Krajina pôvodu: USA / Astrália

Réžia: Bryan Singer
Scenár: Michael Dougherty, Dan Harris
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: John Ottman, John Williams
Hrajú: Brandon Routh, Kate Bosworth, Kevin Spacey, Sam Huntington, Frank Langella, James Marsden, Parker Posey, Eva Marie Saint, Peta Wilson, Marlon Brando, Kal Penn

Superman sa vraciaMuž z ocele sa vrátil. Doslova. Vrátil sa po takmer dvadsiatich rokoch na strieborné plátno a vrátil sa po piatich rokoch do Metropolisu. Čo svojim návratom priniesol filmovým divákom a čo priniesol obyvateľom zmieňovaného komixového mesta? Aj ja som bol zvedavý a nechcel som sa spoliehať na trajler alebo všakovaké diskusie. Takže som zasadol do kresla v kinosále a čakal odpovede na moje otázky.

Na začiatok v krátkosti čo to vyprodukovali tí autori námetu a scenáristi…Superman sa po piatich rokoch hľadania zvyškov rodnej planéty Krypton vracia na Zem, do Metropolisu, do redakcie Daily Planet. Stretáva Lois, prekvapujúco už mamičku a manželku, sem tam opäť oblieka červenomodrý trikot a zachraňuje čo sa dá. Lex Luthor je tiež späť a kuje megadiabolský plán. Veľa som toho neprezradil. Je to ale základná supermanovská zápletka známa už od čias vzniku v ACTION COMICS v 1938. Zaujímavé podrobnosti z deja zistíte v kine. Vlastne sa dá povedať, že okrem Supermanovho hľadania Kryptonu a materských povinností Lois Laneovej tvorcovia možno až príliš obkukovali z prvého Supermana z roku 1978. Každopádne sa to pri všetkých remakoch očakáva. Nič nové sa však zo ságy o oceľovom mužovi nedozviete, ako to bolo napríklad v skvelom Batman begins. Tvorcovia neprezradia, odkiaľ má Superman superodolný oblek, prečo je Luthor plešatý a obľubuje intelektuálne mierne zaostalejšie partnerky, prečo sa ani po prelete atmosférou hrdinovi nepokazí nagelovaný účes… V tejto dospelejšej, sladšej a samozrejme vizuálne modernejšej verzii sa sústredili na lovestory v trojuholníku Clark-Lois-Superman. Vlastne štvoruholníku, keďže na scénu nastúpil ešte Loisin nový manžel. To všetko obalené do Luthorovských demolično – kreačných chúťok.

Superman sa vracia Superman sa vracia

Obsadenie filmu je zaujímavé a podobné starej verzii. Nové tváre a jedna, dve hviezdy. Hlavnej postavy sa zhostil takmer neznámy, doteraz takmer výhradne seriálový Brandon Routh. Jeho obsadenie považujem za veľmi šťastnú voľbu. Privlastnil si síce „blbečkovské“ správanie sa nie nepodobné tomu, ktoré predvádzal Christopher Reeves v starej verzii, ale inak je jeho postava originálna a vierohodná. Možno sa bude zdať príliš dokonalý, či fyzicky alebo morálne, ale veď je to Superman. Zúžila sa aj hranica podobnosti medzi Clarkom Kentom a Supermanom, čo niekedy vedie k otázke ako to, že ho nikto nespozná, ale celkovo to nie je podstatné. Film sa volá Superman a nie Kent, takže nesmelého novinára si ani veľa vo filme neužijete. Routh hrá presne tak, ako sa na superhrdinu patrí. Presvedčivo, bez afektu, ktorý je pri komiksoch dosť častý, s očakávanou dávkou pátosu. Dalo by sa povedať, že je prirodzenejšie nadprirodzený.

Bohužiaľ taký spokojný som pri hraní Kate Bosworth alias Lois Laneovej už nebol. Jej výkon je mdlý a bez iskri. Najviac mi udrela do očí absencia materinského citu. Jednoducho som necítil nejaké puto Lane k jej synovi. Bola karieristkou stále zahľadenou do Supermana. Bosworth už aj na svojich 23 rokov nejaké skúsenosti má, preto som čakal príjemnejší výkon. Možno zhodou okolností si s Kevinom Spaceyim už zahrala, dokonca pod jeho taktovkou v Beyond the Sea spred dvoch rokov. Neviem aký bol Spacey v zmienenom filme, ale v Superman sa vracia bol excelentný. Jediné negatívum bolo, že sa v niektorých scénach nejako podozrivo podobal na Hackmana zo staršej verzie. Dokonca aj výzorovo. Možno to bol zámer, možno nie. Celkovo si ale neviem predstaviť lepšieho predstaviteľa Lexa Luthora ako holohlavého Spaceyho. Je inteligentný, diabolský, pragmatický, nešetrí vhodnými gestami. Je temnejší a agresívnejší ako Hackmanov Luthor. Vylepšený zloduch pre vylepšeného hrdinu.

