Minutáž: 102 minút

Réžia: Michael Lehmann
Scenár: Karen Leigh Hopkins, Jessie Nelson
Kamera: Jess Hall
Hudba: David Arnold
Hrajú: Diane Keaton, Mandy Moore, Lauren Graham, Piper Perabo, Tom Everett Scott, Gabriel Macht, Stephen Collins

Vratne LahveByť matkou je úžasné. Byť matkou je vyčerpávajúce. Byť matkou a dokázať sa vzdať svojich detí je náročné. Prečo? Lebo som to povedal! Komédia o pokusoch a nezdaroch ako sa vyrovnávať s úlohami matky a dcéry Vydáš sa a basta! (Because I Said So) o tom vie svoje.

Film sa začína celkom zaujímavo. Vidíte spanilú a stále peknú Diane Keaton a spomínate na jej snímky s Woodym Allenom, či na božského Krstného otca. Meno režiséra Michaela Lehmanna vám pripomenie kultový filmu Heathers, či celkom príjemnú romantickú komédiu Prečo mačka nie je pes?. Na jeho posledné snímky typu 40 dní a 40 nocí s radosťou zabúdate. Úvodné sekvencie zo starých filmov navodzujú nostalgickú a odľahčenú náladu. A potom – bum! a je to tu. Všetko sa razom zvrtne a zvrhne. Nuž, poďme ale pekne poporiadku.

Daphne Wilder (Diane Keaton) je matkou, ktorej láska nepozná hranice. Vychovala tri dcéry – nemotornú a roztomilú Milly (Mandy Moore), pokojnú psychologičku Maggie (Lauren Graham známu zo seriálu Gilmoure Girls) a sexy voľnomyšlienkárku Mae (Piper Perabo). Snažila sa im dať všetko. A práve v tom je problém. Niekedy sa snažila až príliš. Jej dcéry by chceli radšej pokoj a vlastný život. Dvom starším sa to viac-menej podarilo, no najmladšia Milly sa stále nevie dostať spod pazúrov vlastnej matky. Nemá stáleho partnera a vždy, keď sa o nejakého pokúša, nezvládne to. Na pomoc sa jej vyberie nikto iný, ako jej mama.

Vydáš sa a basta! Vydáš sa a basta!

Dej sa začne rozbiehať, keď sa Daphne rozhodne Milly nájsť partnera cez inzerát na internete. Zhodou okolností sa Milly zoznámi s dvoma mužmi naraz a tak sa začína rozvíjať neudržateľná situácia. Raz je jej srdcu bližší charizmatický gitarista Johnny (Gabriel Macht), inokedy pozorný, no vypočítavý architekt Jason (Tom Everett Scott). Byť naraz v dvoch posteliach sa nedá, avšak byť postupne v jednej a potom zase v druhej je pre Milly zábava. Daphne viac nadŕža Jasonovi, no sama si začne s Johnyho otcom (hrá ho Stephen Collins známy ako reverend Camden zo seriálu V siedmom nebi – ten by predsa nezhrešil, alebo áno?). Milostný trojuholník raz musí vyjsť na povrch a Milly to tentoraz bude musieť zvládnuť úplne sama.

Na to, aby išlo o príjemnú komédiu, film Vydáš sa a basta! pokrivkáva v mnohých ohľadoch. Jednoduchý dej sa dá rýchlo odpustiť, rovnako to, že ide o niekoľkokrát opakované klišé. Nie je to najlepšia známka filmu, ale stále by si mohol získať srdcia a bránice divákov. Horšia je však nadmerná ukecanosť. Scenár s príliš dlhými dialógmi či monológmi cítite na každom kroku. Film sa neobíde ani bez trápností, akými sú pes súložiaci s vankúšom pri pohľade na porno, dôchodcovia spontánne sa vrhajúci do precvičovania svojich jazykov prostredníctvom francúzskeho bozkávania, či Keaton súložiaca s Collinsom na vlastnej svadbe (nezabúdajte, že ešte pred obradom, to by reverend Camden nikdy nedopustil).

Vydáš sa a basta! Vydáš sa a basta!

Film nezachránia ani herecké výkony. Diane Keaton nepomôžu roky skúseností a prehráva rovnako ako ostatní. Často je afektovaná a kŕčovitá. Vedľajšie postavy dvoch starších dcér sú zahrané civilnejšie a dôstojnejšie, no veľa miesta sa im nedostáva. Afektovanosť neobišla ani ďalšiu hlavnú postavu, Milly. Mandy Moore sa utápa v patetických výstupoch a v trápnom tiku – krochkajúcom smiechu počas rozhovoru s chlapmi. Nezaobídeme sa ani bez stereotypu, akým je fakt, že v každom filme musí spievať. Videli ste niekto vôbec film, kde by nespievala?

Existuje jedna teória, podľa ktorej sa človek stane kreatívnym vtedy, keď ho nemá rada jeho matka. Na druhú stranu – čo sa stane z človeka, keď ho má jeho matka rada až príliš? Rozhodne zaujímavá otázka a zaujímavá téma. Žiaľ, nie tohto filmu. Údajne si človek môže niečo odniesť z každého filmu. Okrem predchádzajúcej otázky to bola pre mňa ešte jedna vec. Niekde v úvodných častiach filmu sa nachádza oku lahodiaci záber na pekné pozadie všetkých štyroch herečiek, matky a jej troch dcér. A musím povedať, že keby film neupadol do jednoduchého vtipu, kedy má matka ako jediná staromódne nečipkované a nie tanga nohavičky, neuhádli by ste, ktorá je matka a ktoré sú dcéry.

Vydáš sa a basta! Vydáš sa a basta!

Nerád by som bol neprajným negativistom. Film je farebný, sú v ňom pekné ženy, keď ho budete vidieť v pôvodnom znení bez titulkov, možno budete mať šťastie a všetkému neporozumiete. V opačnom prípade vám poskytne kus romantiky, kde sa ešte drží v hraniciach pozerateľnosti, a kus komédie, kde sa dostáva na stranu trápneho kŕču. Asi mohli ukazovať zadky trochu častejšie.

/