Minutáž: 85 minút

Réžia: Måns Mårlind, Björn Stein
Scenár: Len Wiseman, John Hlavin, J. Michael Straczynski, Allison Burnett, Len Wiseman
Kamera: Scott Kevan
Hudba: Paul Haslinger
Hrajú: Kate Beckinsale, Charles Dance, Michael Ealy, India Eisley, Kris Holden-Ried, Stephen Rea, Sandrine Holt, Theo James a ďalší

Underworld 4: Prebudenie (Underworld Awakening, 2012)Viete čo dostanete, ak skombinujete Ellen Ripleyovú, Sarah Connorovú, Millu Jovovich a Trinity? No predsa Selene, Bladea v sukni. Takto „invenčne“ zrejme uvažovali tvorcovia štvrtého Underworldu, keď hútali, ktorým smerom sériu posunúť ďalej. Tromfom bolo navrátiť do deja hlavnú ikonu zavedenej značky a síce stále viac príťažlivú Kate Beckinsale. V podstate ide o rozumný ťah, pretože štvrtý diel vykazuje množstvo kladov. Šikovne nadväzuje na druhú časť, trojka bola len akýmsi prológom série bez prítomnosti Kate.

Čochvíľa 39-ročná Britka je teraz v top sexy forme a návrat fanúšikmi obľúbenej postavy sa koná vo veľkom štýle. Upírka Selene doteraz pôsobila skôr ako obeť. V novom dobrodružstve vyznieva ako obávaná bojovníčka porcujúca lykanov efektívnejšie než krovinorez od Husqvarny.

Dej príbehu sa medzičasom posunul o 12 rokov neskôr. V uliciach zúri nový druh vojny. Tou dominantnou je pre zmenu rasa ľudská. Loví nežiaducich lykanov i upírov. A dá sa konštatovať, že celkom zdarne. O verejné blaho spoločnosti sa aktuálne stará veľmi podozrivá korporácia Antigen. Podarilo sa im uväzniť i Selene. Držia ju v dlhoročnom zajatí vo svojich prísne tajných laboratóriách. Hybridná láska Michael je zdá sa po smrti. Počas kryogénneho spánku sa jej dokonca narodila dcéra. Toto prebudenie bude bolieť…

Underworld 4: Prebudenie (Underworld Awakening, 2012) Underworld 4: Prebudenie (Underworld Awakening, 2012)

Výmena Lena Wisemana z postu režiséra na miesto scenáristu bola v Hollywoode jedna z tých pozitívnejších myšlienok. Doteraz neznámy režisérsky tandem Måns MårlindBjörn Stein prepísal nevyvážený zlepenec svojou vydarenou akčnou optikou. Vyškrtli stokrát prevarenú romantickú rovinu a nahradili ju materským motívom. Nič svetoborné, zato v znamení rozvoja príbehu a nových postáv veľmi potrebné. Z jednoduchej zápletky sa vykľula akčná rezba, v ktorej to lieta upírsko-lykaními končatinami hlava-nehlava. Tento brutálny štýl filmu veľmi pristane a americkej R-kovej prístupnosti nezostane nič dlžný. Digitálne efekty evidentne zhltli o poznanie vyšší rozpočet ako minule. Transformačné prechody i celkové lykanie besnenie nepôsobí z hľadiska trikov rušivo. Šeď a prítmie už k upírom akosi patrí, čiže tretí rozmer opäť dostáva zľahka na frak. Divák holdujúci tomuto druhu zábavy však bude z efektného 3D divadla nadšený. Priamočiary dej sa snúbi s takmer nepretržitou akciou a nedáva tak nabudenému publiku žiadnu šancu nudiť sa. Vražedné tempo nepresiahne aj so záverečnými titulkami 90 minút.

Zápletka ani film samotný nepatrí svojou pointou práve ku kinematografickým hlavolamom. Snaha vynahradiť tento myšlienkový deficit angažovaním kvalitných hercov ostáva aspoň u mňa ohodnotená ďalším červeným bodom. Charles Dance ako starý otec upír, Stephen Rea v úlohe nepríjemného predstaviteľa Antigenu či Wes Bentley v ďalšom temnom šteku sú príjemným spestrením hrýzavého kastingu.

O úplnú sviežosť Prebudenie pripravila do očí bijúca inšpirácia autorov prefláknutými dielami ako sú Votrelci, Terminátor, Matrix či Blade. No najviac si to odniesla séria Resident Evil. Podobnosť čisto náhodná? Vysoko nepravdepodobné. S odstupom času a pribúdajúcimi pokračovaniami divák stráca prehľad, ktorý autor vykráda ktorého. Ono je to v zásade jedno. Určujúcim meradlom originality a konzistentnej coolovosti zostáva navždy ZISK.

V prípade Underworldu je už teraz jednoznačné, že prebudenie nebolo pre upíriu hrdinku Selene posledným zbohom.

P.S. Tiež by ste sa nechali od Kate uhryznúť?