Rok: 2005

Réžia: Kevin Reynolds
Scenár: Dean Georgaris
Kamera: Artur Reinhart
Hudba: Anne Dudley
Hrajú: James Franco, Sophia Myles, Rufus Sewell, David O´Hara, Henry Cavill, Marek Vašut

/Tristan a Isolda vás ničím „extra“ zaujať nemôže. Žiadny vysoko-rozpočtový veľkofilm či komorná dráma s oscarovými hereckými výkonmi, ani žiadne zvučné herecké mená alebo rešpektovaný režisér. Jediným zaujímavým aspektom, ktorý vás pred vstupom do kina , čo sa týka zvučných mien, môže zaujať sú producenti, ktorými sú bratia ScottovciRidley, mladší, no úspešnejší režisér oscarového Gladiátora a starší Tony, ktorí sa môže pýšiť po technickej stránke veľmi slušnými filmami ako Muž v Ohni, Nepriateľ štátu alebo Spy Game.

Ako nás už oficiálny text od distribútora informoval (alebo ako dobre viete), príbeh nenaplnenej a neuskutočniteľnej lásky Tristana a Isoldy uzrel svetlo sveta ešte dávno pred Rómeom a Júliou. Úplný začiatok tohto príbehu sa odohráva krátko po rozpade Rímskej ríše, v čase, keď sa britské kmene nedokázali zjednotiť a bojovať proti expanzívnym, no najmä zjednoteným Írom. Práve v tomto období vyrastá mladučký Tristan (James Franco – Spiderman) po boku svojich rodičov v skromných podmienkach anglickej prírody. No nečakaný vpád Írov robí z Tristana sirotu, ktorú si pod svoje ochranné krídla berie jeho ambiciózny strýko a vplyvný kmeňový líder, lord Mark (Rufus Sewell).

V priebehu pár rokov si kmeň na čele s uznávaným Markom vytvoril vhodné podmienky na nový život a z Tristana vyrástol zrelý, statočný a pohľadný mladý muž, ktorý sa so smrťou svojich rodičov vysporiadal po svojom. Jeho odvaha takmer nepozná hraníc a je pripravený sa postaviť proti útočiacim Írom a to na vlastnom území. Nepredvídaná udalosť ho (bohužiaľ alebo našťastie?) zavedie až na samotné pobrežie nepriateľa, kde sa ho potajomky ujme, ošetruje ho a prežije s ním krátky, no o to krajší milostný vzťah, Isolda (Sophia Myles – Underworld), dcéra írskeho kráľa, ktorá v rovnakom veku ako Tristan prišla o svoju kráľovskú matku.

/ /

Nepriateľstvo ich národov ich splietlo dohromady, no zároveň rozdelilo, ale turnaj o dcéru írskeho kráľa, založený na zákerných plánoch, ich rozvášnené srdcia a dušičky priblížil na dosah. Určite ste už okúsili ten pocit, keď ste mali niečo každodenne na dosah, no veľmi dobre ste vedeli, že za danej situácie je to nedosiahnuteľné a neuskutočniteľné… Tak také isté strastiplné a bolestné chvíle prežívali aj naše zamilované a „hriešne hrdličky“.

Tomuto filmu by asi najlepšie pasovala nálepka priemerný romanticko- historický film s nízkym rozpočtom. Nečakajte žiadne veľké súboje ani bitky, lebo vo filme nájdete (ak nerátame spomínaný turnaj) cirka tri menšie bitky. K tomu sú ešte bojové zábery nasnímané chaotickým strihom, ktorý nám umožňuje iba hádať, kto do koho práve zapichol meč alebo kto je Ír a kto Brit. Tieto scény si tak vôbec nevychutnáte, iba sa pohoršíte nad tým, aký má režisér a kameraman zmysel pre chaos a ak sa na tieto zábery vydržíte pozerať, dáte vaším klipkajúcim očiam riadne zabrať.

/ /

Jední vravia, že príbeh Tristana a Isoldy je skutočný, iní zasa tvrdia pravý opak (niektoré legendy dokonca tvrdia, že ich láska zničila kráľovstvo). No jedno je isté, ich legendárny príbeh prežil dlhé storočia. Tristan a Izolda si vašu pozornosť získajú vcelku obstojnými hereckými výkonmi oboch hlavných predstaviteľov, najmä v intímnych a romantických dialógoch existujúcich iba v ich srdciach a utajovanom súkromí a hlavne chytľavou hudbou.

/Vytknúť sa musí ku koncu filmu klesajúce tempo, bitky bez grádov a šťavy, zmyslov zbavený kameraman alebo drvivá väčšina hercov, ktorí majú (možno!) ešte len celú hereckú kariéru pred sebou. Okrem vyššie spomínaných devíz, ničím zaujímavý alebo dokonca originálny film, na ktorý dlho spomínať určite nebudete.

Režisérovi Kevinovi Reynoldsovi sa síce podarilo vo mne na samotnom konci dvojhodinového filmu vyvolať nejaké tie emócie, no neviem prečo, ale hneď som si zaspomínal na nezabudnuteľné emócie, ktoré priam sršali z krásneho Anglického pacienta. Ak si pozriete Reynoldsovu filmografiu (Kráľ zbojníkov : Robin Hood, Gróf Monte Christo a riadny prepadák Vodný svet), zistíte, že určité kvality aj skúsenosti tu sú, čiže Reynolds sa do filmu mohol „oprieť“ oveľa viac a výsledok mohol byť hoci aj o triedu lepší.

Koniec koncov je Tristan a Isolda, s výnimkou bojových scén, slušne pozerateľný film, vďaka ktorému sa priučíte niečo málo o histórií alebo si osvojíte základné vedomosti o nesmrteľnom mileneckom páre. Ak nečakáte žiaden veľký, efektmi, búrlivým tempom a hereckými výkonmi nabúchaný historický film a postačí vám príjemná hudba, intímne dialógy, so svojou polovičkou sa vám na tento film do kina určite oplatí ísť. Túto recenziu by som rád zakončil jednou citáciou z filmu : „Neviem či je život lepší ako smrť, no viem že láska je viac než oboje.“

/