Réžia: David Fincher
Scenár: Gillian Flynn
Kamera: Jeff Cronenweth
Strih: Kirk Baxter
Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross

Hrajú: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry, Kim Dickens, Patrick Fugit, Carrie Coon a ďalší

Majster temnoty David Fincher prináša ďalší klenot bezchybnej režijnej filmografie. Len ťažko by ste našli rafinovanejšiu detektívku o vzťahoch stredostavovského manželského páru v kríze. Prešibaný scenár operujúci s kvantom zásadných dejových zvratov vychádza z brilantnej knižnej predlohy autorky Gillian Flynn, ktorá v snahe predísť sprzneniu uznávanej knihy radšej adaptovala pre film dielo sama. Výsledok je ohromujúci a nudiť by sa nemali ani prípadní znalci knihy, nakoľko autorka pripravila vo filme zopár odlišností.

Kriminálnych príbehov o zmiznutom dievčati je plná káblovka, no žiaden z nich nemá v titulkoch Davida Finchera. Povaha najnovšieho diela režijného génia je odlišná ako Sociálna sieť či Muži, ktorí nenávidia ženy, no atmosféra je úplne totožná. Farebné filtre zbavené jasných odtieňov, typická pochmúrnosť a znepokojivé hudobné motívy dvojice ReznorRoss, ktoré presne modulujú pocity momentálnej scény. Puntičkár Fincher presne vie, kedy spomaliť či zrýchliť tempo.

Stratené dievča (Gone Girl, 2014)

Vítaná odlišnosť pramení v autorkinom cynickom videní sveta, pretože vie v divákoch evokovať premenlivé pocity k tým istým postavám v závislosti od aktuálnych dejových zvratov. Zo začiatku si obľúbite dokonalú Rosamund Pike, ktorá je v úlohe Amy skutočne ,,úžasná“ a Bena Afflecka podozrievate z vraždy, presne ako naznačoval trailer. No pod návalom dejových kľučiek sami pocítite zmenu sympatií či skôr antipatií. Herecké obsadenie sa nadmieru vydarilo. Pike potvrdila svoje miesto medzi najzaujímavejšími herečkami súčasnosti a Affleckova postava adekvátne ťaží z verejného kreditu herca, ktorý podpapučného ťuťmáka s priemerným intelektom nemusí predstierať veľmi nasilu. Neil Patrick Harris sa na plátne dlho neohreje, no na jeho scénu nezabudnete.

Okrem všeobecne vážneho kriminálneho tónu sa nevyhnete okamihom s komickým charakterom, ktoré veľmi trefne analyzujú dlhodobé vzťahy a manželstvo. Filmové metafory a podobenstvá robia z diela nadčasový počin, ktorý ocenia nielen jedinci žijúci v mnohoročnom partnerskom zväzku. Avšak filmom na prvé rande Stratené dievča rozhodne nie je a váhavejších ženíchov by mohol odradiť i od vstupu do stavu manželského.

Šokujúci je pohľad na silu manipulácie médií s verejnou mienkou, kde behom jedného rozhovoru dokážete otočiť obraz chladnokrvného vraha na neškodne smútiaceho manžela v slzách. Ben Affleck jednoznačne podáva jeden z najlepších výkonov svojej hereckej kariéry.

Stratené dievča (Gone Girl, 2014)

Odhliadnuc od vyšperkovaných satirických vzťahových rovín však ide o brilantnú detektívku, ktorá vám nedá dýchať po celú svoju vyše dvojhodinovú dĺžku. Scenár si zaslúži minimálne nomináciu na zlatú sošku. Vrcholom je scéna krvavého kúpeľa chladnokrvnej manipulátorky Amy, ktorá si v kinematografii určite nájde svoje čestné miesto.

Prehádzaná chronológia, hra s dejom cez pohľady viacerých postáv a bravúrne dialógy sú len ďalšími čriepkami výnimočne vydarenej Fincherovej filmárčiny. Ak náhodou stále váhate nad návštevou kina, lebo vás nemastný trailer výrazne nenalákal, jednoznačne si kúpte lístok. Ak tak neurobíte, prídete o možnosť vidieť budúcu filmovú klasiku medzi prvými.