Fast & Furious 9 © 2021 Universal Pictures Fast & Furious 9 © 2021 Universal Pictures

Po ročnom odklade sa fanúšikovia čoraz prepálenejšej vysokooktánovej série Vina Diesela dočkali nového dobrodružstva Torettovej bandy. Scenáristickým oblúkom sa vraciame do Domovej dávnej rodinnej histórie okolo roku 1989, keď sa motal pri pretekoch Nascar. Otec mu tragicky zahynul na trati a Dom z toho nespravodlivo vinil mladšieho brata Jacoba, ktorého v predošlých dieloch nikdy nespomenul. Prinútil ho odísť a vyrástol z neho zlostný superšpión, ktorého si zahral wrestler John Cena.

Fast & Furious 9

akčný, dobrodružný, krimi, triler
2021 / 145 min. / MP 18

Justin Lin
Daniel Casey, Justin Lin

Nemá zmysel riešiť, že hlavná postava má celé roky plné ústa rodinných hodnôt a na vlastného brata nezmyselne zanevrel. Aspoň máme na čom stavať nové šialené kaskadérske kúsky, keď sa dvaja svalnatí giganti stretnú zoči-voči. Scenár je blbší ako účes Charlize Theron, ale kto by sa nad tým ešte v tejto šialenej sérii pozastavoval? Tyrese Gibson ako Roman Pearce celkom trefne poukazuje na to, že hlavné postavy sú určite nesmrteľné.

Verím, že tvorcom dá zabrať zakaždým prekonávať automobilové naháňačky či pästné súboje z predchádzajúceho dielu a musím smutne konštatovať, že tentoraz to celkom nevyšlo. Už v minulých dieloch divák rezignoval na fyzikálne zákony hlavne preto, že dianie bolo zábavné a nenudilo. Deviaty diel však zíva uťahanosťou a nie je ani zďaleka taký nadupaný, ako sme zvyknutí. Akčné scény navyše pôsobia vyslovene hlúpo. Nápad s gigantickým magnetom to nezachráni. Kvitujem akurát nadnesenú cestu do vesmíru a následné zostrelenie zlovestného satelitu, čo vyznieva dokonale parodicky. Aspoň má internet postarané o zásobu trefných mémov.

Tvorcovia však zlyhávajú a scenáristicky sa dostávame na kvalitatívnu úroveň niekde okolo druhého či tretieho dielu. Ansámbel postáv je navyše ochudobnený o policajného hromotĺka Hobbsa, ktorého stvárňoval Dwayne Johnson a bitkára z podsvetia Shawa zosobneného Jasonom Stathamom. Obaja si odskočili do svojho vlastného rýchleho a zbesilého dobrodružstva a urobili dobre. Oživenie Hana (Sung Kang) či angažovanie Seana (Lucas Black) z Tokijskej jazdy (2006) výraznú absenciu dvoch slávnych akčných ťahúňov nenahradí.

Fast & Furious 9 © 2021 Universal Pictures

Vin Diesel pôsobí v úlohe lídra bandy čoraz topornejšie a čudujem sa, že túto značku dávno nezabalil. Absolútne mu nedokážem uveriť, že s týmito hereckými babrákmi dokáže zachrániť svet. John Cena sa tvári príliš umiernene, čakal by som, že so svojou akčnou prípravou predvedie väčšie divadlo.

Režisér Justin Lin si nepostrážil dĺžku filmu. Skrátenie o pol hodiny by snímke výrazne pomohlo. Hluchých miest je v deviatom Rýchlo a zbesilo totiž až príliš. Čo v tomto cirkuse stále robia Kurt Russell či Helen Mirren naozaj nechápem. Napriek značným nedostatkom som zvedavý ako Diesel dokáže sériu uzavrieť. Myslím, že má v pláne ešte dva zárezy. Kam to bude nabudúce?

P.S.: Potitulková scéna je najvydarenejšia z celého filmu a dáva malú šancu na zaujímavejšie pokračovanie.