Superman sa vracia Superman sa vracia

Z ďalších predstaviteľov stoja za reč malý Tristan Lake Laebu, ktorý na svoj vek zahral Loisinho syna veľmi príjemne. Postavy šéfredaktora Daily Planet Perryho Whita sa zhostil Frank Langella, známa tvár, pri ktorej si ale nespomeniete odkiaľ ju poznáte. Možno z nedávneho Good Night, and Good Luck. Nadriadeného Kenta a Laneovej zahral konečne bez ohratého neurotizmu, ktorý je taký obľúbený skoro u každej filmovej postavy šéfredaktora. Nemal veľa priestoru predviesť svoj herecký talent, ale aj to málo využil a prinajmenšom filmu nič neubral. Tvorcovia sa dokonca pohrali aj so staršími nahrávkami a vo filme sa tak trochu objaví aj Marlon Brando.

Réžia filmu bola zverená Brianovi Singerovi. Je to veľký fanúšik všetkého, čoho sa Superman týka. Takže sa touto prácou splnil jeho sen. A tento svoj sen si naplnil na slušnej úrovni. Veľa skalných fanúšikov neverilo, že legendu o Supermanovi nepokazí. Mýlili sa. Svoj cit pre rozprávanie príbehov predviedol už v prvých dvoch častiach X- menov a starších a obľúbených Usual Suspects. Drží sa pevných pravidiel ságy stanovených tvorcami komiksu, ale zároveň je cítiť odtlačok jeho predstavy o dobrom filme. Možno zaujímavú paralelu môžme nájsť v hľadaní svojich koreňov nového Supermana ako aj Wolverina v X-Men2. Bolo cítiť, že najnovšiu verziu muža z ocele oddirigoval berúc ohľad na verných fanúšikov Kal – Ela (kryptonské meno hlavného hrdinu), ale aj na laikov, ktorí o tomto ochrancovi Metropolisu veľa nevedia.

Superman sa vracia Superman sa vracia

Hudbu mal na starosti čoraz vyhľadávanejší John Ottman. Požičal si hymnus Johna Williamsa z Reevesovho supehrdinu, pridal pár citlivých motívov a stvoril novú a pritom čistokrvnú supermanovskú hudbu. Tá hromovo buráca pri bojovaní superhrdinu so zločinom a zjemňujúco podčiarkuje dojímavé scény. Filmovej hudbe sa nedá nič vytknúť. Strih a kamera je akčne rýchla, a musím povedať, že sa mi ozaj páčili. Aj vďaka zásahom počítačových grafikov je let Supermana rýchly ako guľka. Vlastne rýchlejší. Veľké celky ničenia budov sa striedajú s detailom na megalomanské plány odrážajúce sa v Luthorovích očiach.

Špeciálne a vizuálne efekty boli, tak ako u väčšiny letných blockbusterov, hlavným pilierom. Počítačoví animátori a tvorcovia týchto scén sa vybúrili dosýta. Padajúcich lietadiel, podmorských zemetrasení a guliek odrážajúcich sa od očnej buľvy si vychutnáte. Úvodná scéna výbuchu supernovy je obzvlášť v dobre ozvučenom kine ozajstnou vizuálnou lahôdkou.

Superman sa vraciaZaujímavosťou bol aj nový oblek superhrdinu. Je stále tradične červenomodrý, odtiene týchto farieb sú ale už tmavšie, s efektne kovovým nádychom. Všimol som si aj zmenu obuvi. Nový superman nenosí zvláštne kozačky ako predtým, ale niečo ako elegantné bojové čižmy. Celkovo je Superman vzhľadovo mohutný a odhodlaný, ako sa na hrdinu patrí, ale zároveň má výzor jemného gentlemana, ktorý isto ulahodí oku každej dámy.

Po veľlkofilmových 150 minútach som odchádzal z kina spokojný. Moje sedacie svaly nie, heh. Superman Bryana Singera priniesol adaptáciu jedného z najznámejších comicsov v novom a veľmi príťažlivom šate…nie len červenomodrom. Je síce pravda, že som nejaké napätie pri sledovaní tohto akčného kúsku necítil, trhlo ma do kresla len pri pár scénach, ale na druhú stranu to bolo veľmi pohodové strávenie nedeľného poobedia.

Zarytí fanúšikovia Supermana budú mať možno námietky na spracovanie tejto verzie, ale bežný divák, či už dvanásť alebo osemdesiat ročný, má šancu sa na boji Supermana s Lutherom veľmi dobre až možno bezmyšlienkovite zabaviť.

/