Krajina: Veľká Británia
Rok: 2010

Réžia: Chris Morris
Scenár: Chris Morris, Jesse Armstrong, Sam Bain, Simon Blackwell
Kamera: Lol Crawley
Hudba: Boris Elkis
Hrajú: Riz Ahmed, Benedict Cumbertach, Alex MacQueen, Preeya Kalidas, Darren Boyd, Kevin Eldon, Will Adamsdale, Nigel Lindsay, Kayvan Novak, Adeel Akhtar, Mohammad Aqil, Craig Parkinson, Karl Seth, Julia Davis, Wasim Zakir a ďalší

Štyri levyTvorcom tejto pre mnohých kontroverznej čiernej komédie z prostredia britských svätých bojovníkov je Chris Morris. U nás pomerne neznáme meno si určite mnohí vybavia pri spomenutí postavy šialeného riaditeľa Denholma Reynholma z komediálneho seriálu IT Crowd. Vo Veľkej Británii ale patrí medzi uznávaných komikov a scenáristov. Do tohto projektu sa vraj pustil po vypočutí niekoľkých neuveriteľných historiek z prostredia svätej vojny a spočiatku mal problémy s jeho financovaním, práve kvôli citlivej téme. Robiť si dobrý deň z takej závažnej veci akou je terorizmus či svätá vojna chce v dnešnej napätej dobe dávku odvahy a samozrejme nadhľad.

Omar (Riz Amed) žije v dome na predmestí Londýna so svojou ženou a dieťaťom. Hoci je spokojný a má aj prácu, jeho snom je stať sa bojovníkom džihádu. Spolu so svojimi priateľmi Wajom (Kavan Novak), Barrym (Nigel Linsday), Faisalom (Adeel Akhtar) plánuje teroristický útok na vopred neurčený cieľ (terčom môže byť drogéria, ale aj mešita). Ich podarenú partiu neskôr doplní celkom nespoľahlivý Hassan (Arsher Ali). Plán má však vážne trhliny, keďže niektorí z nich sami nevedia, o čo sa vlastne pokúšajú a majú rozdielne predstavy o prevedení celej akcie. Myslia to ale vážne a po spackanom výcviku v Pakistane sa rozhodnú konať nezávisle, na vlastnú zodpovednosť.

Štyri levy (Four Lions, 2010) Štyri levy (Four Lions, 2010)

Film si od začiatku berie na mušku svätú vojnu a jej stúpencov. Nedá sa pritom povedať, že by ich vykresľoval v nejako extrémne zlom svetle. Divákom ukazuje bežných ľudí s bežnými problémami, ktorí berú svoje nové poslanie smrteľne vážne, aj keď o ňom z väčšej časti nemajú šajnu. Nikto z pätice potencionálnych teroristov nemá najmenší dôvod nenávidieť „neveriacich“ či západnú civilizáciu, keďže sa v nej narodili a žijú a rovnako nemá dôvod im ubližovať za každú cenu. Morris sa snaží poukázať na ich zaslepenosť pre vec, ktorá im je blízka kvôli ich pôvodu, no nemajú s ňou ani najmenšiu spojitosť. Neobchádza ani témy ako napríklad postavenie žien v islamskom svete a ich obmedzovanie.

Znie to vážne, ale podanie týchto myšlienok a presvedčení v prevedení hlavných postáv publikum zaručene rozosmeje. Nejde o typický britský humor na aký je divák vo filmoch zvyknutý, no humor v tomto filme je ním silno ovplyvnený. Hlavne vďaka zvolenej téme ide skôr o trpkú satiru, ktorá možno nevyvolá výbuchy smiechu, ale zaručene pobaví. Originálnosť hlášok a absurdných situácií je ale na vysokej úrovni, ktorú snímke môžu závidieť aj ostatné filmy. Tento v našich končinách dosť netypický film je svojim spôsobom akýmsi satirickým pohľadom na počínanie a motiváciu „západných“ teroristov. Zároveň však poukazuje aj na obmedzenosť ostatného obyvateľstva a snaží sa bojovať proti automatickým predsudkom ľudí, kvôli vierovyznaniu alebo farbe kože.

Je ťažké povedať, či je tento film viac komédiou alebo drámou. Našiel si svoju cestu niekde medzi a prináša ponaučenie spolu s pobavením v dosť netradičnom balení.