Minutáž: 108 min

Réžia: Alister Grierson
Scenár: John Garvin, Andrew Wight
Kamera: Jules O’Loughlin
Hudba: David Hirschfelder
Hrajú: Richard Roxburgh, Rhys Wakefield, Alice Parkinson, Ioan Gruffudd, Dan Wyllie, Christopher Baker, Nicole Downs, Allison Cratchley, Cramer Cain, John Garvin a ďalší

SanctumMeno James Cameron pozná každý. Austrálsky režisér Alister Grierson, herci a herečky – Richard Roxburgh, Alice Parkinson, Ioan Gruffudd a ďalší – sú nám už známi menej. A práve aspoň menom slávneho producenta a režiséra sa tvorcovia filmu snažia prilákať ľudí do kín a zachrániť, čo sa dá. James Cameron sa podieľal na produkcii 3-D filmu Sanctum. Áno podieľal, nič viac, nič menej. Kto čaká známy kasový trhák, akým je napríklad Votrelec, Terminátor, či Avatar, bude sklamaný. Ale poďme pekne po poriadku. O čom to vlastne je?

Film Sanctum je inšpirovaný skutočnou udalosťou. Je o potápačoch dobrodruhoch, ktorí chcú niečo dokázať. Snímka sa odohráva v ponurej atmosfére, v tmavej neprebádanej jaskyni Esa’ala v južnom Pacifiku. Špičkový potápač Frank McGuire (Richard Roxburgh) sa snaží preskúmať chladnú jaskyňu a nájsť cestu k moru už niekoľko mesiacov. Príroda je však nevyspytateľná. Stane sa to, čo nik nechcel a nečakal. Jaskyňu pomaly, ale isto zalieva voda z prívalových tropických dažďov. Spolu so synom Joshom (Rhys Wakefield) a svojim tímom ostáva Frank vydaný napospas nemilosrdnej jaskyni. Riskujú vlastný život. Ostanú nažive alebo podľahnú panike?

Sanctum Sanctum

Jaskyniari, horolezci, potápači a milovníci vody, si určite prídu na svoje a dokážu oceniť prírodné scenérie. 3-D podvodné scény sú vskutku pozoruhodné. Áno, niektoré zábery sú naozaj úžasné, fascinujúce a úchvatné, až musíte zadržať dych… len škoda, že ich je pomerne málo a nie sú, podľa môjho názoru, dostatočne klaustrofobické.

Herecké výkony neznámych hviezdičiek nedokážu zaujať natoľko, aby sa človek vžil do príbehu a dokázal súcitiť. Charaktery postáv ostávajú väčšinou nevykreslené, jednorozmerné. Čo to sa o niektorých charakteroch a povahových vlastnostiach dozvedáme v druhej polovici filmu, i tak sú však dosť predvídateľné. Napriek tomu o napätie a vzrušenie nie je núdza. I keď sa to nezdá, film má predsa len spád a nudiť sa určite nebudete. V niektorých momentoch. Napríklad, keď sa Victorii (Alice Parkinson) zachytia vlasy do horolezeckého lana a pomaly zaživa je skalpovaná. Vtedy skutočne čakáte, čo sa stane a podvedome sa chytáte za hlavu, či za ucho. Pri tejto príležitosti sa láme i charakter Victoriinho priateľa Carla (Ioan Gruffudd). Celkovo k ženským postavám je film zvlášť krutý a drastický. Potápanie, či horolezectvo je drsný šport pre mužov.

Sanctum Sanctum

Film odhaľuje vzťah otca so synom. V extrémnych podmienkach, v útrobách smrtiacej jaskyne, syn nachádza časom pochopenie pre svojho otca. Celkovo vzťahy boli určite aspoň zaujímavým spestrením filmu. Richard Roxburgh, v úlohe otca, svoju rolu odohral slušne. Povedala by som, v rámci svojich možností, a v rámci možností, ktoré mu ponúkol scenár. Rhys Wakefield ako syn už bol menej presvedčivý, ale snažil sa. Dialógy v tomto filme pokrivkávajú, často im chýba originalita a nápad. Možno práve práve kvôli tomu nemohli herci ukázať talent a potenciál, ktorý je v nich skrytý. Správne zvolená hudba Davida Hirschfeldera však film určite dotvára.

Obrazne by sa dal Sanctum prirovnať k neslávnemu potopeniu Titanicu. Síce nie je prepadákom, ale do hviezdnych výšok tiež určite nesiaha. Je pekným priemerom medzi filmami inšpirovanými skutočnou udalosťou. Do kina radšej nechoďte, ostaňte pekne zabalení doma v suchu a počkajte, kým si nájde tento film cestu k vám.