Krajina pôvodu: Dánsko/SRN/Francúzsko/Írsko
Prístupnosť: MP

Réžia: Michael Hegner, Karsten Kiilerich
Scenár: Mark Hodkinson
Hudba: Mark Hodkinson
Hrajú: Morgan Jones, Kim Larney, Paul Tylack, Anna Olson, Gary Hetzler, Danna Davis, Barbara Bergin, Michelle Read, Hilary Cahill

KacatkoŽáner animovaného filmu je v podstate už od jeho vzniku doménou Spojených štátov, aj keď čo sa týka kvality, dôležitú úlohu tu zohráva aj ázijská produkcia. V minulosti malo v tejto oblasti monopol Disneyho štúdio, no v posledných rokoch aj zásluhou toho, že klasický animovaný film sa dostáva do úzadia a prím hrajú počítačom vytvorené animácie, mu začala rapídne pribúdať konkurencia a to nielen na americkom kontinente, ale prvé lastovičky sa objavili aj v Európe. Medzi ne patrí aj Škaredé káčatko a ja.

Hlavnou postavou je potkan Krysík, ktorý sa živí usporadúvaním varietných predstavení, pri ktorých sa nerozpakuje použiť aj podvodné praktiky. A tak sa niet čomu čudovať, že skupina jeho nepriateľov je podstatne väčšia ako skupina jeho priateľov. Pri jednom z útekov pred svojimi prenasledovateľmi sa ocitne v hniezde s vajíčkami a s jedným z nich sa skotúľa až na farmu medzi domácu hydinu. Tam sa z vajíčka vyliahne veľmi škaredé stvorenie, ktoré je všetkým len na smiech a ktoré pokladá práve Krysíka za svojho otca. On však v škaredom káčatku vidí len možnú hviezdu svojich predstavení a rozhodne sa spolu s ním dostať do lunaparku, kde by si mohol splniť svoje sny o sláve a úspechu. No ako cestou káčatko rastie a obaja sa zbližujú, pôvodné plány postupne dostávajú trhliny

Kacatko Kacatko

Je asi zbytočné predstavovať známu rozprávku z pera Hansa Christiana Andersena o škaredom káčatku, ktoré sa premení na prekrásnu labuť, ktorú sme už mohli vidieť v rôznych podobách. Tvorcovia tohto filmu ju prispôsobili súčasnému trendu, hlavne po vzore filmov zo štúdia Pixar. Vymysleli kopu milých, ale je tých menej milých zvieratiek, viacero vtipných scénok a hlášok a samozrejme nemôže chýbať ani nejaké to mravné ponaučenie a celé to má podobu 3-D animácie. Keby všetky tieto veci vyšli tak, ako by mali, vznikol by určite veľmi vydarený a zábavný animovaný film. Žiaľ, nestalo sa.

To, že to má jednoduchý príbeh, by až tak nevadilo, ten majú takmer všetky animáky (s výnimkou Miyazakiho), no kým taký Shrek alebo filmy od Pixaru boli neskutočné vtipné, plné skvelých nápadov a podarených paródii na iné filmy, tu sa síce tiež dočkáme pár odkazov na známe trháky (Titanic, Zelená míľa), no rozhodne to už nie je také originálne a pokiaľ vás nebude práve niekto štekliť, tak sa asi počas celého filmu veľmi nezasmejete. Je pravda, že potkanovi idú ústa (alebo čo to tieto zvieratá majú) takmer bez prestávky, no kým taký oslík v Shrekovi – čo veta, to hláška, tu je to len kopa zbytočných rečí. A tak jediná postava, ktorá spôsobila, že som sa zasmial, bol kocúr bruchomluvec, kde zrejme tvorcom ako námet poslúžil kultový South Park.

Kacatko Kacatko

Čo sa týka animácie, nemožno od európskeho filmu očakávať, že by sa vyrovnal tým od Pixaru, no kým niektoré postavičky sú spravené veľmi pekne, iné mi pripadali dosť odfláknuté (líška, kocúr, ale aj samotné káčatko). Ťažko povedať, či to možno považovať za chybu, alebo to bol zámer. Určite výsledok nie je až taký katastrofálny, ako by sa z predchádzajúcich riadkov mohol zdať. Deti možno dokáže zaujať natoľko, aby ho dopozerali do konca a možno sa na ňom budú aj dobre baviť, no dospelému divákovi nemá veľmi čo ponúknuť a odporúčam ho len veľkým priaznivcom animovanej tvorby. Našťastie netrvá príliš dlho, takže sa ani nestihnete príliš nudiť a už vyskočia záverečné titulky. Proste taká nenáročná jednohubka, ktorá vám veľmi rýchlo vyšumí z hlavy.

/