Rok: 2005

Réžia: Gavin Hood
Scenár: Athol Fugard, Gavin Hood
Kamera: Lance Gewer
Hudba: Paul Hepker, Mark Kilian
Hrajú: Presley Chweneyaga, Mothusi Magano, Israel Makoe Percy Matsemela, Jerry Mofokeng, Benny Moshe

TsotsiOcenenie Oscar pre najlepší zahraničný film (oficiálne Oscar za najlepší cudzojazyčný film) je zaujímavá kategória v množstve cien udelených Akadémiou, keď toto ocenenie získali v minulých rokoch viaceré skvelé a naopak aj zvláštne filmy, ale vďaka tejto kategórii má svojich troch Oscarov aj československí kinematografia. Medzi netradičné voľby v prípade tejto kategórie patrí aj film Tsotsi, ktorý nepatrí medzi výrazne skvelé filmy, ale v danej konštelácii súperov v boji o tohto Oscara to jednoducho padlo na tento film, keď sa akademici asi báli možnosti udeliť cenu provokatívnemu palestínskemu filmu Paradise Now, ktorý už v našich kinách šiel. Teraz prichádza k nám aj víťazný film Tsotsi v rámci tohtoročného Projektu 100 a tak tieto dva filmy môžeme konečne porovnať.

Príbeh filmu sa odohráva najmä v obrovskom slume, ktorý vyrástol na predmestí juhoafrického mesta Johannesburg. Práve v tomto prostredí žije mladý chlapec Tsotsi, ktorý nikdy nepoznal niečo ako domov a od útleho veku je nútený bojovať o svoju holú existenciu vo svete, kde pre prežitie musíte byť schopný urobiť čokoľvek. Tsotsi sa špecializuje najmä na vykrádanie luxusných domov v nóbl štvrtí, ale problém mu nerobí ani vykradnutie auta. Pri takejto jednej lúpeži nájde Tsotsi v aute niečo, čo mu úplne zmení život a donúti ho myslieť aj na iné veci ako je zločin. Tým niečím je malé dieťa – kojenec, ktoré sa Tsotsi nelogicky rozhodne zobrať so sebou do slumu…

Tsotsi Tsotsi

Úvod filmu je veľmi šikovnou variáciou na skvelý film Mesto bohov, keď sledujeme počínania mladého Tsotsiho ako nejakého radového gangstra a do toho hrá rázna hudba zložená najmä z hip-hopu a tvrdého rocku. Úvod je teda veľmi dobrý v danom žánre, potom sa ale film začne meniť, pretože sa z drsného gangsterského filmu o živote v slume postupne mení na psychologickú drámu najmä vďaka prítomnosti dieťaťa, keď kojenec potrebuje istú starostlivosť, čo si musí Tsotsi začať postupne uvedomovať, keď si zároveň začne vytvárať s malým človiečikom puto, ktoré je symbolizované aj tým, že mu dá svoje skutočné meno – David. Tsotsi sa začne meniť nielen v osamotení s dieťatom ale aj vo vzťahu k iným obyvateľom slumu, najmä k žene, ktorú vyberie na kojenie malého. Na genéze ich vzťahu je skvelo vidieť ako sa Tsotsi začne meniť a aj film začne mať hlbší zmysel.

Rozprávanie príbehu je prerušované retrospektívami Tsotsi o jeho nie príliš šťastnom detstve, keď sledujeme nedostatok lásky v rodine, krutú smrť psa a podobné udalosti, ktoré formovali jeho charakter a tieto retrospektívy vysvetľujú chovanie Tsotsiho v prítomnosti. Popri týchto spomienkach na neradostné detstvo ešte hlavný dej obsahuje rôzne epizódy, napríklad opisovanie života Tsotsiho kamarátov, drobných “gangstrov“ a aj debaty Tsotsiho s chlapíkom na invalidnom vozíku. Celý príbeh smeruje ku koncu, ktorý je viac než presným vyjadrením pojmu “Oscarový koniec“, keď toto vyústenie príbehu je aj vcelku logické z celého príbehu, ale divák sa asi len ťažko zbaví dojmu, že ten koniec bol naschvál tak urobený a že prvoplánovosť konca je daňou za úspech filmu na Oscaroch.

Tsotsi Tsotsi

Film Tsotsi nie je úplne zlý film, skôr taká priemerná výpoveď o ťažkom živote v juhoafrickom slume a len veľmi ťažko sa dá prirovnať k skvelému a komplexnému Mestu bohov. Film ma viaceré silné miesto a dokáže človeka aj prinútiť rozmýšľať nad životom chudobných v takýchto podmienkach, ale celkovo film pôsobí značne umelo, najmä vďaka koncu, ktorý ma dosť sklamal. Účasť v Projekte 100 sa ale film zaslúži pretože vďaka tomu môže slovenský divák ochutnať niečo aj z africkej filmovej kuchyne.

/