Minutáž: 140 minút

Réžia: Sam Raimi
Scenár: Sam Raimi a Ivan Raimi (podľa komiksovej série Stana Leeho)
Kamera: Bill Pope
Hudba: Chirstopher Young
Hrajú: Tobey Maguire, Kirsten Dunst, Thomas Haden-Church, James Franco, Topher Grace, Bryce Dallas Howard, Rosemary Harris, Willem Dafoe

Spider-Man 3 Podobne ako v prírode, aj vo filme sa striedajú štyri ročné obdobia. Zima, určená pre intelektuálnych “studených čumákov“ skončila. Jar nám priniesla plody minulého roka, a na rad prichádza leto. Dámy a páni, vypnúť mozgy, pripravte popcorny, začala sa letná filmová sezóna!

A komu inému by sme mali prenechať tu česť jej otvorenia, než nášmu milovanému Spider-Manovi. Dvojnohý pavúk nám na filmovom plátne robí spoločnosť už vyše šesť rokov a zatiaľ sa mu nepodarilo naraziť na vážnejšiu prekážku. Prvý diel držal rekord v tržbách za otvárací víkend, dvojka býva mnohými označovaná za jeden z najlepších žánrových filmov vôbec. Čo sa do prčic môže pokaziť keď to všetko naservírujeme potretie? No, pravdu povediac, úplne všetko. Ale skôr než vám prezradím prečo, povedzme si, do akej siete sa Spidey chytil tento krát.

Peter Parker po udalostiach z dvojky úspešne “spider-manuje“ ďalej. Má dievča po ktorom túži od útleho detstva, ľudia ho milujú a dospel vo svojom živote do bodu, kedy sa chystá Mary Jane požiadať o ruku. Nádherná idyla, však? Narúšať sa ju však chystá Peterov priateľ Harry, ktorý mu stále nevie odpustiť smrť svojho otca a preto sa v kostýme Green Goblina usiluje pripraviť Spider-Mana o život. Problémy sa znásobia, keď sa ďalej dozvedáme, že skutočný vrah hrdinovho strýka Bena, je Flint Marko (famózny Thomas Haden Church), ktorý sa po “menšej“ nehode zmení na superzlosyna Sandmana, ktorý vládne bizarnou, no o to efektnejšou schopnosťou, a to abilitou meniť svoje telo na piesok. Tým však Peterove starosti nekončia. Do cesty sa mu postaví tajomný mimozemský organizmus, ktorý si ho doslova oblečie a zmení farbu jeho kostýmu na čierno, čo v Peterovi prebudí zlý charakter. No a keďže sme na Spider-Manovi 3, nechýba ani zloduch číslo 3. Tým je Venom, alias Eddie Brock – Peterova pracovná konkurencia. Medzitým sa to všetko ešte viacej zamotá s osobnými problémami s Mary Jane a tak ďalej…

Spider-Man 3 Spider-Man 3

Čo sa teda pokazilo? Všetko. Spider-Man 3 sa bude radiť medzi najväčšie (treba dodať že aj najdrahšie) prešľapy modernej kinematografie. Je to skrátka jeden veľký prúšvih, ktorého ospravedlňujú len dve veci – fantastické efekty a fakt, že sa jedna o letnú oddychovku. Sam Raimi svoju zodpovednosť, ktorá mu bola spolu s tristomiliónovým rozpočtom udelená, dokonale nezvláda a miestami sa stráca vo vlastnej sieti, ktorá je aj tak na figu utkaná. Škoda, pretože Spider-Man 3 toho veľmi veľa sľuboval a mal ambície sa stať vrcholom celej ságy, ostalo z neho však to najhoršie čo sa môže z filmu (a to akéhokoľvek žánru) stať – sklamanie z veľkých nádeji.

