Réžia: Clint Eastwood
Scenár: J. Michael Straczynski
Kamera: Tom Stern
Hudba: Clint Eastwood
V pôvodnom znení: Angelina Jolie, John Malkovich, Gattlin Griffith, Jeffrey Donovan, Devon Conti

VýmenaČo môže byť pre matku horšie ako strata jej jediného dieťaťa? Jeho výmena!

Výmena je ďalšia z vydarených snímok amerického režiséra Clinta Eastwooda. Po cenami ovenčených filmoch Nezmieriteľní, Tajomná rieka alebo Million Dollar Baby prichádza film, ktorý vás nenechá chladnými. Skutočné príbehy sú vďačnými námetmi a veľkými výzvami pre režisérov. Eastwood výzvu prijal a pokoril Hollywood.

Píše sa rok 1928, slobodná matka Christine Collins (Angelina Jolie) odchádza do práce. Doma necháva svojho deväť ročného syna Waltera tak, ako to robí každý deň. Po návrate domov však malého Waltera niet … Ako a kam sa môže dieťa len tak stratiť? Na túto otázku nevie odpovedať ani Los Angeleská polícia. Neustále zlyhávanie v riešení prípadov a s tým súvisiaca nízka popularita stážcov zákona. To všetko trápi políciu mesta anjelov. Až zrazu, po niekoľkých mesiacoch pátrania, nachádzajú strateného syna Waltera. Christine Collins sa konečne dočkala. Alebo nie? Jej Walter sa totiž rapídne zmenšil, má mäkšie rysy tváre a obriezku. „Kde je môj syn?“ Tak na túto otázku sa pani Collinsová odpovede tak skoro nedočká.

Dynamické scény, výborné kostýmy, dobová hudba perfektne so sebou harmonizujú. V hlavných úlohách si budete môcť vychutnať Angelinu JolieJohna Malkowicha. O tom, že Angelina nie je herečka len pre svoju peknú tvár vo filme Výmena bez pochýb potvrdzuje. Úlohy zúfalej matky sa zhostila ukážkovo. Jej herecký kolega John Malkowich sa nenechal zahanbiť a za svoju úlohu presbyteriánskeho kňaza si už vyslúžil nomináciu na Academy Awards. Výborný scenár, pod ktorý sa podpísal J. Michael Straczynski, je správne „poprášený“ kúskami amerického zmyslu pre spravodlivosť, ktorý výnimočne nepôsobí nadnesene a pateticky. Naopak. Vyznieva prirodzene a nenútene. Nezlomná viera matky v život svojho syna, presbyteriánsky kňaz stojaci proti skorumpovanej polícii a nezvestné deti, ktorých je čím ďalej, tým viac.

Výmena Výmena

„Chcem späť svojho syna!“ kričí Christine Collins z plátna na každého diváka. Jej slzy, strach, nádej a túžba sa vám dostanú doslova pod kožu. Zúfalstvo matky sa tu otvára vo všetkých svojich podobách. Psychika postavy pani Collinsovej je reálna, vyvíjajúca sa, preto jej všetko uveríme a vcítime sa do jej pocitov.

140 minút „Eastwoodovského“ napätia, to stojí za všetky recenzie. Divákovi sa príbeh rozbaľuje pred očami a do poslednej chvíle nikto nevie, ako sa to vlastne skončí. Film má všetko, čo má kvalitný film mať. Postupná gradácia deja, prepracované charaktery postáv, dobré stvárnenie a celkový prejav. Silný príbeh ešte silnejšej ženy vzdáva hold matkám, ktoré bojujú o svoje deti a poukazuje na realitu, i keď sa zdá byť neuveriteľná. Dramatické rozprávanie vás pohltí natoľko, že z kina budete odchádzať s otázkou, čo si pre nás Clint Eastwood pripraví nabudúce?

Kde je syn pani Christine Collinsovej? Chcete to vedieť? Tak si nenechajte ujsť jeden z najlepších posledného obdobia – Výmenu.

/