Minutáž: 107 minút

Réžia: Darren Lynn Bousman
Scenár: James Wan a Leigh Whannell
Kamera: David A. Armstrong
Hudba: Charlie Clouser
Hrajú: Tobin Bell, Shawnee Smith, Angus Macfadyen, Dina Meyer, Donnie Wahlberg, Leigh Whannell, Kim Roberts

Saw3 Najväčším problémom pri pokračovaní originálnych filmov, a to najmä v prípade hororov je, že zaujímavé nápady sa dajú vymyslieť ešte do prípadného druhého dielu, ale ťažko už, keď séria obsahuje tri a viac dielov. V takom prípade už tvorcovia radšej rezignujú na prílišnú originalitu a chýbajúce nápady sa snažia zakryť množstvom brutality. A darí sa im to, vidieť to na tom, že veľký počet pokračovaní v prípade hororov nie je ničím nezvyčajným, stačí si spomenúť na série ako Halloween, Nočná mora v Elm Street, alebo Piatok trinásteho, ktoré poriadne zapĺňajú poličky vo videopožičovniach. Ďalším dôvodom množstva pokračovaní hororov je ich vysoká rentabilita, keďže ich výroba zväčša stojí len zlomok toho, koľko treba na poriadny blockbuster a ľudia budú na horory chodiť vždy, lebo väčšina návštevníkov kín (obzvlášť v USA) sa v kine veľmi rada bojí. A peniaze odjakživa vládnu (filmovým) svetom.

Séria filmov Saw (prvý diel bol u nás aj s podtitulom Hra o prežitie) je výborným príkladom vyššie popísaného fenoménu amerických hororových sérii. Prvý diel bol natočený podľa značne originálneho a dobre napísaného scenára, ktorý urobili dvaja kámoši z vysokej školy James Wan a Leigh Whannell a následne s nim (spolu s jednou natočenou scénou) začali chodiť po štúdiách, až sa im podarilo presvedčiť štúdio Lions Gate, aby im dalo 1,2 milióna dolárov na výrobu tohto filmu. Majitelia Lions Gate potom mohli začať skákať od radosti po strop, keďže film zarobil celosvetovo 103 miliónov USD, čiže sa jednalo o sakra dobre investovaných 1,2 milióna dolárov. Jednotka mala okrem originálneho scenáru navyše aj zaujímavé spracovania a takisto charizmatického hlavného záporaka (aj keď sme zväčša iba počuli jeho hlas) v podobe Tobina Bella, čiže úspech bol zaslúžený a pokračovanie zaručené.

Dvojka Saw sa realizovala už pod trochu väčším rozpočtom (4 milióny USD) a takisto sa na režisérsku stoličku posadil kreatívny Darren Lynn Bousman, ktorý pochopil, že musí zaujať diváka zvýraznením vecí, ktoré boli v jednotke tak obľúbené. Čiže vo filme je viac brutality, ešte premyslenejšie pasce a navyše v spracovaní pribudli módne audiovizuálne vychytávky ako farebné filtre a rýchle kamerové jazdy. Čiže ak niekto čakal originalitu ako pri prvom Saw, nedočkal sa. Napriek tomu je ale dvojka Saw veľmi kvalitným pokračovaním. Na rozdiel od slabučkej trojky, ktorú režíroval takisto Bousman.

Saw3 Saw3

Príbeh Saw číslo tri by sa dal rozdeliť na dve časti. Prvá časť je príbeh doktorky Lynn Denlon (Bahar Soomekh), ktorá už niečo počula o tajomnom vrahovi menom Jigsaw, ale vôbec netuší, že sa stane jeho ďalšou obeťou. Dôvodom, prečo sa dostane do sídla charizmatického vraha je jeho zdravotný stav, ktorý sa z dôvodu rakoviny mozgu každý deň zhoršuje. Jigsaw ale nechce zomrieť a jeho smrť už vonkoncom nechce ani jeho žiačka, mladá Amanda (Shawnee Smith), ktorá sa má stať dedičkou jeho myšlienky na nápravu účastníkov „hry“. Lynn sa musí o Jigsawa postarať, kým hlavný hrdina druhej časti príbehu, Jeff (Angus MacFayden), nesplní zadania svojej hry, ktorá úzko súvisí s nešťastnou smrťou jeho syna…

Aj keď sú tvorcovia jednotky (James Wan a Leigh Whannell ) scenáristami aj trojky, kvalita týchto dvoch výtvorov sa nedá vôbec porovnať. Ako som spomínal v úvode, do tretích dielov hororových sérii sa v drvivej väčšine prípadov nedá dať už toľko nových nápadov, a tak aj v prípade Saw 3 sa iba recyklujú veci, ktoré fungovali v jednotke a v dvojke. Jediné novinky sú v podstate len scenáristické nápady ako žiačka Amanda a takisto veľmi povrchné zamyslenie nad témou pomsty v prípade Jeffovej hry.

Apocalypto Saw3

Inak nič nové, len viac brutality a viac kvázi efektných záberov na jednotlivé „hry“. Samozrejme sa vo filme vyskytujú aj akože hlboké rozhovory, ktoré sú ale len zbytočnou výplňou medzi jednotlivými brutalitami, ktorých úroveň nie je ani nijako výrazná, ba priam naopak. Jeffove blúdenie po podzemných chodbách a chaotické zábery na trpiace obete pripomínajú medializovaný nepodarok Hostel, ktorý takisto stavil na podobné princípy pri vytváraní strachu a napätia u diváka. A rovnako zle to vyšlo v oboch prípadoch.

Druhý diel Saw sa dal považovať za dôstojného nástupcu, aj keď nepriniesol takmer nič nové. Jednoducho rozšíril záber filmu, nový režisér dal tomu vcelku zaujímavé vizuálne spracovanie a takisto aj koncový twist efekt nebol úplne zlý. Tretí diel je na tom úplne inak, scenár prináša len minimálne novinky, vizuál je slabší ako v dvojke, brutalita zbytočne väčšia a množstvo nudných rozhovor nadbytočné. Úplný prúser to nie je, pri niektorých častiach sa dá zabaviť, ale oproti jednotke je to naozaj dosť slabé, stavané len na efekt a príliš dlhé. Ak sa vám páčil prvý diel a nemali ste takmer žiadne námietky proti nemu, takisto druhý bol pre vás skvelou jazdou, je tu stále možnosť, že sa vám bude páčiť aj tretia Píla. Ak sa samozrejme uspokojíte s hlúpučkým scenárom plným pekne krvavých scén. Ale ak chcete viac, radšej ani nepremýšľajte nad návštevou kina.

Saw3 Saw3

Zaujímavé ale je, že v sérii Saw sa napriek klesajúcej kvalite kasové zárobky zväčšujú. Prvý diel zarobil spomínaných 103 miliónov dolárov, druhý už 140 miliónov dolárov a tretí stihol zatiaľ celosvetovo zarobiť už 157 miliónov dolárov. A to stála trojka len 10 miliónov, čiže „pásová“ výroba ďalších dielov je pre štúdio zaručeným spôsobom ako vydolovať ďalšie peniaze z peňaženiek divákov. A preto je premiéra štvrtého dielu naplánovaná na Halloween tohto roku, teda rovnako štýlovo, ako bol uvádzaný každý diel Saw. Len dúfam, že sa nikdy nedočkáme napríklad Saw číslo štrnásť, v ktorom bude pravnuk Jigsawa trýzniť svoje obete pomocou mikročipov. Dúfam…

/