Rok: 2013

Réžia: Dean Parisot
Scenár: Jon Hoeber, Erich Hoeber, Warren Ellis , Cully Hamner
Kamera: Enrique Chediak
Hudba: Alan Silvestri
Hrajú: Bruce Willis, John Malkovich, Mary-Louise Parker, Helen Mirren, Anthony Hopkins, Byung-hun Lee, Jong Kun Lee, Catherine Zeta-Jones, Neal McDonough, David Thewlis , Garrick Hagon a ďalší

RED 2 (2013)Hviezdami nabité pokračovanie akčnej komédie hrdo hlása, že tí najlepší nikdy nespia. Škoda, že sa podľa sebavedomého tvrdenia neriadili aj samotní tvorcovia. Personálna výmena na poste režiséra bola nevyhnutná. Nevýrazného Roberta Schwentkeho nahradil na komediálnom poli o čosi kompetentnejší Dean Parisot, no vo výsledku veľký rozdiel nebadať.

Scenáristický tandem Erich a Jon Hoeberovci opäť stavil na tragikomickú svojráznosť partičky elitných agentov CIA, ktorí sa aj vo výslužbe vrhajú do boja s celým svetom, len aby sa vyhli každodennej nude stereotypného dôchodku. Hlava tímu, Frank Moses (Bruce Willis), prijíma úlohu nájsť stratenú smrtiacu zbraň budúcej generácie, ktorá má potenciál zmeniť rozloženie svetových mocností. Misia si žiada zvládnuť stádo nemilosrdných zabijakov, explozívnych teroristov a všetkých po moci bažiacich úradníkov, ktorí si chcú vyskúšať technologickú novinku s vyhladzujúcim efektom. Inými slovami, rutinný výlet nebezpečných penzistov naprieč svetovými metropolami v snahe aj po tisíci krát odvrátiť nukleárnu katastrofu. To sme tu skutočne ešte nemali.

RED 2 (2013) RED 2 (2013)

„Originalitu“ scenára pri tomto type oddychového filmu nemá zmysel komentovať. Najväčšou devízou prvého dielu bolo silné herecké obsadenie, ktoré dokázalo diváka baviť ako v komediálnych tak aj v akčných scénach. Väčšina postáv sa prebojovala i do druhého dielu, avšak stratila svoje kúzlo. John Malkovich si ako paranoidný maniak Marvin neustrážil mieru prihlúplych mimických výrazov a miestami pripomína pacienta po čerstvej lobotómii. To ale nemení nič na tom, že bol stále najplodnejším zdrojom vtipných komentárov.

Mary-Louise Parker, predstaviteľka Frankovej lásky Sarah, sa zúfalo snaží stať plnohodnotnou členkou RED, čo vyvoláva sériu úsmevných situácií. Naopak iritujúco pôsobí nová členka ansámblu Catherine Zeta-Jones v úlohe Frankovej bývalej, špiónky Katje. Z pôvodného kastingového lákadla sa vykľulo otravné sklamanie. Ženský element dôstojne uzatvára Helen Mirren, ktorá vládne chladným šarmom kráľovnej nájomných vrahýň Victorie. Aziat Byung-Hun Lee zdarne reprezentuje svižným zabijakom Hanom kontrast mladíka v top forme oproti starnúcim dinosaurom na dôchodku. Spoluprácu s hviezdnymi kolegami si nevedel vynachváliť Sir Anthony Hopkins, ktorý sa svedomito pripravoval na spornú úlohu záhadného Baileyho. Výkon vo filme však nepatrí k hercovým best of.

RED 2 (2013) RED 2 (2013)

Najväčšie rozčarovanie vo mne vzbudzuje najmä headliner, Bruce Willis. Po katastrofálnej Smrtonosnej pasci mi ako jeho fanúšikovi s RED 2 svitala nádej na solídnu akčnú jazdu na aké som bol u herca dlhé roky zvyknutý. Musím však s poľutovaním konštatovať, že aura plešatej superstar pomaly, ale iste stráca svoj jas. Posledný akčný hrdina pôsobí znudene a rezignovane, o čom svedčí aj kritizovaná reklamná kampaň na podporu filmu, ktorú totálne odflákol. Možno by mu prospelo dať si chvíľu hereckú pauzu a nechŕliť jeden akčný brak za druhým.

Čo sa týka akcie, nič revolučné nečakajte. Strieľania i výbuchov si užijete dosýta, avšak za skutočne nápaditú možno označiť len likvidačnú scénu v archíve. RED 2 by prospela aspoň o 20 minút kratšia dĺžka. Niežeby ste sa výrazne nudili, situačný humor viac menej funguje, ale celkovo ide o priemerne odvedené remeslo. Producenti z DC Comics by si mali vziať k srdcu vetu „Čokoľvek sa v Kremli stane, v Kremli navždy ostane“ a do trojky sa vážne nepúšťať.