Rok: 2013

Réžia: Denis Villeneuve
Scenár: Aaron Guzikowski
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Jóhann Jóhannsson
Hrajú: Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal, Maria Bello, Viola Davis, Terrence Howard, Melissa Leo, Paul Dano

Zmiznutie (Prisoners, 2013)V roku 2007 Aaron Guzikowski pracoval v newyorskej reklamnej agentúre a po nociach písal scenár k filmu. Netrvalo to ani tak dlho, šesť rokov hore-dolu, kým podľa scenára vznikol jeden z najpôsobivejších hollywoodskych trilerov od Fincherovho Zodiaca.

V tomto prípade, zdá sa, dlhé kvasenie projektu neuškodilo. Režisérsky post prevzal Denis Villeneuve, známy drámou Incendies z roku 2010 o dvoch súrodencoch, pátrajúcich po svojich koreňoch na Strednom východe. Akoby spojenie dvoch hollywoodskych novicov, scenáristu Guzikowského a quebeckého režiséra Villeneuvea dodalo filmu to, čo chýba väčšine hollywoodskych thrillerov: prepracované charaktery, zvláštnu atmosféru, zmysel pre detaily a neortodoxný prístup k žánrovým konvenciám. Guzikowského skript sa v odborných kruhoch stretol s uznaním ešte pred realizáciou, nuž som náchylný veriť jeho tvrdeniu, že Villeneuve požadoval len minimálne zmeny. Avšak ako príklad scenárista uvádza rozpísanie, zvýraznenie postavy detektíva Lokiho. To teda nie je minimálny zásah. Inak by príbeh ťahal len Dover Keller. Dynamika vzťahu medzi Kellerom a Lokim by bola stlmená a odpadol by jeden z nosných prvkov dramatickej výstavby Zmiznutia.

V rôznych fázach boli s projektom spájané herecké hviezdy ako Mark Wahlberg alebo Leonardo DiCaprio. Napokon sa úloha Dovera Kellera, hlboko veriaceho, rodinne založeného a hrdého stolára, ušla Hughovi Jackmanovi. Počas oslavy Vďakyvzdania u susedovcov Birchovcov sa stratia ich malé dcérky Anna (Dover) a Joy (Birch). Krátko predtým na ulici parkoval neznámy karavan. Dover volá políciu. Ešte v ten večer nachádzajú karavan, zhodný s popisom, na parkovisku pri čerpacej stanici. Keď sa policajti priblížia, vodič sa pokúsi rozbehnúť a narazí s karavanom do stromu. Detektíva Lokiho, ktorý zatýka podozrivého šoféra, hrá žmurkajúci Jake Gyllenhaal, nadväzujúc na rolu neprofesionálneho vyšetrovateľa zo Zodiaca.

Zmiznutie (Prisoners, 2013) Zmiznutie (Prisoners, 2013)

V karavane sa nenachádza po dievčatách žiadna stopa. Napriek Kellerovmu naliehaniu je Loki nútený prepustiť z väzby podozrivého Alexa Jonesa (Paul Dano), mladíka na mentálnej úrovni desaťročného decka. Keller dorazí na trucku práve vo chvíli, keď Jones v sprievode svojej tety Holly (Melissa Leo) vychádza z väznice. Reportérske štáby s chuťou zaznamenávajú nasledujúci incident: Dover sa vrhne na Alexa s otázkou, čo je s jeho dcérou. Nech sú novinári akokoľvek blízko, žiadny mikrofón zrejme nezachytáva Alexovu polohlasnú odpoveď, „kým boli so mnou, neplakali“. Pre Dovera je tak páchateľ jasný. Loki Jonesa ešte raz konfrontuje, no ten už iba mlčí. Loki musí otočiť pátranie iným smerom. Kým klope na dvere sexuálnych delikventov, registrovaných v okolí, Dover Keller sa sústredí na Alexa Jonesa, nechávajúc svoju traumatizovanú ženu Grace (Maria Bello) v starostlivosti násťročného syna Ralpha.

