Rok: 2015

Réžia: Tom McCarthy
Scenár: Tom McCarthy, Josh Singer
Kamera: Masanobu Takayanagi
Strih: Tom McArdle
Hudba: Howard Shore

Hrajú: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian D’Arcy James, Stanley Tucci, Doug Murray, Jamey Sheridan, Neal Huff, Billy Crudup, Duane Murray, Paul Guilfoyle, Michael Countryman, Brad Borbridge, Don Allison, Gary Galone, Laurie Heineman, Elena Juatco

V roku 2002 sa v Bostone prevalilo rozsiahle krytie znásilnení, ktoré spáchali katolícki kňazi. Masívny škandál zneužívania mladistvých katolíckymi kňazmi odhalili investigatívni reportéri amerického denníku The Boston Globe zaradení do tímu Spotlight. ktorý sa špecializoval na dlhodobú prácu na jednotlivých prípadoch a kauzách.

Film podľa skutočnej udalosti prináša odhalenia jedného zo závažných spoločenských problémov, ktorý sa celé desaťročia úspešne ututlával aj v Európe. Silná téma sexuálnych predátorov nectiacich celibát uchvátila nielen režiséra Toma McCarthyho, ale aj filmových akademikov. Tí film ocenili zlatou soškou v hlavnej kategórii.

Fascinujúci príbeh odhaľuje spletitý systém krytia ohavných činov zo strany najvyšších predstaviteľov Bostonskej arcidiecézy, ktorý siaha aj k politikom, prestížnym právnickým firmám a predstaviteľom médií. Smutné je, že aj dnes je spoločnosť ochotná prižmúriť oči nad nechutnou skazou nevinných životov mladistvých bez zázemia. Cirkevní hodnostári si totiž za svoje obete vyberali výhradne deti bez rodinného šťastia, ktoré nikomu nechýbali a s veľkou pravdepodobnosťou by v živote nič nedokázali. Otrasné zážitky sa obťažovaní snažili predýchať aj drogami a v horšom prípade dokonca zakončiť samovraždou.

Spotlight (2015)

Spotlight upriamuje pozornosť práve na dôsledky zločinov, ktorých sa dopúšťajú duchovní na svojich ovečkách. Hrdinami príbehu sú reportéri, ktorí postupne odhaľujú zložitú skladačku a udržujú diváka v napätí. Nečakajte nadupaný thriller s hutnou atmosférou, ale skôr investigatívnu drámu, ktorá postupne odhaľuje čriepky bravúrne zamaskovanej mozaiky. Tvorcovia príbehu ostali maximálne verní realite a novinárskych hrdinov zobrazili bez prikrášlení.

Z hereckého ansámblu stvárňujúceho postavy s krkolomnými menami vyčnieva vynikajúci Mark Ruffalo, ktorý bol v prvej dôkazovej línii. Získať usvedčujúci materiál v takto ošemetnom prípade nie je v zapečatených archívoch bostonského súdu žiadna detská hra. Ruffalo dokazuje každým druhým filmom, že nie je len zelený a večne nahnevaný digi-zlobor, ale skutočne dobrý herec, ktorý zahrá uveriteľne kadečím sužovaný charakter.

Pôvabná Rachel McAdams sa sústredila najmä na bolestivé výpovede obetí a dohľad nad mravenčou prácou tímu neoblomných reportérov udržoval ostrieľaný editor Michael Keaton. Skúsený žurnalista s prebudeným svedomím sadol Keatonovi ako uliaty a Spotlight je po minuloročnom Birdmanovi jeho ďalším víťazným filmom v hlavnej kategórií. Kiežby sa Michaelovi podaril oscarový hetrik.

Spotlight (2015)

Vo vedľajších úlohách zazrieme komorného vydavateľa v podaní Lieva Schreibera, úlisného právneho zástupcu cirkvi Billyho Crudupa či opatrného obhajcu obetí v ústraní Stanleyho Tucciho. Spotligt ponúka výborný herecký koncert na pozadí vyšetrovania pálčivej témy s vynikajúcou gradáciou a konečným zadosťučinením.

Spoločenská zodpovednosť sa v týchto prípadoch týka každého jedného z nás a ak prehliadame podobné prípady, stávame sa spoluvinníkmi. Obťažovanie maloletých rozhodne ostáva aktuálnou témou a filmy ako Spotlight sú vynikajúcim kanálom, ktorý na tieto bolestivé skutočnosti upozorňujú. Z filmárskeho hľadiska veľmi solídny zážitok. Akademikov však upodozrievam, že filmu dali cenu najmä kvôli zasahujúcej téme, nie pre samotnú filmárčinu.

Režisér Tom McCarthy stavil na istotu. Ak nehľadáte akciu, ale postupne budované napätie s umocňujúcim vedomím skutočných udalostí, Spotlight je jasnou voľbou.