Originálny názov: The Three Musketeers
Žáner: akčný dobrodružný romantický
Minutáž: 110 minút
Krajina: Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, USA
Rok: 2011
Prístupnosť: MP 12
Réžia: Paul W.S. Anderson
Scenár: Alex Litvak, Andrew Davies
Kamera: Glen MacPherson
Hudba: Paul Haslinger
Hrajú: Milla Jovovich, Ray Stevenson, Logan Lerman, Juno Temple, Orlando Bloom, Christoph Waltz, Luke Evans, Matthew Macfadyen, Mads Mikkelsen, Til Schweiger a ďalší
Som si istá, že už od prvých momentov budete film upodozrievať z toho, že nejde o klasickú mušketiersku story od spisovateľa Alexandra Dumasa. A budete mať pravdu. Po zhliadnutí štyroch elitných bojovníkov v koženkách, bojujúcich na vzducholodiach vybavených guľometom a tajnej komnaty s lasermi budete prinajmenšom nadávať na sprznený scenár a ideovo zmäteného režiséra Paula W.S. Andersona. Tu by však vaše znechutenie malo zjemniť ráz. Totižto traja mušketieri boli doteraz poctení množstvom adaptácií a spracovaní v rôznych formách a žánroch. Bolo by nudné vytvoriť opäť to isté a tak produkcia prišla s originálnejším nápadom. Výsledkom je reinterpretácia príbehu ovplyvnená steam-punkom ako subžánrom sci-fi, ktorý sa spoločne s adaptáciami videohier najčastejšie objavujú vo filmografii režiséra. Zámer je teda jednoznačný. Nikto sa nepokúšal situovať fakty historicky korektne. Cieľom bolo uviesť predstavu toho, ako by v minulých storočiach vyzerali a fungovali vynálezy súčasnosti. S troškou nadhľadu možno film hodiť do škatuľky „novoveké science fiction“.
Väčšine z nás netreba dej zvlášť pripomínať. Hlavná línia ostáva zhruba rovnaká. Ku kráľovým obľúbeným mušketierom sa pridáva mladý, odvážny a trochu naivný D´Artagnan. Spoločne bojujú za odhalenie konšpirácií a intríg na kráľovskom dvore, aby sa udržal mier v Európe, spravodlivosť a spoločenská morálka. Kardinál, vojvoda z Buckinghamu a Milady ako protiváhy k dobru operujú s klamstvami a špinavosťami, no na hrdinskú štvoricu je akosi každý prikrátky.
Tento film sa veľmi ťažko hodnotí. Z hľadiska komerčného prínosu je zaujímavým kvôli svojmu subžánrovému vplyvu, bežný divák však sám na neho nepríde a ostane v kine sedieť s rozpačitým pohľadom. Vidieť Orlanda Blooma v úlohe zlosyna, Millu Jovovich v okukanej úlohe agentky či Freddieho Foxa ako metrosexuála je prinajmenšom trúfalosť, no závisí už od vášho vkusu, ako sa vám budú páčiť tieto odkazy na súčasnú kultúrnu situáciu. Zaujímavá je herecká poloha Blooma, pretože nebyť sladkým mu v tomto filme nepristane. A vôbec, preštylizované postavy sú základným kritériom vizuálu. Preumelkovanosť, vzory, farby a tvary dominujú v celej perspektíve záberov. A sú skutočne uchvacujúce. Po vizuálnej stránke filmu, zvlášť v 3D vydaní, nie je čo vytknúť. Veď načo hľadať chyby tam, kde nie sú?
Dobrodružnosť príbehu podčiarkuje skvelá dynamika strihu a akčné scény. Nikto nebude popierať, že nie sú prehnané. Na druhej strane však zapadajú do nálady, ktorú film vo vás vyvolá. Hudba pod taktovkou Paula Haslingera správne napína vaše ušné bubienky a možno povedať, že je významným prvkom akčnej dramaturgie. Pre mainstreamovo naladených je v scenári niekoľko komických situácií, veľa akcie, avšak tie akosi nevyvažujú podvyživené romantické a záverečné scény.
Traja mušketieri sú určite hodní vašej pozornosti. Viem si predstaviť, že ak by scenáristi pripravili menej priehľadný a viac zmysluplnejší príbeh, dostali by v hodnotení hviezdičku navyše. Najsilnejším kreditom ostáva teda obrazová (alebo obrazovo-zvuková) stránka a žáner, ktorý celkom nekonvenčne spojil steam-punk s dobrodružnou akciou. Isteže sa vo filme vyskytujú aj nelogické chybičky, ktoré kritici nie sú ochotní odpustiť. Avšak násťročný divák bude mať určite zážitok.