Minutáž: 99 minút

Réžia: Scott Frank
Scenár: Scott Frank
Kamera: Alar Kivilo
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Jeff Daniels, Matthew Goode, Isla Fisher, Carla Gugino

Ten, kto dava bachaChris Pratt (Joseph Gordon-Levitt) mal všetko, čo si len mladý chalan môže priať. Bol obľúbený, mal krásnu priateľku a pred sebou sľubnú hokejovú kariéru, no stačilo pár sekúnd jazdy v noci s vypnutými svetlami a všetko bolo zrazu preč. O tri roky neskôr je z neho outsider, ktorý si umývaním podlahy v malej miestnej banke ani nedokáže zarobiť na živobytie a tak ho musia podporovať bohatí rodičia. Navyše mu život komplikujú aj značné problémy s pamäťou, ktoré po nehode získal. V tomto bezútešnom živote má len jedinú oporu – v spolubývajúcom, slepcovi Lewisovi (Jeff Daniels). Šanca na zmenu príde, keď v bare spozná Garyho Sparga (Matthew Goode) a vďaka nemu aj sympatickú Luvlee (Isla Fisher). No Garyho zámery nie sú práve najčistejšie, má totiž v pláne vylúpiť banku, v ktorej Chris upratuje a ten má v samotnej lúpeži tiež zohrať dôležitú úlohu, má byť totiž ten, kto dáva bacha.

Na prvý pohľad nič originálne – kladná postava je bandou zločincov zatiahnutá do niečoho nekalého. No v tomto filme ide o niečo viac. Zo začiatku sledujeme drámu muža, ktorý sa aj po rokoch nedokáže vyrovnať s tragédiou, pri ktorej zahynuli jeho dvaja kamaráti. Film sa zámerne nesie v pomalom tempe, vďaka čomu pôsobí veľmi sugestívne. Keď dôjde na samotné prepadnutie banky, akoby scenárista prehodil výhybku a vám sa zdá, že pozeráte iný film. Nastane veľký odklon od dovtedajšieho tempa aj žánru, čo sa niekomu môže páčiť a niekomu nie. Je síce pravda, že film naraz dostane spád a aj značnú dávku napätia, no na mňa toto zamiešanie žánrami pôsobilo trošku nekonzistentne. Možno preto, že mi pomalé tempo nevadí, pokiaľ je film dostatočne zaujímavý. A tento určite bol, no práve vďaka prepadu u mňa trochu klesol, ale v závere sa opäť dostal do pôvodných koľají.

Ten, kto dava bacha Ten, kto dava bacha

Film nemá veľa slabých miest a určite medzi ne nepatria herecké výkony. Joseph Gordon-Levitt, ktorý je známy hlavne vďaka seriálu Takí normálni mimozemšťania a niekoľkým teenagerským filmom bol pre mňa veľmi príjemným prekvapením. Vzhľadom na to, že úloha Chrisa je tak výrazne odlišná od jeho predchádzajúcich postáv, tak ju zvládol veľmi presvedčivo a s veľkým prehľadom. Výborne mu sekunduje (aj keď na oveľa menšom priestore) Jeff Daniels v úlohe akéhosi slepého mentora, ktorý si servítku pred ústa rozhodne nekladie. Matthew Goode ako hlavný záporák taktiež odviedol dobrú robotu a sladká Isla Fisher pôsobí v tejto mužskej spoločnosti ako veľmi príjemné spestrenie.

Film Ten, kto dáva bacha je po všetkých stránkach zvládnutý veľmi dobre, ani sa nechce veriť, že režisér ním na tomto poli debutuje. No nejde o žiadneho nováčika vo filmovom biznise. Scott Frank je renomovaný scenárista a je podpísaný pod viacerými úspešnými filmami (Minority Report a i.), vrátane tohto. Väčšinu jeho doterajšej práce tvorili thrillery, no s dramatickou časťou sa vysporiadal tak dobre, že dúfam, že bude v podobnom trende pokračovať.

/