Rok: 2009

Réžia: Tom Ford
Scenár: Tom Ford, David Scearce, Christopher Isherwood
Kamera: Eduard Grau
Hudba: Abel Korzeniowski
Hrajú: Colin Firth, Julianne Moore, Nicholas Hoult, Matthew Goode, Jon Kortajarena, Paulette Lamori, Ryan Simpkins, Ginnifer Goodwin, Teddy Sears, Paul Butler a ďalší

Single ManMelanchóliou naplnený každý obraz, plačlivá hudba, krásna kamera a herecké predstavenie, ktoré vás chytí za srdce. Dráma nakrútená ešte v roku 2009 právom figurovala medzi minuloročnými nomináciami na prestížnu cenu Americkej akadémie. Prekvapením nie je iba to, že sa takejto cti dostalo snímke, ktorá bola pre svojho režiséra, Toma Forda, prvotinou. Kým vytiahol zo svojho bankového účtu dosť peňazí na financovanie tohto filmu, živil sa výhradne ako módny dizajnér. V deväťdesiatych rokoch, keď mal iba 29, mu zverili do rúk osud značky Gucci, ktorá bola v tom čase na pokraji krachu. O dekádu neskôr už odišiel z prosperujúceho podniku. Zdá sa, že sa filmovému nováčikovi podarí všetko, čo si zaumieni. Na drámu Single Man stačilo kúpiť práva na knihu a otvoriť diár, ktorý sa mu za roky pôsobenia v módnom biznise zaplnil samými známymi menami. Takto, napríklad, splašil do svojho filmu dlhoročnú priateľku Julianne Moore a Colina Firtha.

Single Man je adaptáciou rovnomenného románu spisovateľa Christophera Isherwooda publikovaného v roku 1964. V tom čase bola ťažným koňom na poli gay literatúry. Tu tkvie i veľmi osobný prístup režiséra a jeho potreba tento projekt zrealizovať. Film nám priblíži jeden veľmi podstatný deň života vysokoškolského profesora Georga Falconera. Ubehlo osem mesiacov, odkedy zdvihol telefón a dozvedel sa, že muž, s ktorým žil 16 rokov, umrel pri tragickej nehode. Jeho život odvtedy nemá zmysel, radosť, farby – žije sivý a pochmúrny život bez života. Navždy zranený sa pretĺka deň za dňom a zdržanlivo odmieta všetky náznaky vrúcnej ľudskej náklonnosti. Má šarm, intelekt i možnosti na to, aby začal svoj život odznova, ale podlieha strachu – z toho, že sa opäť zraní, či z toho, že jeho dlhoročnú lásku v srdci nahradí niekto iný. Namiesto budúcnosti volí minulosť, namiesto života…

Colin Firth ako George Falconer v dráme Single Man (2009) Colin Firth ako George Falconer a Nicholas Hoult ako Kenny v dráme Single Man (2009)

Voľba Colina Firtha do tak náročnej úlohy bolo ešte nedávno pre mňa – ale zaiste i pre mnohých iných – viac než prekvapením. Určite si ho pamätáte z priemerných postranných roličiek napr. v sérii romantických filmov Denník Bridget Jones alebo z o čosi podarenejšej britskej vianočnej skladačky Láska nebeská (Love Actually, 2003). Historický nekorektný nepodarok Posledná légia (The Last Legion, 2007) mu tiež neslúžili ku cti. Pred dvoma rokmi sa však minca úplne obrátila a už druhý rok po sebe súťaží o Oscara v hlavnej mužskej kategórii. Colinovi Firthovi stačilo dať do rúk kvalitný scenár a zveriť mu rolu, v ktorej má čo hrať. A on nebol jediný, kto pod vedením dizajnéra-režiséra priam rozkvitol. Julianne Moore od drámy Potomkovia ľudí (Children of Men, 2006) nedostala jedinú poriadnu úlohu. V snímke Single Man hrá tragicky zoschnutú a vyprahnutú Charley, Georgovu jedinú priateľku, ktorej život by mohol byť ideálny, keby len George nebol gay. Moorovej sa veľmi dobre podarilo zosobniť ženu, ktorá stratila všetok svoj pôvab a príťažlivosť.

Hoci Tom Ford nie je študovaným filmárom a nepatrí k umeleckej smotánke priemyslu, s veľkým citom a dôrazom na estetiku viedol rovnako málo skúseného kameramana. Spolu vytvorili dielo, ktoré je vizuálne dotiahnuté takmer do dokonalosti. Premyslene a symbolicky narába so svetlom a farbou, čím diváka vedie veľmi jednoducho k pochopeniu vnútorného prežívania ústrednej postavy. Film je podporený skvelou prácou so zvukom a hudbou. I tu sa potvrdzuje, že menej je niekedy viac; ticho alebo absencia reálneho zvuku veľmi jednoducho komunikujú silné emócie, inde klasická hudba podčiarkuje tragiku príbehu.

Colin Firth ako George Falconer a Jon Kortajarena ako Carlos v dráme Single Man (2009) Colin Firth ako George Falconer a Julienne Moore ako Charley v dráme Single Man (2009)

Či je film tvorivým a umeleckým dielom režiséra alebo príhodnou kombináciou scenára, hercov a technikov, nie je veľmi podstatné. Určitý jedinečný prínos sa Fordovi uprieť nedá, pretože nebyť jeho vizuálneho vnímania, Single Man by prišiel o podstatnú časť svojej podmanivosti. Verím, že sa nájdu mnohí, ktorí nad drámou o smútku homosexuála ohrnú nosom, ale bude to ich škoda. Film nie je ani príliš dlhý, aby vás umoril, ani nie je zahalený nepriehľadným závojom symbolov, významov a odkazov na klasickú kinematografiu. Single Man je vyrozprávaný príťažlivým spôsobom a našťastie bez kompromisov, čo zabezpečila nezávislá produkcia. Snímka sa na Slovensku premieta iba vo filmových kluboch a odporúčam vám, aby ste ju v svojom meste nepremeškali.