Prístupnosť: MP 18

Réžia: Gregor Jordan
Scenár: Peter Woodward
Kamera: Oliver Stapleton
Hudba: Graeme Revell
Hrajú: Samuel L. Jackson, Carrie-Anne Moss, Michael Sheen, Gil Bellowsa iní

UnthinkableThriller Unthinkable (Nepredstaviteľné) nakrútil austrálsky režisér Gregor Jordan podľa dostupných informácii za 15 miliónov dolárov. Radí sa teda k nízko-rozpočtovým snímkam a je to na ňom aj patrične vidieť. Jordan a producenti však pristupovali k filmu veľmi rozumne. Nesnažili sa prekročiť hranice svojich obmedzených možností. Takmer celý dej sa odohráva v jednom uzavretom priestore (a navyše v jeho malej časti), ktorý je však vhodne doplnený o iné scény, i exteriérové.

Steven Arthur Younger, po konvertovaní na islam známy ako Yusuf Atta Mohammed (Michael Sheen), je podľa vlastných slov lojálny Američan s obavou o budúcnosť svojej krajiny. Za krátku chvíľu sa však z neho stal najnebezpečnejší terorista. Vláde totiž poslal video, na ktorom im ukáže priestory v troch rôznych amerických mestách, v ktorých umiestnil atómovú bombu. Keďže kedysi slúžil v armáde ako expert na jadrové zbrane, jeho hrozba sa berie veľmi vážne. Pod patronátom armády sa rozbieha veľké vyšetrovanie, ktorého úlohou je zabrániť hroziacej katastrofe. Samotný Yusuf je však už zaistený a jeho vypočúvaním sú poverení agentka FBI Helen Brody (Carrie-Anne Moss) a sadistický (pravdepodobne) armádny vyšetrovateľ H. (Samuel L. Jackson). Čo musia urobiť preto, aby im prezradil umiestnenie atómových zbraní? Sú hranice, ktoré by nemali prekročiť?

Unthinkable Unthinkable

Takými aj ďalšími podobnými otázkami sa zaoberá film podľa scenára Petra Woodwarda, pre ktorého to síce nie je prvý scenáristický počin, ale pracuje prevažne ako divadelný a televízny herec, i keď okolo filmu sa pohybuje na rôznych pozíciach už dlho. Tentokrát sa mu podarilo napísať veľmi kvalitný scenár, ktorý síce na položené otázky nedáva odpovede, prináša však veľa podnetov na premýšľanie o daných témach. S ohľadom na to boli koncipované aj ústredné postavy, najmä agentka Brody a H., ktorí okrem toho, že bojujú so zlom v podobe teroristu Yusufa, sú aj vo vzájomnom konflikte o tom, ako sa má vypočúvanie zadržaného vlastne viesť. Je pravdepodobné, že množstvu divákov bude jedna, či druhá postava prekážať. Záleží na tom, aký máte na dané veci vytvorený vlastný názor. H. totiž Yusufa brutálne mučí. Zato agentka Brody k nemu pristupuje humánne a snaží sa aj ostatných presvedčiť o tom, že ten človek má stále určité práva. V ohrození sú však milióny ľudí a čas sa rýchlo kráti. Napätie vo filme sa výborne stupňuje a tlak sa adekvátne premieta do konania hlavných i vedľajších postáv.

Scenár stavia na dialógoch. Hlavné postavy preto dostávajú veľký priestor, a keďže boli výborne obsadené, je sa na čo pozerať. Samuela L. Jacksona som už dávno nevidel v takejto forme a je veľkou oporou celého filmu. Carrie-Anne Moss a britský herec Michael Sheen sa svojich úloh zhostili správnym spôsobom. Okolo obsadenia Michaela Sheena do role teroristu sa objavili názory, že sa na to nehodil, ale vzhľadom na celkový zámer tvorcov si dovolím tvrdiť opak.

Unthinkable Unthinkable

Unthinkable je vo svojej podstate veľmi komorná snímka, v ktorej sa charaktery jednotlivých aktérov veľmi rýchlo vykryštalizujú a majú svoju jasnú úlohu v snahe sprostredkovať divákom myšlienky filmu. To v kombinácii s tým, že nie sú vysvetlené určité okolnosti, ako napríklad pri Yusufovi úplný motív jeho konania (a nejde pri tom len o tie bomby), môže vytvoriť povedzme zlý dojem. Netreba sa však týmto zaoberať. Gregor Jordan totiž dokázal vytvoriť správnu atmosféru a spolu s hercami zvládol i potencionálne slabšie miesta scenára.

Vďaka zaujímavému scenáru, skvelej réžii a kvalitným hereckým výkonom nám tu v skromných podmienkach vznikol thriller, ako sa patrí. S poriadnou dávkou napätia, s témou hodnou zamyslenia, ktorá navyše nie je prvoplánová. Unthinkable totiž nie je len o dileme prístupu k ľudom ako Yusuf, ale aj o slabosti celej našej civilizácie, ktorá sa už nevie za seba adekvátne postaviť.

P.S.: DVD filmu nájdete u nás pod nie príliš vhodným českým názvom Odpočítávání.