Rocketman

životopisný, hudobný
2019 / 121 min. / MP 12
Veľká Británia / USA

Dexter Fletcher
Lee Hall
Budúcnosť filmu patrí hudobným legendám. Aspoň tá blízka. Onedlho prídu The Beatles (Yesterday) a Bruce Springsteen (Blinded by the Light), úspechy nedávno zaznamenali Straight Outta Compton či Bohemian Rhapsody. Jeden z režisérskeho dua (ten nečeliaci kontroverziám) posledného menovaného filmu si zobral na paškál aj Eltona Johna a jeho príbeh plný drog, rodinných problémov a veľkolepých hudobných čísel. Že ste to všetko už niekde videli? A nie raz? Možno práve preto sa režisér Dexter Fletcher rozhodol svojmu filmu pridať aj niečo viac. Vyšlo mu to?

Naratív filmu je postavený na retrospektívach, o ktorých Elton (Taron Egerton) rozpráva na liečení od svojich drogových závislostí. Jeho vzostup tak sledujeme už od útleho detstva. V tomto aspekte príbeh nijako nevybočuje z už zabehnutej formuly životopisných filmov. A v tom tkvie jeho najväčšie negatívum. Metráž dvoch hodín jednoducho nestačí na dostatočné spracovanie všetkých dôležitých etáp Eltonovho života. Cez niektoré doslova iba preletí. Nehovorím teraz o klišoidnej koláži novinových titulkov a koncertov. Tým sa takéto filmy prakticky nedokážu vyhnúť. Pasáže ako Eltonovo manželstvo s Renate Blauel (Celinde Schoenmaker) však nepôsobia tak dôležito a zaujímavo, ako sa ich filmári snažia zobraziť.

Obohratú štruktúru rozprávania oživuje dávka hravosti. Dexter Fletcher sa rozhodol Eltonove piesne začleniť priamo do naratívu, a to podľa tém, o ktorých hovoria ich texty. Nezaznievajú tak len na koncertoch, ale počas rôznych situácií zo života rock’n’rollovej legendy. Sprievodné tanečné čísla pridávajú filmu na „muzikálovosti“ a osviežujú ho.

To vytvára kontrast s vážnejšími udalosťami Eltonovho života alebo ich priamo dotvára. Vyzdvihnúť treba aj fakt, že predstaviteľ Eltona Johna Taron Egerton za seba nenecháva spievať nikoho iného a ide mu to viac než dobre. Počuť možno aj hlas predstaviteľa mladého Eltona (skôr ešte Reggieho) či iných vedľajších postáv.

Rocketman (2019). © CinemArt SK

Okrem spevu stoja za zmienku aj herecké výkony všetkých zúčastnených, najmä Tarona Egertona. Ten sa nesnaží o vernú imitáciu mladého Eltona. Rolu sa rozhodol poňať svojsky, zapojiť vlastnú charizmu. Najmä vďaka tomu predvádza jeden z najvýraznejších výkonov v kariére. Nezaostávajú ani predstavitelia vedľajších postáv. Jamie Bell (Eltonov kamarát Bernie Taupin), Richard Madden (v úlohe vypočítavého manažéra), či Bryce Dallas Howard (Eltonova matka) v príbehu nezapadnú a spolu s Egertonom tvoria výraznú chémiu medzi postavami.

Rocketman, vďaka jedinečnému prístupu k látke, nie je obyčajnou biografiou hudobnej legendy. Okrem muzikálových čísel ho vyzdvihujú aj herecké (spevácke) výkony, vďaka ktorým je o hluché momenty naozaj núdza. Príbeh však kopíruje klasickú štruktúru životopisných filmov, čo v konečnom dôsledku trochu brzdí Rocketmanov skutočný potenciál. Aj napriek tomu medzi snímkami o hudobných legendách ide o svieži krok dopredu. Dexter Fletcher tak ďalej rozvíja otázku, či by Bohemian Rhapsody vyzeral rovnako, ak by sa ho ujal od začiatku.