Rok: 2008
Prístupnosť: MP

Réžia: Andrew Stanton
Scenár: Andrew Stanton, Pete Docter
Hudba: Thomas Newman
Hrajú: Ben Burtt, Elissa Knight, Sigourney Weaver, Fred Willard, Kathy Najimy, MacInTalk, Kim Kopf, Garrett Palmer

WallEOdvtedy ako ožilo Číslo 5 sa toho vo svete robotov veľa zmenilo. Rôzni terminátori a roboti z Matrixu neboli k ľudom dvakrát priateľskí, a preto poteší fakt, že o nejakých 800 rokov to zas budú spoľahliví a mierumilovní pomocníci. A niektorí budú dokonca pociťovať emócie. Tak ako malý pracant WALL-E.

WALL-E je posledným fungujúcim robotom z tých, ktorých úlohou bolo vyčistiť Zem od haldy odpadkov. Ľudia ich vyprodukovali toľko, že sa Zem stala neobývateľnou. Malý robot celý deň svedomito plní svoju úlohu, zbiera odpadky a najlepšie kúsky si odkladá. Večer potom trávi sám pri starých romantických filmoch. Z obvyklého stereotypu ho vyruší až prieskumná sonda, na palube ktorej je moderný robot Eve. Eve je ženského pohlavia (žeby bol správny výraz „robotica“?) Je to láska na prvý pohľad a iskrí to medzi nimi jedna radosť.

Po roku čakania máme znovu šancu pozrieť si čo to tí majstri v Pixare vykúzlili, ale najprv krátka odbočka k tradičnému predfilmu. Tentoraz to bola veľmi vtipná groteska o kúzelníkovi a králikovi z klobúka pod názvom Presto. Veľmi chutné a šťavnaté ako mrkvička, na ktorú si králik robí zálusk. A teraz už k hlavnému chodu.

WallE WallE

Na prvý pohľad to nie je celkom originálna téma. Napríklad zjavná vizuálna podobnosť WALL-E-ho s Číslom 5. Navyše pred pár rokmi sa objavil iný animovaný film o robotoch (Roboti). A predsa človek nemá ani na chvíľu pocit déjà-vu. Opäť nás čaká originálny príbeh v dokonalom spracovaní s posolstvom, ktoré nie je nasilu didaktické. Pôsobivé výtvarné spracovanie, inteligentný humor a skvelé herecké výkony. Áno, doslova herecké výkony. Dostať z robota, ktorý má veľmi obmedzené možnosti mimiky takú širokú škálu emócií je skutočne neuveriteľné. A ako je dobrým zvykom, film je síce určený primárne deťom, ale svojim spôsobom je veľmi dospelý a nie je vylúčené, že práve odrastenejší diváci si ho vychutnajú ešte viac.

Pixar je síce jednoznačným lídrom v technickom spracovaní, ale ešte dôležitejšie je, že rovnakú pozornosť venuje príbehu. Ten je opäť trochu iný ako predchádzajúce. Žánrovo by sa to dalo označiť za ľúbostnú sci-fi komédiu. Možno ste už počuli o tom, že neobsahuje takmer žiadne slová. Ku koncu filmu síce pribudne postáv, ktoré dokážu povedať aj súvislú vetu, ale dialógov je skutočne minimum. O to je úloha tvorcov náročnejšia – porozprávať celý príbeh pomocou obrazov, symbolov a gest.

WallE WallE

V prípade iných štúdií nemá zmysel spomínať mená tvorcov, pretože výsledkom sú filmy, ktoré sa podobajú ako vajce vajcu. Zrejme je to dané výrazným vplyvom manažmentov na finálnu podobu filmu. V prípade Pixaru je zrejme autorská sloboda väčšia, pretože rozdiely sú zjavné. Autorom scenára a režisérom je Andrew Stanton. Podobne ako jeho režisérsky debut Hľadá sa Nemo je WALL-E trochu vážnejší film v porovnaní s ostatnými „pixarovkami“ (aj keď o vtipné momenty nebude núdza).

Vo filme je prítomné aj environmentálne posolstvo (v súčasnosti veľmi obľúbená téma), ale nie je to na úrovni hlúpej a manipulatívnej agitky v štýle Al Gora. Nesmie chýbať John Ratzenberger a viacero odkazov pre fanúšikov. Zostáva len dúfať, že DVD spracovanie bude tentoraz bohatšie ako posledné dva filmy.

WallE WallE

Vysoký kvalitatívny štandard filmov tohto štúdia je unikátny, pričom WALL-E patrí dokonca k tým lepším. A dobrá správa je, že výnosy z nich stále nedávajú majiteľom žiadny dôvod na to, aby čokoľvek menili. Takže sa už môžeme tešiť o rok na ďalší kúsok pod názvom Up. No a hlavne dúfať, že o dva roky bude v Bratislave konečne opäť 3D kino, pretože to bude mať premiéru Toy Story 3

/