Účtovník © 2016 Continental film

Star power Bena Afflecka je jednoznačne na vzostupe. Potom, čo ho svet jedno obdobie vnímal predovšetkým ako podpapučového frajera rozmaznanej JLo s hereckou kariérou v koncoch, sa vzmohol a ako režisér resuscitoval svoj sociálny status pekne od podlahy.

The Accountant

krimi, dráma
2016 / 128 min. / MP 15

Bill Dubuque
Fešný chlapec z Armageddonu (1998) má dnes doma Oscara za výborné Argo (2012) a navyše dorástol do spandexu samotného Batmana. Čo je ale zaujímavejšie, v akčnej novinke ťahá do kín viac divákov ako túto sezónu dokázal Tom Cruise. A to už je niečo.

Žánrovo príbuzný Jack Reacher tento rok divácky pohorel, no Účtovník púta čím ďalej viac pozornosti. Do istej miery ide o kalkul zaujímavej kombinácie matematickej geniality prameniacej z pokročilej formy autizmu s populárnou a násilnou čistkou kriminálnych živlov. Benovi rola sadla ako uliata, a to vďaka skúsenostiam, z ktorých mohol čerpať. Či už to bola scenáristická a herecká práca z počiatku kariéry na dráme Dobrý Will Hunting (1997), alebo práve nedávne stvárnenie Temného rytiera.

Zlé jazyky by sa zabavili najmä na tom, že zahrať autistu s jeho večne gumeným výrazom nie je žiaden problém a konečne našiel hereckú príležitosť, kde môže vyniknúť. Príbeh Christiana Wolffa, naozaj, tak trochu spája Rain Mana s Johnom Wickom, alebo, ak chcete, spomínaného Willa Huntinga s Jackom Reacherom.

Účtovník © 2016 Continental film

Wolff (Ben Affleck) je autista s obsedantno-kompulzívnymi prejavmi, ktoré sme mohli vidieť napr. u seriálového detektíva Adriana Monka. Christianova choroba so sebou prináša matematickú genialitu, no má kvôli nej oveľa bližšie k číslam ako k ľuďom. Pod krytím malej účtovnej firmy robí nezávislého účtovníka najnebezpečnejším zločineckým organizáciám sveta.

V pätách mu snorí oddelenie pre boj s organizovaným zločinom ministerstva financií, ktorému velí Ray King (ako vždy výborný J.K. Simmons). Christian sa preto rozhodne prijať legálneho klienta, zaoberajúceho sa robotikou, aby na chvíľku zmiatol finančných federálov. Tamojšia firemná účtovníčka (Anna Kendrick) zistila účtovné nezrovnalosti vo výške niekoľko miliónov dolárov, takže Christian je opäť vo svojom živle. Čím bližšie je však k odhaleniu pravdy, tým viac stúpa počet mŕtvol..

Režisér Gavin O´Connor, ktorý má na konte vynikajúceho bratovražedného Warriora (2011), zvolil pomalšie tempo s postupným odkrývaním dejových vrstiev. Nesadnete si z toho na zadok, ale nudiť by ste sa rozhodne nemali. Niekomu možno bude prekážať zbytočne prekombinovaná zápletka, tento príbeh však disponuje emočným presahom, vďaka ktorému drobné nedostatky radi odpustíte. Nehovoriac o perfektnej akcii, ktorú nachystali profesionáli pracujúci už na bojových scénach Warriora. O´Connor zvláda testosterónové príbehy lahodiace po akcii bažiacim divákom na jednotku.

Účtovník © 2016 Continental film

Z hlavnej postavy vykresal scenár Billa Dubuquea nadaného skoro superhrdinu bez trvalej adresy, vždy pripraveného opustiť miesto činu. Zákazníci mu platia nemalé sumy v zlatých tehlách či originálnych maľbách svetoznámych umelcov. Ben Affleck mu vtisol auru strohého sympaťáka, ktorý sa popri bleskurýchle presných výpočtoch tu a tam pokúsi o humor, ak treba zapôsobiť na dámu. Takéhoto hlavného hrdinu si diváci rýchlo obľúbia a vzhľadom na uspokojivé tržby v pomere rozpočet/zisk (44/140 miliónov dolárov celosvetovo) sa možno čoskoro dočkáme pokračovania.

Účtovníka by som zaradil okrem vyššie spomínaných borcov Reachera a Wicka do skupinky ešte s Equalizérom, ktorému čoskoro pribudne druhý diel. Do čela strieľajúci matematik Bena Afflecka by dvojku zniesol ľavou zadnou. Jedinú pripomienku mám k postave Jona Bernthala. Svojho čističa si užíval v každej scéne, Punishera však mohlo byť na plátne skutočne viac.