Žáner: dráma/komédia
Minutáž: 97 minút

Réžia: Mike Nichols
Scenár: Aaron Sorkin
Kamera: Stephen Goldblatt
Hudba: James Newton Howard
Hrajú: Tom Hanks, Julia Roberts, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams, Emily Blunt, Shiri Appleby, John Slattery, Erick Avari, Om Puri, Mary Page Keller, Jud Taylor, Kevin Cooney, Ilia Volokh, Rachel Nichols, Patrika Darbo, Pavel Lychnikoff

Súkromná vojna pána WilsonaČi sa nám to páči, alebo nie, Spojené štáty americké svojou zahraničnou politikou ovplyvňujú dianie na celom svete. Táto ich pozícia svetového policajta sa vyvíjala postupne. USA sa dlhé desaťročia riadili politikou izolacionizmu (my nebudeme zasahovať do vecí iných štátov a oni nebudú zase riešiť naše veci). Obrat však nastal po druhej svetovej vojne, keď USA v dôsledku vojnového víťazstva a uvedomenia si svojho veľkého ekonomického potencionálu prešli od svojej doterajšej zahraničnej politiky k novej, ktorou sa riadia až doteraz. Tá sa prejavila rôznymi vojnovými konfliktmi po celom svete. Spojené štáty svoju politiku riešili mnohými spôsobmi. Najviac asi pomocou CIA, ale jeden prípad v histórii bol iný, keď sa do zahraničnej americkej politiky veľmi silno zamiešal jeden muž. A práve podľa tohto prípadu vznikol film Súkromná vojna pána Wilsona.

Charlie Wilson je kongresmanom za druhý volený obvod v Texase a je medzi svojim voličmi v značnej obľube. Je starý mládenec, ktorý si užíva život plnými dúškami. Je známy ako nenapraviteľný sukničkár (v jeho kancelárii pracujú zásadne len veľmi pekné dievčatá), prakticky stále popíja kvalitnú whisky a nemá problém ani s drogami. Jedného dňa ho však jeho stará známa, silná katolíčka a antikomunistka Joanne Herringová presvedčí (v posteli), aby sa začal angažovať v boji proti ruskej invázii do Afghanistanu, keďže oficiálna zahraničná politika USA sa tejto otázke vôbec nevenovala. Charlie súhlasí a tým rozbehne kolotoč udalostí, pri ktorých využije svoj vplyv a šarm na vyzbrojenie afghánských mudžahedínov. Jeho hlavným spolupracovníkom počas príprav tohto podujatia sa stane svojrázny agent CIA Gust Avrakotos, ktorý mu svojimi kontaktmi a znalosťami miestnych pomerov výrazne pomáha v napĺňaní tohto cieľa…

Súkromná vojna pána Wilsona Súkromná vojna pána Wilsona

Scenárista Aaron Sorkin (autor seriálu Západné krídlo) a režisér Mike Nichols (Kto sa bojí Virginie Woolfovej?, Absolvent) spravili z pôvodnej knižnej verzie film, ktorý sa len ťažko dá zaškatuľkovať do žánru dráma, ako je bežne zaraďovaný. Filmu by sa oveľa viac hodilo označnič komédia, pretože aj keď sa príbeh točí okolo vážnych vecí, viaceré momenty sú vo filme natoľko vtipné, že pokryjú celú vtipnosť niektorých pseudokomédií (viď Norbit). Dialógové prestrelky medzi postavami a hlášky niektorých postáv (najmä mierne machovský Charlie, ale aj “kultivovaný“ Gust) vytvárajú zo sledovania filmu mimoriadne príjemné strávenie 100 minút. Napríklad taká scéna večere v Jeruzaleme je skvelou ukážkou ako sa dá urobiť inteligentne vypointovaná scéna, ktorá je navyše aj poučná a mimoriadne vtipná.

Nichols pojal film vo veľmi pohodovom tempe. Divák je najprv oboznámený so svetom guvernéra Wilsona a až potom začína pôsobiť na diváka aj viac citovo (návšteva utečeneckého tábora), ale film neskĺzne k zmene svojho štýlu. Do filmu tvorcovia vložili aj rôzne dokumentárne zábery kombinované s hranými, akoby dokumentárnymi zábermi, ktoré ale skôr rušia štruktúru filmu miesto toho, aby ju obohacovali. Napriek tomu tieto zábery dokresľujú celú tému filmu, aj keď niekedy by stačilo miesto toho len spomenúť danú udalosť slovne.

Meno režiséra a aj zaujímavý scenár prilákali do výroby filmu viaceré známe herecké mená, medzi ktorými jednoznačne vyniká Tom Hanks v hlavnej úlohe Charlieho Wilsona. Hanks po nemastnom-neslanom stvárnení Langdona v Da Vinciho kóde opäť dokazuje akým skvelým hercom je. Kongresman v jeho podaní je pôžitkárskym zástupcom ľudu, ktorý sa ale dokáže nadchnúť pre správnu vec a vyriešiť ju so šarmom a vtipom. Zdatne mu sekunduje Philip Seymour Hoffman (Capote) ako svojrázny agent CIA, ktorý má menšie problémy s nariadenými, ale v oblasti svojej činnosti je expertom, ktorý s prehľadom zvládne aj tie najťažšie úlohy. Hviezdnu zostavu dopĺňa ešte Julia Roberts ako veľká katolíčka Joanne Herring, ktorá nemá príliš veľké pochopenie pre Charlieho spôsob života, čo sa prejavuje napríklad na nevôli k jeho asistentkám. Aj keď Julia nemá tak veľa priestoru ako napríklad Hanks, tak jej stvárnenie postavy pekne dopĺňa celkový kolorit filmu.

Film Súkromná vojna pána Wilsona sa tvorcom veľmi vydaril. V podstate mu niet ani veľmi čo vytknúť. Jedine tie akoby dokumentárne zábery, ktoré mi do filmu veľmi nepasovali. Celkovo je tento film veľmi príjemným oboznámením sa s istou časťou histórie zábavnou formou a s výbornými hercami. Vrelo odporúčam na návštevu kina, ale nesmiete od filmu čakať niečo geniálne, ale “iba“ príjemný, nenáročný a najmä inteligentný film.

/