Minutáž: 84 minút

Réžia: Jason Friedberg, Aaron Seltzer
Scenár: Jason Friedberg, Aaron Seltzer
Kamera: Shawn Maurer
Hudba: Ed Shearmur
Hrajú: Kal Penn, Adam Campbell, Jennifer Coolidge, Jayma Mays, Faune A. Chambers, Crispin Glover, Héctor Jiménez, Carmen Electra, David Carradine

VeľkofilmNiektoré umelecké filmy sú tak myšlienkovo náročné, že ani po niekoľkých pozretiach nie je možné pochopiť hlboko zašifrované myšlienkové posolstvo, ktoré v sebe ukrývajú. Veľkofilm (Epic Movie) patrí zrejme do tejto kategórie, pretože pravdepodobne ani po niekoľkých razoch človek nechápe, čo by na ňom mohlo byť vtipné. Slovo pravdepodobne nebolo použité náhodne, pretože neverím, že existuje človek, ktorý by si trúfol pozrieť si ho viac ako jedenkrát.

Veľkofilm je bláznivá paródia, a tak opisovať dej je pomerne zbytočné, ale aspoň pre základnú orientáciu: Niečo, čo sa snaží tváriť ako príbeh sa točí okolo štyroch sirôt. Jedna je vnučka kurátora v Louvri, druhú vyhodili z lietadla plného hadov, ďalší chcel byť zápasníkom v Mexiku a posledný utiekol zo školy pre mutantov. Všetkým štyrom sa zhodou okolností podarí dostať do veľkej čokoládovej továrne. Keď sa budú chcieť skryť pred jej zlým majiteľom Willym, dostanú sa cez šatník do krajiny zvanej Gnarnia, ktorej vládne zlá biela kráľovná, potuluje sa v nej pirát Jack Swallows a plno iných povedomých postavičiek.

Samozrejme tieto naznačené filmy a filmové postavy nie sú ani zďaleka všetky, ktoré tu boli parodované. A aby toho nebolo málo, občas si odskočíme aj mimo filmový priemysel (napr. program na spôsob skrytej kamery, ktorý uvádza na MTV Ashton Kutcher). V takto vytvorenom filme samozrejme nie je šanca na ucelený príbeh, čo vzhľadom na žáner ani nikto nepredpokladá. Výmenou za dejové nezmysly a neexistujúci príbeh potom divák očakáva o to väčšiu porciu vtipu, premyslených gagov a originálnych nápadov.

Velkofilm Veľkofilm

Veľkofilm predchádzala povesť veľmi zlého filmu a tá sa potvrdzuje. Veľa napovedali už mená scenáristov a zároveň režisérov (Jason Friedberg, Aaron Seltzer), ktorí majú na svedomí také haluze ako Scary Movie alebo Strašnú haluz (Date Movie). Len nedávno mal premiéru Norbit, na ktorého boli obdobné reakcie, ale oproti tomuto filmu bol celkom pozerateľný. Tentoraz nechýba množstvo podpásového „humoru“ a kto má rád zvratky, výkaly, prdenie a podobne originálne riešený prístup k pointovaniu jednotlivých scén, ten si rozhodne príde na svoje. Prvých 10 minút bolo ešte relatívne sľubných. Nedá sa povedať, že by boli extra zábavné, ale nebolo v nich nič zvlášť nechutné a trochu humoru sa predsa len podarilo prepašovať. Potom to už naberie spád a v pravidelnom rytme sa strieda nuda so znechutením. To čo sa snaží tváriť ako zábava je kŕčovité, trápne a zúfalo nevtipné.

Filmové paródie prešli v poslednom času pomerne smutným vývojom. Kým vo filmoch ako Pripútajte sa, prosím! alebo Bláznivá strela, si ich tvorcovia vedeli vtipne vystreliť z rôznych žánrových stereotypov, postupom času sa ich úroveň znižovala a degenerovali na opakovanie scén zo známych filmov svojej doby, ktorým doplnili nejakú bláznivú pointu. Takto to bolo aj v tomto prípade. Vybrali sa populárne filmy bez ohľadu na žáner a ich známe scény sa v podstate zopakovali, aby divák nemal ani štipku pochybnosti, čo sa práve zosmiešňuje. Ak ste predtým museli mať napozerané filmy, aby ste chápali pointy, tentoraz to ide do takého extrému, že nie je ťažké určiť parodovaný film aj keď ste z neho videli len upútavku (tomu sa hovorí vyjsť zákazníkovi v ústrety). K známym scénam potom stačí už len pridať spomínané zvratky, prdenie, pár kopancov medzi nohy a hybaj do kina! Vrchol neschopnosti je vidieť v „parodovaní“ Borata. Keďže smiešne sa ťažko zosmiešňuje, tak Borata proste len opakujú bez akejkoľvek zmeny.

Veľkofilm Veľkofilm

O nejakých hereckých výkonoch je zbytočné hovoriť, pretože základným talentom a predpokladom pre obsadenie väčšiny postáv bolo podobať sa čo možno najviac na ich slávnejších kolegov z populárnych filmov. A jedinou úlohou hercov bolo čo najvernejšie imitovať svoje predlohy. Až na malé výnimky to boli neznáme tváre bez talentu (Ak sa aj nejaký našiel, spoľahlivo ho zlikvidoval scenár a réžia).

Sú dva dôvody prečo si pozrieť tento film. Prvým môže byť zvedavosť, či je ešte horší ako Hostel 2. Druhý a zmysluplnejší je správne sa naladiť pred pozretím nejakej komédie. Po jeho vzhliadnutí vám totiž bude pripadať všetko oveľa viac vtipné.

/