Jednu vec ma život naučil a to nikdy neočakávať žiadne dych berúce herecké výkony, keď idem na filmy podobného žánru. Spider-Man 3, respektíve časť z neho ma však milo prekvapila. Od pôvodného obsadenia však nečakajte žiadne zázraky. Maguire je ľahký nadpriemer, Kirsten Dunst upustila od hysterického prehrávania a James Franco zvládol Harryho komplikovanú osobnosť opäť na jednotku. Z obsadenia absolútne vyniká Thomas Haden Church ako Sandman, ktorému rola sedí perfektne a je preto veľká škoda, že niekoho s charizmou takou ohromnou akou vládne tento na Oscara nominovaný típek, necháte na plátne ani nie 20 minút. A čo Topher Grace, ktorému pripadla rola zrejme najslávnejšieho komiksového záporáka všetkých čias? Bravo! Grace je ako Venom úplne skvelý a to malo čo mu bolo dané vyžmýka až na samu dreň. Dokonca sa neubránite tomu, že budete v záverečnom súboji fandiť viac jemu ako hlavnému hrdinovi. A za niektoré hlášky, ktoré vypusti z úst, by sa nemuseli hanbiť ani starý harcovníci James Bond či Bruce Willis. Do filmu sa zmestila aj talentovaná Bryce Dallas Howardová, ktorá dostala epizódnu úlohu Gwen Stacey, ktorá sa pripletie medzi Petera a Mary Jane.

Spider-Man 3 Spider-Man 3

Kde je teda hlavný Spideyho nedostatok? Je to réžia a scenár. Scenár ma v sebe toľko nelogických dier (pri scéne s žeriavom je to až smiešne) a je neskutočne chaotický. Ukázalo sa, že dať do filmu troch zloduchov je vcelku dobrý nápad, ktorý ale trebalo dať do rúk niekomu inému, keďže Raimi v tomto smere celkom pohorel. Je to akoby vo filme všetci traja sedeli na striedačke skvelého hokejového zápasu, ktorý rozhoduje nespravodlivý rozhodca.

V scenári okrem Venomových exkluzívnych hlások (jeho dvojzmyselné poznámky o Spideyho zmysle sú priam vražedne vtipné) tu bohužiaľ nájdete aj perly formátu akčných béčok z dielne Luca Bessona, čo ma za následok to, že momenty, ktoré by sme mohli označiť ako citovo vypäté, sú naopak až detinsky smiešne. Myslím, že filmu zložím kompliment, keď poviem že záverečná pieseň (áno, PIESEŇ) Mary Jane s názvom “Skončila som s láskou“ je vtipnejšia než mnohé čísla z dielne Monthy Pythonovcov. Je diskutabilné či išlo o zámer tvorcov, ale ako skvelý fór im to fakt vyšlo.

Kde sú teda Spider-Manové klady? No porozmýšľam, okrem teda brilantných efektov (na Sandmana a Venoma je radosť pozerať) a pár fakt skvelých akčných scén je to fakt, že si pri ňom strašne dobre oddýchnete od ťažkého dna. Myslím že to je aj úloha letných filmov. Skrátka sa posadíte (čert zober tých 150 korún…) a 140 minút vám ubehne ako 5 minútová reklama v televízii.

Spider-Man 3 Spider-Man 3

Film odporúčam najmä mladším divákov (ročník 93+), ktorí si nového Spideyho určite zamilujú. Diváci starší a predovšetkým fanúšikovia pôvodných dielov, ktorí očakávate od filmu niečo viac než len letnú oddychovku (čo pre mňa bol Spider-Man 2), sa sále so Spider-Manom 3 radšej vyhnite.

Výsledný efekt z tretieho Spider-Mana je teda viac než smutný. Film je podobne naivný ako Peter Parker v úvode filmu. Sam Raimi totiž vodu káže a víno pije. Svojmu hrdinovi vložil do úst vetu “S veľkou silou prichádza veľká zodpovednosť“ a pritom on sám je ten, ktorý svoju veľkú zodpovednosť nezvládol. Fakt škoda, možno nabudúce, ak sa však ma séria ubrať týmto smerom, s čistým svedomím hlasujem za nového režiséra a nového Spider-Mana, pretože Raimi už melie z posledného. Sorry Sam.

/