Rok: 2009
Prístupnosť: MP 12

Réžia: Marek Najbrt
Scenár: Marek Najbrt, Robert Geisler, Benjamin Tucek
Hudba: Petr Marek
Kamera: Miloslav Holman
Hrajú: Jana Plodková, Marek Daniel, Klára Melíšková, Sandra Nováková, Jan Budař, Martin Myšička, Josef Polášek, Jiří Ornest, Matthias Brandt, Simon Schwarz, Leoš Noha, Tomáš Žatečka, Cyril Drozda, Jan Řéhák, Richard Stanke, Tomáš Měcháček

ProtektorKaždá kinematografia má určité nosné témy, ktoré sú zväčša skvelou zárukou vyvolania emócií u diváka, respektíve môžu v konečnom dôsledku zabezpečiť danému filmu úspech aj vo forme ocenení (o takzvaných oscarových témach by sa dalo toho popísať veľa). Pre českých filmových tvorcov medzi takéto témy jednoznačne patrí 21. august 1968 a okolnosti s nim späté a rovnako obdobie druhej svetovej vojny, najmä v spojitosti s témou židovstva. Filmov z týchto období bolo nakrútených u našich západných susedov neúrekom, a preto vystáva otázka, či je ešte možné vo filmoch z týchto období niečo nové vymyslieť alebo urobiť inak. Často je na túto otázku odpoveď nie, ale občas sa podarí niečo veľmi zaujímavé, ako je to napríklad v prípade Protektora.

Hlavnými postavami sú rozhlasový reportér Emil Vrbata (Marek Daniel) a jeho úspešnejšia manželka Hana (Jana Plodková), ktorá je filmovou herečkou. Emilovi nie je veľmi príjemný svet showbusinessu, kde sa pohybuje jeho manželka, ale všetko sa zmení v roku 1939. Československá republika už neexistuje, v Čechách vládnu Nemci a Hana so svojimi židovským pôvodom nemôže ďalej pokračovať v kariére. Aj Emil to má v rádiu sťažené, dokonca je mu navrhnutý rozvod, aby vôbec mohol ďalej vysielať. Moderátor to odmietne, ale na zakrytie svojej situácie sa stane hlasnou trúbou nemeckej propagandy. To sa samozrejme nepáči Hane, ktorá nemôže vychádzať z bytu, a tak sa manželstvo pomaly rozpadá, čo vyvrcholí v období zabitia ríšskeho protektora Reinhard Heydricha.

Režisér Marek Najbrt sa chopil témy Protektorátu Čechy a Morava veľmi netradičným spôsobom. Spracovanie filmu je postavené na veľmi chladnom prístupe k postavám, scénam a najmä k prostrediu, v ktorom sa film odohráva. Celé toto spracovanie, mimochodom mimoriadne efektné, je kvalitne premyslené. Režisér sa nebál použitia netradičných metód pre takýto typ filmu, ako je napríklad elektronická hudba. Veľký dôraz je vo filme kladený na autentickosť, čo v spojení so spomenutými modernými postupmi napodiv nevytvára nechutný guláš, ale naopak vcelku fungujúci celok.

Protektor Protektor

Dojem zo spracovania, podporený veľmi umným využitím kamerových filtrov, ale stavia čiastočne do úzadia to, čo je základom každého filmu – postavy a ich príbeh. Veľmi odťažité spracovanie čiastočne nedovolí divákovi sa úplne sžiť s postavami, ktoré sú ale na druhej strane veľmi dobre napísané. Ani jedna nie je ani úplne dobrá, ani úplne zlá, skrátka – normálni ľudia. Kvalitné je aj herecké obsadenie filmu, v podstate v ňom nie je slabší herecký výkon. Vyniká napríklad Richard Stanke v úlohe šéfa rozhlasu.

Protektor je film, ktorý rozpráva príbeh z mnohokrát sfilmovaného obdobia. Ale príbeh, ktorý je skvelé napísaný a veľmi zaujímavo nakrútený. Škoda však toho občas až príliš chladného prístupu k postavám a rovnako občasného dojmu, že sa film odohráva ako keby len v kulisách Larsa von Triera. V rámci českej kinematografie sa ale jedná i napriek tomu o jeden z najlepších filmov za posledných pár rokov.