Kalendárne ukotvenie príbehu do týždňa na prelome jesene a zimy umocňuje skľučujúcu náladu: vo filme veľa prší a sneží, prevládajú šedé a oceľové odtiene, za slnečné svetlo sa treba modliť ako za navrátenie dievčatiek k rodinám. Mnoho scén sa odohráva večer a v noci, interiéry sú podsvietené, na zvýšenie expresivity a sťaženie orientácie kameru viackrát živí iba bodový svetelný zdroj: policajné blikačky, zúžené priezory, ručné baterky, predné alebo zadné svetlá áut. Roger Deakins, dvorný kameraman bratov Coenovcov (no točil aj Shawshank alebo Mendesovu najnovšiu bondovku Skyfall), opakovane sníma postavy alebo predmety cez zahmlené, zapršané, špinavé alebo zrkadliace sklá. So zatemnením a blúdením súvisí aj motív skoku do tmy. Loki skáče do pivnice na návšteve u kňaza ex-devianta, podozrivý skáče z okna domu alebo zo stromu na Lokiho a aj na Dovera čaká jeho vlastná jama. Väzenie pochováva zaživa. O tieto vizuálne prvky, motívy a pochmúrny ťahavý soundtrack sa trilery opierajú štandardne dlhé desaťročia. Napriek koncentrovanému využitiu neodvádzajú pozornosť od príbehu, Villeneuve ich zapája umne, citlivo a hlavne funkčne.

Využitie náladových prvkov navyše kompenzuje nedostatky scenára vo vernosti zobrazenia vyšetrovacích postupov, kde má Zodiac jednoznačne navrch. Niektoré zvraty prichádzajú náhodne alebo na základe policajného „inštinktu“. Inokedy Loki a jeho kolegovia zanedbávajú dôležité úkony (identifikovanie zakrvaveného oblečenia pred testovaním krvi?) alebo prehliadajú fakty, čo film predlžuje o niekoľko slepých uličiek a desiatky minút. Vzťah Dovera Kellera a detektíva Lokiho tiež odďaľuje rozuzlenie. S tým rozdielom, že bez osi Keller-Loki by sa film veľmi ľahko kvalitatívne zviezol o pár stupienkov nižšie.

Keller, ako som už vravel, je veriaci a má rodinu. Ukazuje sa, že jeho viera je skôr starozákonného druhu: verí vo vlastnú zodpovednosť za prežitie seba a svojej rodiny; nebude nikomu nastavovať líca. Vyšetruje nezávisle na polícii. Nemôže strácať čas: začína rovno mučením a už ho len stupňuje. Lokiho nikdy nevidíme s blízkou osobou a na otázku, či má deti, odpovedá „nájdem vašu dcéru“, z čoho sa dá usúdiť, že je single. Zo scén s kňazom-deviantom sa zas dá usudzovať jeho prinajlepšom vlažný vzťah k náboženstvu. Takže vo filme máme dvoch kontrastných detektívov. Vo väčšine trilerov by takéto postavy prekonali alebo zabudli na svoje odlišnosti, aby vytvorili tím (žáner buddy filmov).

V Zmiznutí Keller nikdy nezdieľa svoje informácie s Lokim. Pochopiteľne: spôsob, akým ich získava, by ho samého dostal do väzenia. Naopak, jeho počínanie čoraz viac narúša Lokiho prácu. Sledovanie aktivít otca nezvestného dievčaťa mu zaberá skoro toľko času ako pátranie po dievčati a jeho únoscovi. Podľa Kellera je jeho vlastné poslanie oveľa dôležitejšie než Lokiho zákonne regulované vyšetrovanie: policajt berie hľadanie dievčaťa (len) ako prácu („nechajte ma robiť môj džob“). Otcovstvo zakladá oveľa silnejší záväzok, stojí nad zákonom a v jeho prípade aj nad morálkou. V túžbe vlastnými silami nájsť a priviesť dcéru domov bez ohľadu na použité prostriedky privoláva na seba trest absolútnej bezbrannosti. Lokiho obmedzujú (väznia) predpisy. Keď ich prekročí, spôsobuje tragédiu. Keller je väzňom (prisoner) vlastnej predstavy o zodpovednosti. Ako spúšťač pôsobí nárek jeho manželky: „Cítila som sa pri tebe tak bezpečne. Povedal si, že nás ochrániš pred všetkým.“ Kto má takú moc?