Originálny názov: Rush
Žáner: akčná biografická dráma
Minutáž: 123 minút
Krajina: USA | Nemecko | Veľká Británia
Rok: 2013
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Ron Howard
Scenár: Peter Morgan
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú: Chris Hemsworth, Olivia Wilde, Natalie Dormer, Daniel Brühl, Tom Wlaschiha, Alexandra Maria Lara, Rebecca Ferdinando, Jamie Sives, Julian Seager, Joséphine de La Baume , Pierfrancesco Favino a ďalší
Ron Howard je americký režisér známy predovšetkým pre sfilmovanie viacerých skutočných príbehov, ktoré dlhú dobu rezonujú v spoločnosti. Howard sa prostredníctvom filmu snaží ľuďom podať bližšie informácie skutočného príbehu, ale, hlavne, interpretovať ho divákovi tak, aby aj po rokoch mal svoj význam a dôvod, prečo bol sfilmovaný. Počínajúc niekoľkými Oscarmi oceneným filmom Čistá duša (A Beautiful Mind, 2001) o matematickom géniovi, úspešnou Druhou šancou (Cinderella Man, 2005) z boxerského prostredia a slávnym politickým Duelom Forst/Nixon (2008) si priaznivci rýchlych kolies a burácajúcich motorov konečne prišli na svoje.
Rivali, či v anglickom znení „Rush“, nás zavedú do prostredia Formuly 1, presnejšie, medzi dvoch odvekých rivalov, Brita Jamesa Hunta a Rakúšana Nikiho Laudu. Tí sa zoči-voči stretávajú už v nižšej súťaži, a to vo Formule 3, kde dochádza k prvým incidentom, výmenám pohľadov a uštipačným narážkam. Zatiaľ čo James je sukničkár a playboy, Niki je uzatvorený človek, veľmi precízny profesionál a puntičkár, ktorý dolaďuje veci do detailov, preto monoposty, na ktorých jazdí, sú vždy rýchlejšie ako ostatné. Po skončení sezóny sa Niki rozhodne nestrácať čas v podradnej súťaži. Rozhodne sa investovať veľký balík a kúpiť si miesto vo Ferrari, tíme preslávenom vo Formule 1. James pociťuje krivdu, nakoľko sezónu vyhral a preto nervózne očakáva ponuku od prvotriedneho tímu. Tú nakoniec dostane.
Obaja piloti nepôsobia príliš sympaticky. James síce dobre vyzerá, no rozhodne to nie je skromný a rozumný chlapík. Niki si zase nedáva servítku pred ústa, preto ma málo priateľov a rozhodne nepatrí medzí najpríťažlivejších pilotov. Na plátne máte naraz pred sebou dvojhodinový príbeh, kde s nikým nesympatizujete, čo v konečnom dôsledku môže byť problém nielen pre laika (film ho nemusí zaujať), ale aj pre fanúšika samotnej formuly. Stačí si domyslieť, aký efekt môže mať film o vašich hrdinoch, na ktorých ste vyrastali, kde sa pre svoje vlastné blaho často prikrášľujú či úplne vymýšľajú fakty. Viacero známych osobností pohybujúcich sa v moto-športe totiž odmieta nekontrolovateľnú rivalitu medzi oboma hrdinami. Ba, naopak, dokonca sa povráva, že boli priatelia a všetko ostatné bola len komerčná hra. Film je však len film a, nalejme si čistého vína, nebyť značných úprav, filmu by to dosť ubralo.
Mnohí očakávali film na spôsob série „Rýchlo a zbesilo“ a trailer sľuboval dravé naháňačky či napätie. V skutočnosti sa však Howard príliš k formule ako takej neprikláňa a nevenuje jej veľkú pozornosť, aj to je zrejme dôvod, prečo slovenská kinodistribúcia prišla s obmeneným názvom a zdôrazňuje súperenie. Aj keď je samotných naháňačiek pomenej, pretekárske scény sú výsledkom veľmi precíznej kamerovej, strihovej i trikovej práce, no zrejme bolo autorským zámerom, aby film ako celok pôsobil dobovým dojmom. Režisér tak v dobových farbách mieša sedemdesiate roky s vymoženosťami súčasnosti ako napríklad búračky urobené takmer celé v trikovom štúdiu, čo môže byť v konečnom dôsledku pre primárne dobové prevedenie rušivý moment.
Najčerstvejší počin Rona Howarda určite počíta s tým, že zamieša karty na Oscaroch. Bez ohľadu na to, či sú kritéria americkej akadémie správne, Rivali sú ďalšou typickou zaškatuľkovanou jednohubkou plnou zvučných mien s neochotou riskovať. Tak ako Howard ničím neprekvapil a prišiel len s tým, čo od neho fanúšik čakal, tak Zimmerova hudba, síce krásna, je už dlhé roky len dookola obmieľanou a mierne upravovanou verziou, ktorej chýbajú nápady. Film s tradičným patetickým voiceoverom i napumpovaným začiatkom sľubuje veľa, no povie málo. Jednoduchý dej má za následok, že o živote našich hlavných hrdinov sa toho príliš nedozvieme. Ukrátení však nie sme o pasáže s manželkami oboch pilotov, ktoré naopak, nie sú pre film príliš podstatné a skôr naťahujú minutáž, možno vypĺňajú prázdne miesto.
Podstatou drámy založenej na skutočných udalostiach je vybrať tie správne pasáže, prípadne ich pozmeniť alebo aj vymyslieť a premeniť tak decentný príbeh v strhujúci film. To sa Howardovi vskutku podarilo a nielen početná návštevnosť, ale aj reakcie ľudí to dokazujú. Čas od času však ani to nemusí stačiť, lebo kolegovia zo zámoria neustále experimentujú, posúvajú sa ďalej, no Howard sa kdesi zastavil v snahe udržať si svoj štandard.