvý krát videli hotový film?

Keď som videl prvú verziu, čo bola len montážna kópia, uľavilo sa mi. Bol totiž mojim prvým riadnym projektom. Nakrútil som veľa materiálu, ale nemal som poňatia, čo sa stane, keď to dáme dokopy. Preto som bol veľmi prekvapený, ako dobre funguje napríklad politická satira filmu. Pretože, keď sme scény nakrúcali, nevedel som, či to bude fungovať, že s tým ľudia budú spokojní. No v skutočnosti to fungovalo. Na druhú stranu, veci, o ktorých som si bol istý, že budú v poriadku, boli nakoniec zlé (smiech). Človek, ktorý nám dohliadal na kontinuitu scenára, mi celý čas vravel, že tento film nemôžem zostrihať a uviesť, pretože to je hrozné. A toho som sa bál. Ale potom som si povedal, že v podstate môžete zostrihať čokoľvek.

Iron Sky je z drvivej väčšiny o popkultúre, napríklad vesmírna loď G.W.Bush. Vo svojom prevedení je určite akési opozitum k americkej produkcii.

Určite áno. Je to kompletne iný proces tvorenia filmu ako v Amerike a aj inak vyzerá. A som v tom bode veľmi spokojný. Mohol by byť nakrútený samozrejme aj u nich, no bol by viac „heroickým“ príbehom. Myslím, že takéto zaškatuľkovanie by bola strata veľmi dobrej možnosti. Je to veľká výzva pre ľudí a niektorým sa nepáčilo, ako sme námet spracovali, iní by prijali skôr serióznejšie poňatie. Avšak bol to moment, kedy som mohol spraviť niečo veľmi bláznivé a osobné, ako je Iron Sky. Budúce filmy budú pravdepodobne trochu iné, záležať bude aj na tom, kde ich budem robiť a podobne. Iron Sky si prirovnávam k heavy-metalovému festivalu. Nie je perfektný vo všetkých pasážach, ale je vtipný a má ten správny ríf.

Áno, to má. Inšpirácia pochádzala odkiaľ?

Z Hviezdnej pechoty, samozrejme Chaplinov Diktátor, ale takisto aj z Dr. Divnovláska. Príbeh začal tak, že sme chcel niečo na štýl Divnovlásky a pechoty. Pôvodná idea bola komornejšia, ale časom sme pridali grády. Určite budem robiť aj komornejší film, tento však musel mať istý level hlučnosti. Samozrejme, konšpirační teoretici sa nám tiež stali inšpiráciou. Čítal som mnoho kníh o tajných programoch Nacistov a podobne. Niektoré veci z toho sú určite aj pravdou, v istej rovine.

Vrátim sa ešte k tej práci s internetom. Aký máte názor na pirátstvo?

Je to istý symptóm, ale nevidím pirátstvo negatívne. Obyčajne sú piráti akýmisi neobslúženými zákazníkmi a podobní ľudia, ktorých poznám a sú aktívnymi pirátmi, utrácajú najviac peňazí na zábave a jej podobách. Iste tomu tak nie je všade, ale nikdy som si ich akosi nedémonizoval. Nie je dobré vidieť ho ako negatívnu stránku, pretože sa dá vyriešiť, treba na to len dobré služby.

Aké pripravujete najbližšie projekty, čo sa týka pokračovaní Iron Sky a aj nových veci?

Mám rozbehnutých 5 projektov, každý v inej fáze. Je však možné, že nie všetky sa zrealizujú. Prvým je príbeh o cestovaní v čase nazvaný I Killed Adolf Hitler. Je o dvoch zabijakoch, vyslaných do minulosti s úlohou zabiť Adolfa, ktorému sa podarí utiecť do budúcnosti. Bude to podané vtipne, avšak viac seriózne ako Iron Sky, no stále riadne veselé. Ďalším je americký film, o ktorom ešte neviem momentálne povedať viac podrobností, pretože nie je istý. Potom sequel k Iron Sky, ku ktorému ešte musíme doriešiť ideu a prequel k Iron Sky, ktorý bude pravdepodobne televíznou mini-sériou. A ešte Paris I will Kill You, o ktorom ešte neviem, kedy sa bude nakrúcať. Pôjde o krátke 10 minútové príbehy od desiatich režisérov, z ktorých jedným som samozrejme ja. Problémom sú momentálne financie, ktoré sa nepodarilo doteraz zozbierať, takže nie je isté, či to bude tento rok.

A o čom bude váš krátky príbeh?

O nájdenej mŕtvole 6-ročného chlapca, ktorého fotku vydajú v novinách, aby teda zistili, kto to je. A 85-ročná žena v ňom spozná svojho brata.

Takže niečo ako cestovanie časom?

Nie, to nie. Ale nechcem viac prezrádzať, pretože to je hlavná myšlienka.

Tak si teda počkáme. Ako filmového nadšenca by ma zaujímalo, aký druh filmov a tvorcov obľubujete?

Hlavne inteligentné sci-fi. Samozrejme, ako som spomenul tak Hviezdu pechotu, ďalej Primer (Vynález, r. S.Carruth, 2004, USA. pozn.red.), veľmi obľubujem film zo sveta Votrelcov a Prometheusa. Všetko, v čom sa pohol Arnold Schwarzenegger, aj Červenú Sonju (smiech). Ale nemám rád filmy so superhrdinami, okrem Batmana a mojim najobľúbenejším režisérom je David Lynch.

Plánujete v budúcnosti aj filmy iných žánrov, než sci-fi?

V danom momente je to môj hlavný obor. Záleží najmä od príbehu. Dostávam veľa scenárov, ktoré čítam, no ak sa ukáže dobrý príbeh, nie je problém. No sci-fi ma teraz najviac napĺňa.

A čo takto film so superhrdinom…?

(povzdych a smiech)

…pretože v tomto sme spolu na jednej lodi. Takisto mám rád len Batmana a nič iné z komixového sveta.

Priznávam, že som napríklad z Avengerov odišiel po hodine (smiech). Je to dobrý film, len skrátka sa nemôžem na to pozerať. Nemyslím, že by som bol schopný robiť podobné filmy, jedine, ak by to bolo niečo ozaj unikátne. Spomínam si na film Hancock. Videli ste ho?

Áno, videl.

To bol iný prístup k superhrdinovi. Bohužiaľ film sám o sebe nefungoval, ale páčila sa mi myšlienka a prvá polovica filmu bola veľmi dobrá. Ak by som teda robil podobný film, muselo by to byť niečo podobné, nehrdinské, ako v Hancockovi, ktorý bol alkoholikom.

Okrem filmárčiny sa venujete čomu?

Mám hudobnú skupinu Alymysto, v ktorej som vokalista, hrám RPG hry, ak mám čas a taktiež trávim veľa času na internete aktívnym robením ničoho (smiech). Taktiež veľa čítam a podobne.