Réžia: David O. Russell
Scenár: Eric Singer, David O. Russell
Kamera: Linus Sandgren
Strih: Alan Baumgarten, Jay Cassidy, Crispin Struthers
Hudba: Danny Elfman

Hrajú: Christian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams, Jeremy Renner, Jennifer Lawrence, Louis C.K., Jack Husto, Michael Peña, Shea Whigham, Alessandro Nivola a ďalší

Americký režisér David O. Russell sa po nervovom výbuchu pri filme Mám rád Huckabees (2004) na 6 rokov odmlčal, aby následne vrátil úder filmami Fighter (2010) a Terapia láskou (2012) a stal sa miláčikom americkej akadémie. Začal zbierať nominácie a ocenenia a nadviazal bohatú spoluprácu s hercami, ktorí sa za krátky čas stali jeho obľúbencami. Aj keď sa zdalo, že po spomínanom Huckabees to bude mať s hercami ťažké. Pri obsadení Špinavého triku siahol po dvojici z Fightera – Christianovi Baleovi (Oscar za vedľajšiu úlohu) spolu s Amy Adams (oscarová nominácia) a z Terapie láskou si zase vzal Bradleyho Coopera (nominácia) a Jennifer Lawrence (Oscar za hlavnú úlohu). Rozohral tak partiu podvodov a fígľov a na svoje konto si pripísal ďalších 10 nominácií (uvidíme, ktoré skutočne premení). Po velebení v zámorí sa však na starom kontinente začalo na film pozerať cez prsty. Prečo také zmiešané pocity?

V strede pozornosti je Irving Rosenfeld v podaní Christiana Balea, vlastník niekoľkých práčovní, ktorého hlavný kšeft je však s kradnutým umením. Raz na jednej bazénovej párty sa zahľadí do ryšavky Sydney (Amy Adams), a keďže zdieľajú spoločné záujmy (okrem podvádzania iných aj obdiv k džezmenovi Duke Ellingtonovi), láska je na svete. Spoločne dokonca rozbehnú super biznis s fiktívnymi pôžičkami a žijú si dobre až dovtedy, kým ich nechytí pri čine ambiciózny detektív Richie DiMaso (Bradley Cooper). Ten v snahe postúpiť po kariérnom rebríčku dá páru ponuku na spoluprácu, s cieľom dolapiť veľké ryby siahajúce až k senátorovi Carmineovi Politeovi (Jeremy Renner), odhaliť tak veľký korupčný škandál a previazanosť sveta gangsterov spolu s vysokými politikmi. Páru nezostáva nič iné len ponuku prijať, keď chce z problému vyviaznuť. Avšak až teraz sa začnú navršovať čoraz väčšie problémy.

Špinavý trik (American Hustle, 2013)

Film pracuje s informáciou, že mnohé z udalostí sa stali, avšak nemožno im úplne veriť. A možno ani samotnému filmu. Celý Špinavý trik je falošný rovnako ako rozoberaný Baleov príčesok, či Cooperovo natáčanie vlasov a jeho kučery. Každá z postáv v sebe čosi skrýva. Sydney zvádza mladého detektíva Richieho s vedomím, že ho chce podviesť (a Irving o tom vie), no nie je si celkom istý, či sám nie je podvádzaný. Navyše sa Irving ešte musí postarať o svoje dieťa (ktoré vlastne nie je jeho) a svoju manželku Rosalyn (Jennifer Lawrence), ktorá nielenže je citovo labilná, ale ešte svojou jednoduchosťou a prostorekosťou môže Irvingovi poriadne zavariť.

David O. Russell sa vo svojich filmoch sústredí skôr na postavy a vzťahy medzi nimi (podobne už vo Fighterovi viac než o boxerský film šlo o rodinné väzby). Ako sa sám vyjadril, rád dáva hercom možnosť na improvizáciu. No akoby sa Russell nevedel rozhodnúť, či je stále nezávislým režisérom alebo pôjde komerčnejšou cestou. Disponuje áčkovým hereckým ansámblom a láka na typický divácky film (už trailery tak navnadili), no pod všetkým pozlátkom a krásnymi kostýmami sa skrýva nezávislák ako vyšitý (so všetkými kladmi i zápormi).

Narácia pôsobí neusporiadane, rozhádzane, epizodicky, niektoré časti len vyšumia do prázdna, ako aj niektoré z postáv (Richieho snúbenica(?), Irvingovi známi…) a možno by sa film bez nich zaobišiel, aj tak je dosť zaplnený. Alebo je to len ďalšia finta, ako odvrátiť pozornosť a zakamuflovať nedostatky?

Špinavý trik (American Hustle, 2013)

Režisér formálne variuje známe postupy z úspešných filmov (voiceovery), upomína na iných autorov, a to buď dlhými prechodmi postáv chodbami (Scorsese) alebo záberom zvnútra auta (Tarantino), s čím si však koleduje o to, aby bol s nimi porovnávaný a obviňovaný z kopírovania. Je si vedomý, že tieto postupy fungujú, a takouto cestou podáva príbeh podivínov snažiacich si ukrojiť pre seba trošku šťastia.

Pre Russella sú typické konverzačky s neurotickým nádychom. Vyžíva sa v nich aj Špinavý trik. Tým môže pre mnohých pôsobiť nudne a ako film s nevyváženým tempom. Práve tempo filmu je možno problém, ak sa na neho chceme pozerať „ako na film, s cieľom niečím výrazným strhnúť, odzbrojiť“. Tento element chýba, a tak sú na mieste zmiešané recenzie. Ide skôr o pocitový film, ktorý závisí na tom, ako divákovi sadne, a či sa dokáže s určitými momentmi stotožniť. Pre jednu skupinu to bude ten „ich film“, ktorý budú oslavovať, druhá skupina môže film odpísať ako nebetyčnú pózu.

Nad týmto všetkým však stoja herecké výkony a vynikajúca štylizácia do „seventies“, čomu sú podriadené aj kostýmy. Nebyť nich, film by dopadol určite horšie. Tu je na mieste zôrazniť význam kostýmu v hereckom umení a v dotvorení atmosféry filmu. Každá z postáv predstavuje určitý charakter, či už Baleov patriarcha, ktorý aj keď nie je práve najčistejší, vyznáva určité morálne zásady (najmä vo vzťahu k svojej žene, či ku Carmine Politeovi, snažiac sa za každých okolností zachovať správne), Cooperov kariérista, Adamsovej „šľapka“ s dobrým srdcom alebo Lawrencová ako pomstychtivá blbka.

Špinavý trik (American Hustle, 2013)

Títo hrdinovia prechádzajú celým príbehom, občas sa zastavia a kecajú o tom, ako toho druhého obalamutiť, vo filme s naozaj zapamätania hodnými scénami (WC v nočnom klube, letisko…) a s náladou dotvorenou dobovými skladbami. No možno len režisér Russell na akademikov spravil ďalší zo svojich špinavých trikov.