Rok: 2015

Réžia: John Maclean
Scenár: John Maclean
Kamera: Robbie Ryan
Strih: Roland Gallois, Jon Gregory
Hudba: Jed Kurzel

Hrajú: Kodi Smit-McPhee, Michael Fassbender, Ben Mendelsohn, Caren Pistorius, Tawanda Manyimo, Brooke Williams, Jeffrey Thomas, Michael Whalley, Alex MacQueen, Rory McCann, Andy McPhee, Kalani Queypo, Edwin Wright a ďalší.

V súčasnosti náramne populárny Michael Fassbender sa chcel zahrať na Clinta Eastwooda a iných mlčanlivých hrdinov, tak si vyrobil a obsadil sa do filmu o tom, ako ostrieľaný (hehe) desperát-sólista sprevádza na Západ mladučkého škótskeho lorda na kveste za láskou. Asi tak by som zhrnul význam tejto britsko-novozélandskej koprodukcie, keby som bol nejaký vychytralý internetový pisálek. Počkať…

Mladučkého lorda Jaya hrá Kodi Smit-McPhee, o 10 rokov omladený klon Jaya Baruchela – možno preto sa postava volá Jay. John Maclean, režisér a scenárista, v tomto filme debutuje. Ak beriete vážne Sundance, tak už dnes sa dá povedať, že debutuje úspešne (získal tam akúsi dramatickú cenu).

Ak vám to občas pripomenie Mŕtveho muža vo farbe, nedeste sa, podobnosť nie je čisto náhodná. Jay recituje verše, pristavuje sa pri čiernych muzikantoch („hudba a láska nepoznajú hranice“), skrátka chlapec je „vonder“, ako skonštatuje Silas (Fassbender). Lebo pomalým westernom nás sprevádza jeho voiceover. Hoci väčšinou vidíme veci z Jayovho pohľadu a Fassbender pôsobí vo funkcii sidekicka, zároveň napĺňa aj zadanie narátora (rozprávača). Pri Silasovi si možno spomeniete na Indiána, ktorý sprevádzal a mentoroval Williama Blakea. Hlavný zloduch (Ben Mendelsohn) v extravagantnej kožušine a klobúku zasa pripomína Johnnyho Deppa v neskorších štádiách Jarmuschovho antiwesternu.

Slow West, 2015

Mŕtvy muž (Dead Man, 1995) ironizoval western ako filmový žáner a ironizoval aj fabulácie (historky), ktoré prerástli do mýtov a poézie. Alebo naopak. Nebol jediný a Slow West je ďalším do súboru komentárov asi najvzrušujúcejšej epizódy amerických dejín. A najrozporuplnejšej. Pohybujeme sa v roku 1870, len päť po občianskej vojne (a kruci, žeby beriem späť tvrdenia z predchádzajúcich viet?). Toto časovo zaradenie pravdupovediac nemá význam, lebo Macleana nezaujíma reálna geografia či historické súvislosti, vytvára do seba uzavretý časopriestor s vlastnou logikou: Silas nemá žiadny dôvod Jayovi pomáhať a niektoré zvraty sa odohrávajú akoby len preto, aby upozornili na absurdnosť celku.

Ak Slow West niečím vyslovene prekvapuje, tak schopnosťou drasticky preskakovať stupne emocionálneho registra, resp. kombinovať ich aj v rámci scény. Príklad: prepad obchodnej stanice manželským párom švédskych prisťahovalcov (áno, migrantov po slovensky). Ľudia bez peňazí a jedla vtrhnú do krámu práve v čase, keď tam oddychujú Silas a Jay. Vypukne prestrelka, manžel je mŕtvy, obchodníka zastrelí žena a otočí pištoľ na Silasa, sediaceho v kúte. Jay ostane nepovšimnutý v bočnej miestnosti, pomaly sa blíži k žene zozadu, povzbudzovaný Silasovým: „Dýchaj zhlboka, nádych, výdych…“ A odstrelí ju. Keď napakujú zásoby z obchodu, pred dverami ich čakajú dve anjelsky plavovlasé švédčatá, dievča a chlapec. Jay k nim podíde, až teraz si uvedomujúc, že zabil matku dvoch detí, a dievča sa ho pýta: „Prečo si taký smutný?“

Slow West, 2015

Drsnosť zatiaľ amorfnej civilizácie „Coloradského teritória“ sa zrejme preháňa v dramaturgickom zámere. Ono tá poetická pravda často vychádza (zveličíme fakt, aby si ho ľudia aspoň všimli), ale film sa drží pri zemi situačným humorom typu že Jay odíde v noci oprieť bicykel, a keď sa chce vrátiť, nakráča priamo do tábora bounty hunterov (lovcov odmien), ktorí ich dvoch sledujú, lebo na Jayovu vysnívanú a jej otca je vypísaná smačná odmena. „Wanted dead or alive,“ číta Jay z plagátu. „Dead or dead,“ opravuje ho svetaskúsený Silas.

Dovysvetlenie: v rodnom Škótsku sa prihodila veľmi nemilá udalosť, pre ktorú museli ujsť do Nového sveta. Objasňujúci Jayov flešbek pripomenie niekoľké z konkurenčných výhod feudalizmu (pre feudálov). Z dnešného pohľadu by sa Rose a jej otec dali označiť za politických utečencov. Takže nesúdiť, ale snažiť sa porozumieť. (Fiktívne postavy si domov fakt nemusíte brať.)