Rok: 2013

Réžia: Destin Cretton
Scenár: Destin Cretton
Kamera: Brett Pawlak
Hudba: Joel P. West
Hrajú: Brie Larson, John Gallagher Jr., Kaitlyn Dever, Rami Malek, Keith Stanfield, Kevin Hernandez,Stephanie Beatriz, Alex Calloway, Melora Walters a ďalší.

Short Term 12 (2013)Režisér a scenárista Destin Cretton patrí k menej známym menám americkej nezávislej tvorby. Naposledy na seba výraznejšie upozornil minulý rok, a to snímkou I am Not a Hipster o muzikantovi, ktorý sa prakticky za jednu noc stal hviezdou a ikonou undergroundovej scény v San Diegu. Ešte v roku 2008 však napísal a zrežíroval krátkometrážny film Short Term 12 z prostredia diagnostického ústavu plnom problémových, či sociálne slabších detí. Cretton očividne pocítil potenciál tohto spočiatku malého projektu a v roku 2013 prišiel s celovečerným filmom pod rovnakým názvom.

Short Term 12 sa v očiach kritiky i divákov zapísal ako plnohodnotná indie dráma, mnohými považovaná za jeden z najsilnejších amerických filmov roka. Pochváliť sa môže cenou poroty na filmovom festivale Sundance a taktiež cenou publika, ktorú obdržal na festivale zvanom South by Southwest.

Marcus (Keith Stanfield) je dospievajúci tínedžer. Čochvíľa oslávi osemnáste narodeniny. Teraz nastal čas, aby diagnostické centrum opustil a vykročil do sveta dospelých tou správnou nohou. Vo voľnom čase sa venuje hudbe a rapovaniu, vďaka ktorému na seba púta pozornosť aj inak, ako problémami. Talentovaných a pritom zavrhnutých detí je v ústave viac ako dosť, no režisér nepredkladá divákovi jednorázovo len tému o deťoch a ich životoch.

Short Term 12 (2013) Short Term 12 (2013)

Naopak, Short term 12 disponuje širokou škálou tém a problémov, o ktorých chce rozprávať a ktoré majú svoje memento. V popredí totiž stoja samotní – nazvime ich – vychovávatelia, mladí a sympatickí ľudia, ktorí svoj život venovali práci s problémovými jedincami. Nováčik Nate (Rami Malek), sympatický a obľúbený Mason (John Gallagher Jr.), no hlavne je tu Grace (Brie Larson) ako empatické a sentimentálne dievča vnímajúce svoju prácu skôr ako poslanie. Okrem neustálych problémov s deťmi, ktoré striedajú príjemnejšie chvíle ako napr. spoločné hry či vzájomná náklonnosť, sú tu problémy vlastné. Grace totiž s Masonom čaká dieťa a aj napriek tomu, že si je istá svojimi citmi k nemu, uvažuje o potrate. Tehotenstvo pre Grace predstavuje zastrašujúci faktor, lebo sama bola v minulosti sexuálne zneužívaná a tehotná s vlastným otcom. Aby toho nebolo dosť, dozvie sa, že otec bude čoskoro prepustený z väzenia, čím neistota a strach, ktorý sa snaží liečiť u detí v ústave, ešte viac narastá.

Short term 12 je plná silných momentov. Tie osviežujú samotnú problematiku a gradujú emotívne scény aj za pomoci rozpohybovanej kamery, čím pripomína polodokumentárny štýl. Deti s temnou minulosťou často nevedia do očí človeku povedať, čo ich trápi, prečo sú tam, kde sú, no režisér ich bolesti odhaľuje nezvyklým spôsobom. Skúpy na slovo Marcus naraz so slzami v očiach „odrapuje“ pred Masonom nenávisť k svojej matke, alebo Jayden prečíta Grace poviedku o chobotnici, ktorá si hľadá kamaráta a preto prefíkanému žralokovi venuje každý deň jedno zo svojich chápadiel, aby sa najedol, lebo kamaráti si tak vraj navzájom pomáhajú.

Vierohodnosť snímke dodávajú mladí herci podávajúci solídne herecké výkony. Sú presvedčiví aj v zložitých polohách, inak povedané, vypätých scénach a tých je vo filme požehnane. V úlohe vychovávateľky zase žiari talentovaná Brie Larson. Tú si všimla kritika okamžite a zaslúžená je aj jej nominácia na Critic Choice Awards v kategórii najlepší ženský herecký výkon. Bude preto zaujímavé, ako bude táto mladá herečka ďalej napredovať.

Režisér Cretton stavia na dôveryhodnosti a nenásilných emóciách, čo sa mu rozhodne darí, aj preto patrí jeho najnovší počin bez okolkov medzi najlepšie filmy minulého roka, je teda na škodu, že sa ho slovenský divák v kine pravdepodobne nedočká.