Minutáž: 90 minút
Krajina pôvodu: Francúzsko

Réžia: Gérard Krawczyk
Scenár: Luc Besson
Kamera: Pierre Morel
Hrajú: Samy Naceri, Frédéric Diefenthal, Bernard Farcy, Emma Sjöberg, Jean-Christophe Bouvet, Jean-Luc Couchard

Taxi 4Luc Besson je od polovice deväťdesiatych rokov ústrednou postavou francúzskeho komerčného filmu, či už ako režisér, producent, alebo ako scenárista. Besson s istou dávkou hyperaktivity a grafománie nepoľavuje vo svojej aktivite, a tak sme prednedávnom mohli vidieť jeho zatiaľ posledný režijný počin Arthur a Minimojovia a teraz prichádza do kín pokračovanie jeho scenáristického potomka s jednoduchým a predsa výstižným názvom Taxi. Besson sa ako keby snažil odpovedať na divnú americkú verziu jeho pôvodnej chytľavej reklamy na autá značky Peugeot, keď napísal scenár k štvrtému dielu Taxi a dal znova dokopy starý dobrý výrobný tým na čele s režisérom Gérardom Krawczykom, ktorý sa znovu pokúsi rozprúdiť krv návštevníkom kina, poriadne na tom zarobiť a my mu na to samozrejme zase raz skočíme. Alebo tentoraz nie?

Po Nemcoch v jednotke, Japoncoch v dvojke a Santa Clausoch v trojke, tentoraz sa naši hrdinova dočkali protivníkov v podobe úlisných Belgičanov, ktorí pre Francúzov predstavujú stelesnenie byrokracie a ktorí sa snažia pomocou finančného podvodu a módnych SUVečiek získať peknú sumičku Euro z istej banky v Monaku. Tento plán im samozrejme musí prekaziť marseillská polícia v zastúpení taxikára Daniela, policajta Émilien a komisára Gilberta, ktorí sa svojím typickým prístupom snažia vyriešiť prípad úskočného Belgičana. Ako už tradične, táto trojka má s prípadom „menšie“ problémy, ktorá sa ešte znásobia z dôvodu prítomnosti jedného policajta-huliča, dvoch malých chlapcov a jednej príťažlivej blondínky…

Taxi 4 Taxi 4

Základom úspechu prvých dvoch dielov Taxi boli skvelé scény, v ktorých Daniel so svojim trhačom asfaltu (doteraz to bol vždy Peugeot 406) dokázal jazdiť spôsobom, ktorý diváka vždy pobavil. Takisto interakcia medzi dvoma hlavnými postavami dokázala zaručene pobaviť, keď Daniel so svojím megacool prístupom k životu vždy dokázal vyriešiť všetky problémy nešikovného Émiliena za cenu zopár rozbitých Peugeotíkov. Vo štvorke ale Besson tieto dva hlavné piliere zábavnosti prvých dvoch dielov úplne negoval, pretože Daniel sa so svojím novým Peugeotom 407 preháňa len v prvých piatich minútach (počas ktorých tradične hrá pesnička Misirlou z filmu Pulp Ficiton) a rozhovory medzi Danielom a Émilienom sú len trápnym opakovaním starých situácii.

Besson sa naopak sústredil najmä na postavu komisára Gilberta, ktorý sa zrazu stal hlavnou postavou filmu. Gilbert je už od prvého dielu vyprofilovaný ako mix komisára Clouseaua a policajta zo St. Tropez, ktorý chvíľkovo pobavil svojou absolútnou neschopnosťou a nespôsobilosťou riadiť políciu. Besson mu ale dal vo štvorke toľko priestoru, že Bernard Fancy ako Gilbert sa môže neviem ako snažiť, aj tak sa jeho postava v scénach len potáca a recykluje staré známe gagy. Bessonovi jednoducho tento scenár vôbec nevyšiel a pôvodný duch Taxi sa niekam vytratil a zostala len klasická konverzačka, ktorá môže chvíľkovo pobaviť, ale nezanechá v divákovi až také príjemné spomienky, vďaka ktorým by sa mohol tešiť na ďalší diel.

Taxi 4 Taxi 4

Nedá sa ale povedať, že by bol Taxi 4 úplne zlým filmom, Krawczyk sa naopak snažil ako sa len dalo, aby zo slabého scenára urobil aspoň trochu kvalitný film (v závere napríklad cituje finále kultového filmu Scarface). Takisto herci Samy Naceri (Daniel) a Frédéric Diefenthal (Émilien) sa snažia ako sa len dá, aj keď na nich vidieť že už trochu zostarli a nemajú ani toľko veľa priestoru ako Bernard Fancy. Taxi 4 je teda zvláštnym prispením do série Taxi, keďže sa jedná viac menej len o čistú konverzačnú komédiu, ktorá ale ani tými svojím dialógmi diváka veľmi nepobaví. Besson ten scenár jednoducho spackal a miesto skvelých jázd taxíka pred protivníkmi dal do scenáru trápne rozhovory o ničom a opakujúce sa gagy komisára Gilberta. Škoda.

/