Minutáž: 106 minút

Réžia: George Nolfi
Scenár: George Nolfi
Kamera: John Toll
Hudba: Thomas Newman
Hrajú: Matt Damon, Emily Blunt, Anthony Mackie, John Slattery, Terence Stamp a ďalší

127 hoursDiela Philipa K. Dicka sú čoraz častejšie vyhľadávané pre filmové adaptácie. Sám Dick nemal rád Hollywood a počas svojho života dovolil sfilmovať len jeden svoj román a to Snívajú androidi o elektronických ovečkách?. Vďaka tomu vznikol dnes už kultový scifi film Blade Runner (1982). Medzi ďalšie známe a vydarené adaptácie patria Total Recall (1990), Minority Report (2002) a Temný obraz (A Scanner Darkly, 2006). Mnoho ďalších filmov ním bolo viac, či menej inšpirovaných. Spomenúť môžeme Abre los ojos (španielska predloha Vanilkového neba), či trilógiu Matrix.

Filmári najčastejšie siahajú po jeho poviedkach. Ich spoločným znakom je to, že hrdina v nich takmer celý čas uteká pred svojimi nepriateľmi. Spomeňte si na Minority Report, či Paycheck (2003). Z podobného súdka je aj poviedka Adjustment Team prvýkrát publikovaná v roku 1954. V súčasnej dobe už nie je chránená autorským právom, takže sa filmári nemuseli trápiť so získavaním licencie. Georga Nolfiho sme doteraz poznali najmä ako scenáristu skvelého Bournovho ultimáta, či oddychovej Dannyho 12. Pre svoj režisérsky debut si pripravil zmes romantiky a jemného scifi. Funkčnosť takejto kombinácie ukázala nedávno i snímka Žena cestovateľa v čase.

Svet v dielach Phlilipa K. Dicka býva temný, či bizarný. Nolfi si možno aj preto pôvodný príbeh upravil. Pridal romantickú líniu a vytvoril i nového hlavného hrdinu. Kým v čase vzniku poviedky svet čelil najmä riziku otvorenej vojenskej konfrontácie medzi USA a ZSSR, dnes je to oveľa komplikovanejšia situácia, takže úprava je pochopiteľná. Pre klasické scifi príbehy je totiž typické, že sa venujú aktuálnym problémom a výzvam spoločnosti.

Správcovia osudu Správcovia osudu

David Norris (Matt Damon) je mladý a populárny kongresman, ktorý kandiduje do senátu. Jeho šance sú veľké a čaká ho sľubná politická kariéra. Je však zároveň aj impulzívny a nerozvážny. Občas vyrobí nejaký ten škandál a potom poslednom s ním voliči strácajú trpezlivosť. Do diania však neznámym spôsobom vstupuje štvorica pánov v klobúkoch. David náhodne stretáva Elise (Emily Blunt), zamiluje sa do nej a ňou inšpirovaný úprimný povolebný prejav ho vracia do hry pre nasledujúce voľby. Jedného rána je v práci svedkom nezvyčajných a desivých udalostí. Všetci ľudia okolo neho sú ako keby zamrznutý a zvláštna skupina mužov s nimi niečo robí. Dáva sa na beznádejný útek. Muži v klobúch ho zadržia a dostáva sa mu tak prvých kúskov pravdy. Páni sú zo špeciálneho Úradu úprav (The Adjustment Bureau), ktorý dohliada na to, aby osud ľudí a celého ľudstva prebiehal podľa plánu. Kto však napísal plán? Kto sú vlastne títo neznámy muži? Prečo nechcú, aby bol s Elise? Davida trápia všetky tieto otázky a napriek hrozbám od úradu sa Elise nemieni vzdať.

Film rovnako ako poviedka odhalí postupne všetko bezprostredne potrebné, ale interpretáciu mnohých súvislosti necháva na divákovi. Správcovia osudu sú príbehom o slobodnej vôli a predurčenosti osudu, čo je snáď večná téma. George Nolfi vytvoril pre film dobrý vizuál. Nie je to o špeciálnych efektoch, ale vybral si z mesta New York vhodné lokácie, farebnosť a obohatil to o retro prvky. K dispozícii mal naozaj dobrý tím ľudí. Hlavný kameraman John Toll získal už dvoch Oscarov za Legendu o vášni a Statočné srdce. Autor hudby Thomas Newman bol zasa na desať nominovaný. Podpísal sa pod hudbu k filmom ako Wall-E, Americká krása, či Vykúpenie z väznice Shawshank. Výsledok ich spoločného snaženia naozaj stojí za to.

Správcovia osudu Správcovia osudu

Herecké obsadenie sa tiež nadmieru podarilo. Matt Damon opät v krákom čase dokázal, že sa z neho stáva pán herec. S Emily Blunt im to na plátne po celý čas veľmi dobre klape. Aj vďaka nim má snímka správnu dynamiku a občas kostrbaté dialógy získavajú svoj šarm. V úlohách správcov sa objavili osvedčení John Slattery, Terence Stamp a sympatický, no málo známy Anthony Mackie. Konanie a motivácia postáv v rámci stanovených charakterov je čitateľná a pochopiteľná. Scenár trochu pokryvkáva v závere filmu. Udalosti sa v ňom až priveľmi jednoducho uzavrú. Na plátne nie sme svedkami takej drámy a prekážok pre hrdinov, aby sa to dalo akceptovať.

Napriek tomu sú však Správcovia osudu príjemným filmom, pri ktorom sa určite nebudete nudiť. Pre Georga Nolfiho vydarený režisérsky debut.