© Universal Pictures

Máte radi romantické komédie? Ja veľmi nie, ale v poslednej dobe mám šťastie vidieť len samé kvalitné (napríklad Hľadanie Krajiny-Nekrajiny), a tak sa mi začína tento žáner čoraz viac páčiť. Aj V dobrej spoločnosti patrí medzi tie romantické komédie, ktoré sú naozaj dobré, aj keď stavia príbeh na typických základoch, ktoré pri nešikovnosti scenáristu môžu skĺznuť do lacnej romantiky ala telenovely. To sa však nestalo, a tak je V dobrej spoločnosti príjemným a zábavným filmom.

In Good Company

komédia, dráma, romantický
2004 / 109 min. / MP 12

Paul Weitz
Paul Weitz
Dan Foreman má vek okolo päťdesiatky, milujúcu a momentálne aj tehotnú manželku, dve dcéry a veľmi dobré miesto šéfa inzerčného oddelenia v časopise Sports America. Jeho štýl získavania objednávok je postavený na tom, že z inzerenta si spraví kamaráta. Lenže doba sa mení a spoločnosť vydávajúca Sports America je kúpená veľkým gigantom, ktorá na Danovo miesto dosadí svojho človeka a Dan je odsunutý na miesto podriadeného. Tým novým manažérom je mladý Carter Duryea, ktorý už ako 26-ročný dosiahol mnohé úspechy, ale naopak v manželstve sa mu veľmi nedarí, a tak sa manželka s ním rozvedie. Carter sa následne vrhne na prácu v časopise, zavádza množstvo noviniek, čo sa zase nepáči Danovi. Carter sa ešte navyše začne stretávať s osemnásťročnou Danovou dcérou Alex a romantická zápletka je na svete.

Najväčšiu zásluhu na tom, že z tohto príbehu nestalo niečo akoby z pera Danielle Steelovej majú bratia Weitzovci, z ktorých Paul je zodpovedný za scenár a réžiu filmu. Neviem či vám meno Paul Weitz niečo hovorí, ale názov American Pie (u nás Prci, prci, prcičky) je myslím dostatočne známy. Keď si porovnám tieto dva filmy, neviem nájsť medzi nimi žiadnu analógiu, American Pie bol plný vulgárneho humoru (známy jablkový koláč) a V dobrej spoločnosti je naopak plný jemného humoru a celkovo pôsobí uhladene.

Ale po natočení prvých “Prcičiek“ a po produkovaní druhých sa Weitz dal na niečo úplne iné, romantickú komédiu Ako na vec podľa knihy Nicka Hornbyho. Táto komédia je stavaná podobne ako V dobrej spoločnosti, je plná inteligentného humoru, rozumnej réžie, kde každá zložka vytvára príjemný dojem.

Veľmi dobré na filme V dobrej spoločnosti je, že je značne realistický. Danov život vyzerá pre Cartera ako idylka, ale nie je to až také jednoduché. Dan už spláca jednu hypotéku a vyzerá to tak, že si bude musieť zobrať ďalšiu, keďže budú mať ďalšie dieťa a navyše Alex chce ísť na vysokú školu. Takže z jeho pohľadu je čiastočná degradácia naozaj dosť zlá. Navyše, keď sa stane Carter jeho šéfom, musí sa vyrovnať s množstvom nových vecí, ako napríklad vyhadzovanie kolegov. Táto postava je skutočne dobré napísaná, a keďže sa jej zhostil aj kvalitný herec Dennis Quaid, je aj skutočne hlavnou, charizmatickou postavou.

© Universal Pictures

Dennimu Quaidovi konkuruje v postave Cartera Topher Grace (u nás známy zo seriálu Tie roky sedemdesiate). Postava Cartera prechádza čiastočným vývojom, keď sa z mladého, dravého manažéra mení pod Danovým vplyvom na normálneho človeka, nielen pracovný stroj. Tento vývoj sa podaril Topherovi zachytiť, a tak celý film ťahajú dve hlavné postavy v podaní dvoch výborných hercov.

Treťou herečkou do partie je Scarlett Johansson (známa napríklad z filmu Stratené v preklade), ktorá je považovaná za jednu z najkrajších mladých herečiek Hollywoodu. Toto dokazuje aj tu, keď len v domáckom oblečení vyzerá nádherne, nieto ešte vo večerných šatách. A celkovo Scartlett v tom minime scén, v ktorých hrá, hneď strháva na seba pozornosť.

Takže, keď máte radi romantické komédie, kvalitných hercov, páčil sa vám film Ako na vec (alebo Hľadanie Krajiny-Nekrajiny) alebo jednoducho chcete vidieť niečo príjemné na odpočinutie, tak si tento film pozrite. Ale keď si ho nepozriete, neprídete v podstate o veľa. Len o jeden milý filmový zážitok.