Prianie smrti © 2018 Forum Film SK Prianie smrti © 2018 Forum Film SK

Od poslednej Smrtonosnej pasce plešatý akčný hrdina v kinách nejakú dobu absentoval, no v remaku klasiky zo sedemdesiatych rokov sa Bruce Willis predstavuje v polohe, ktorá mu sedí najviac. V pôvodnom Prianí smrti (Death Wish, 1974) bol hlavný hrdina stvárnený Charlesom Bronsonom architekt, v aktuálnej prerábke pracuje Paul Kersey ako chirurg.

Death Wish

akčný, krimi, dráma
2018 / 107 min. / MP 15

Eli Roth
Joe Carnahan
Dokonalý život lekára s krásnou rodinou ako z katalógu rapídne naruší brutálne prepadnutie v jeho vlastnom dome. Manželka (Elisabeth Shue) na mieste zomiera a dcéra (Camila Morrone) ostane ležať v kóme. Zo života naruby sa spamätá až keď vezme spravodlivosť do vlastných rúk. S násilím sa doteraz stretával len na operačnom stole, po novom zopár tiel odpraví priamo do márnice. Navyše sa stáva lokálnym chicagskym pomstiteľom. Jeho prvý zásah sa totiž podarí zaznamenať na mobil a zavesiť na youtube.

So zbraňou sa Paul síce zo začiatku oháňa veľmi neohrabane, tréning však robí majstra. Obete násilia, ktoré na ceste pomsty bráni, nachádza priamo v nemocnici. Takto výhodne mu nahráva scenár Joea Carnahana. V pätách má Kersey samozrejme bdelých strážcov zákona, ktorí sú na policajtov až podozrivo féroví.

Na poli drámy má novinka značné medzery, nakoľko pôsobí veľmi nedovarene. Sledujeme totiž dielo z režijnej dielne Eliho Rotha, duchovného otca krvilačných Hostelov. Ak vypustíme dramatickú linku otca, ktorý sa snaží vyrovnať so strašnou rodinnou tragédiou a sústredíme sa len na akčné výpady čističa v kapucni, nebudeme ako diváci sklamaní. Bruce Willis zvláda ľavou zadnou aj tragickú polohu, ako geroj s kvérom je nám však oveľa sympatickejší a po dlhej dobe nepôsobí znudene. Režisér mu pripravil zopár lahôdkových scén, v ktorých nám pripomenie, prečo sme ho v deväťdesiatych rokoch tak zbožňovali. Zvyšné postavy ako braček Vincent D´Onofrio pôsobia čisto ako výplň dejovej hlušiny medzi jednotlivými akčnými scénkami.

Niekto by mohol namietať prílišnú brutalitu zobrazovaného násilia, treba si však uvedomiť, že ide o režisérove trademarky. Som si istý, že v knižnej predlohe Briana Garfielda nešlo o takto nevkusnú radosť z čistého násilia, do pôvodného filmu s Charlesom Bronsonom sa už však zopár masakrujúcich scén dostalo. Znalci klasiky si určite spomenú na jatky so samopalom.

Prianie smrti © 2018 Forum Film SK

Eli Roth pristupuje k zabíjaniu na plátne podobne zábavným štýlom ako spriaznený Quentin Tarantino, takže prílišná kritika asi nebude celkom na mieste. Willisova vražedná výprava utečie ako voda a hoci sa nejedná o dielo, ku ktorému sa budete s láskou vracať, slúži minimálne ako pripomienka, že Bruce na to ešte stále má. Chvíľku síce potrvá kým sa dostane do tempa, ale po prvej návšteve obchodu so zbraňami mu budete fandiť ako za starých čias.

Môžeme predpokladať, že tento film poslúži ako odrazový mostík v kariére mladučkej kráske Camile Morrone. Paulovu dcéru, za ktorú sa oplatí bojovať, stvárnila veľmi pôvabne.

Nové Prianie smrti mal podľa svojho scenára nakrútiť pôvodne Joe Carnahan, no po jeho odchode sa režisérskej štafety zhostil celkom slušne o niečo dravší Eli Roth a ponúkol žánrovú jednohubku, ktorá vám spoľahlivo spríjemní večer. Viac od remakeu s Brucem Willisom nečakajte. Keď ho zazriete v kapucni, môže vo vás evokovať nepremožiteľného hrdinu z mysteriózneho Vyvoleného, na jeho pokračovanie si však ešte budeme musieť počkať.