Rok:2008

Réžia: Kathryn Bigelow
Scenár: Mark Boal
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Marco Beltrami, Buck Sanders
Hrajú: Jeremy Renner, Anthony Mackie, Brian Geraghty, Ralph Fiennes, Christopher Sayegh a ďalší

Smrť čaká všadeTvorba Kathryn Bigelow nie je o nič „nežnejšia“ ako filmy jej ex-manžela Jamesa Camerona . Za všetko hovoria tituly ako historický thriller K-19: Stroj na smrť, akčné krimi zo športového prostredia Bod zlomu, kriminálna dráma Modrá oceľ, či akčné scifi Zvláštne dni. Nenakrúca často, ale snáď o to viac sú jej veci úspešnejšie. Ak nie v kinách, tak aspoň medzi kritikmi.

Jej posledný počin je skôr z tej druhej kategórie. Odrazilo sa to aj na dlhej ceste filmu do širokej distribúcie. Vojnová dráma Smrť čaká všade bola dokončená už v roku 2008, ale najprv bola uvedená len na niekoľkých festivaloch a v Taliansku. Až v nasledujúcom roku sa dostala aj do USA a opäť trvalo niekoľko mesiacov, kým sa jej otvorili dvere do bežných kín. Film do kín postupne dostávajú ocenenia, ktoré získava po celom svete. Doteraz ich získal už 72, z toho šesť čerstvých Oscarov. Z tohto pohľadu víťaztvo Kathryn Bigelow nad Cameronom (a jeho Avatarom) nie je až také prekvapujúce.

V centre pozornosti je malá pyrotechnická jednotka amerických vojakov v Bagdade. Ostáva im už len necelý mesiac do konca rotácie a pôjdu domov. Pri zneškodňovaní veľkej nálože im však zomiera veliteľ. Pridelený je k nim následne seržant William James (Jeremy Renner), ktorý predtým slúžil v Afganistane. Will si so sebou prináša veľmi svojský štýl práce, čo pôvodnej osádke, tvorenej seržantom JT Sanbornom (Anthony Mackie) a špecialistom Owenom Eldridgeom (Brian Geraghty), veľmi nevonia. Podľa nich zbytočne riskuje a dostáva ich tak do problémov.

Až na jednu udalosť v závere filmu nemôžem s JT a Owenom súhlasiť. Seržant James sa len vždy snaží dokončiť svoju prácu – zneškodniť nálož. V náročných situáciach je častokrát jediný, kto si vie udržať chladnú hlavu a konať. Postupne sa však jeho povaha a najmä potreba konať pretavuje aj do jeho činov. Práve v tejto postave je zosobnené posolstvo filmu.

Smrť čaká všade Smrť čaká všade

Snímke sa vyčíta hlavne absencia celistvého príbehu. Vo svojej podstate to je len presúvanie sa od jednej bomby k druhej okorenené o iné druhy akcie. Dejový posun tu však je, snáď len nie taký zjavný ako zvyčajne. To podstatné sa odohráva v hlavách hlavných hrdinov. Scenár napísal novinár Mark Boal, pre ktorého to bola prvá takáto skúsenosť a v tomto treba hľadať pôvod niektorých nedostatkov. Tvoril na základe svojich vlastných zážitkov z Iraku, kde bol pridelený k jednotke, ktorá mala aj takúto partiu armádnych pyrotechnikov. Je tu teda veľký dôraz na reálie a skutočný život týchto špecialistov. Autenticite dopomohlo aj to, že sa nakrúcalo priamo v Iraku.

Kathryn Bigelow tak skôr ako vojnový film či thriller nakrútila dokudrámu. Snaha ukázať každodennú realitu bez prikrašľovania je očividná v každom zábere. S tým súvisí aj absencia silnejšieho príbehu. Skutočnosť totiž častokrát býva monotónna, ba priam až nudná a priestor pre hrdinstvo neposkytuje. Ak sa aj hrdinovia filmu pokúsia urobiť niečo nad rámec povinností, neprináša to želané výsledky.

Smrť čaká všade Smrť čaká všade

Takto postavený film dáva zaujímavý priestor pre hercov. V Smrť čaká všade dostal možnosť zažiariť skúsený Jeremy Renner a aj ju patrične využil. Bezpochyby je jedným z ťahúňov tohto filmu. Scenár neposkytuje mnoho priestoru pre vykresľovanie postáv pomocou príbehu alebo dialógov. Tie sú častokrát priam až hlúpe a nezmyselné, ale asi ani my by sme v istých situáciach nevysúkali zo seba nič iné. Najpodstatnejšia je teda psychológia postáv. Renner ju zvládol veľmi dobre a zdatne mu sekundovali aj Anthony Mackie a Brian Geraghty. Herecké výkony posunuli film o triedu vyššie.

Smrť čaká všade je zvláštnym filmom, ktorý dokáže osloviť len malú časť divákov. Škoda neskúseného scénaristu. Skutočnosť a fikcia mohli byť lepšie vybalansované. Miera realizmu sa totiž neznižovala ani v prospech dramatizácie. Snímka môže v istých chvíľach nudiť a aj iným neduhom scenára, ktoré sme už spomínali, by sa dalo aspoň čiastočne vyhnúť. Kathryn Bigelow však opäť dokázala, že je veľká režisérka.