The Life Ahead (2020) © Netflix The Life Ahead (2020) © Netflix

Božská Sophia Loren prichádza na sklonku hereckej kariéry s divácky vďačnou úlohou v existenciálnej dráme podľa knižnej predlohy Romaina Garyho Život pred nami vydanej v roku 1975. Stvárňuje životom oplieskanú bývalú prostitútku Madam Rosu, ktorá prežila desy koncentračného tábora a na staré kolená vychováva v prímorskej časti Talianska odložené deti svojich profesijných súdružiek.

The Life Ahead

2020 / 94 min. / MP 12
Taliansko

Edoardo Ponti
Edoardo Ponti, Ugo Chiti
Jedného dňa k jej dverám osud zaveje dvanásťročného nespratníka Moma (Ibrahima Gueye), ktorý ju stihol v ten istý deň na ulici okradnúť. Chlapcovi vo vývine treba pevnú dozornú ruku a nastoliť rozumné pravidlá. Príbeh vykresľuje s určitou dávkou naivity nástrahy pouličného života a ponúka tradičné starosvetské morálne východiská. Je pomerne prekvapivé, že distribúcie filmu sa ujal práve Netflix.

Dej však neprináša nič prekvapivé ani šokujúce. Pokojne by ste si ho mohli zameniť s ľubovoľnou talianskou produkciou zo 70-tych rokov. Nostalgickou atmosférou ide režisér Edoardo Ponti na istotu. Sentiment vás objíma z každej druhej scény a vy viete s určitosťou odhadnúť, ako to nakoniec s malým lapajom zo Senegalu dopadne. Film citlivo reflektuje problematiku migračnej krízy a prisťahovalectva optikou maloletého zatratenca, ktorý sa snaží prebiť životom po svojom. Musí sa naučiť rozlišovať medzi tým, čo je ľahké a čo je správne. Zvyknúť si prijať láskavosť a dobrotu s myšlienkou, že ešte existujú ľudia, ktorí ho neodpísali.

Silnou stránkou filmu sú hlavní hereckí predstavitelia. Sophia Loren aj v požehnanom veku 86 rokov ovláda scénu svojím klasickým striktne elegantným štýlom. Filmová diva ťahá svojou prítomnosťou relatívne ordinárny dej na vyšší umelecký zážitok. Solídny výkon predvádza debutujúci Ibrahima Gueye. Ambiciózneho rebela s totožným menom ako má petržalský reper mu absolútne žeriete. Spoločné scény životom skúšanej dvojice sršia správne energickou chémiou, ktorá prerastie do sympatického spojenectva. Zasiahnutí emocionálnou povahou filmu im držíte v ich snahách palce.

The Life Ahead (2020) © Netflix

Neznalý knižnej predlohy či predošlej filmovej adaptácie som však trošku prekvapený uhladenosťou diela. Vzhľadom na pôvodné povolanie Madam Rosy a fakt, že jej najlepšou kamarátkou je susediaci transvestit, by som čakal o čosi extravagantnejšie scény či aspoň o niečo pikantnejšie dialógy. Dostávame však family friendly orientovanú moralitku s jasným výchovným posolstvom.

Režisér Edoardo Ponti ustrážil rozumnú dĺžku filmu, príbeh rozprestrel na ploche 94 minút. Muselo byť zaujímavé režírovať svoju vlastnú matku v polohe bývalej radodajnej dámy. Ide už o ich tretiu filmovú spoluprácu a vzhľadom na široký zásah streamovacieho giganta, odhadujem, že The Life Ahead bude aj tou najznámejšou.

Ako dojemné rozlúčenie sa s noblesnou kráľovnou talianskej kinematografie film obstojí. Ak však bažíte po príbehovej invencii, prípadne bazírujete na detailnejšom pohľade do psychológie zblíženia rozorvaných postáv, skúste iný filmový kus. Surová autenticita, ktorú látka prirodzene ponúka, ide predsa len o trošku viac naproti gracióznosti hereckého odkazu Sophie Loren.