Réžia: Jason Reitman
Scenár: Jason Reitman, Joyce Maynard
Kamera: Eric Steelberg
Strih: Dana E. Glauberman
Hudba: Rolfe Kent

Hrajú: Kate Winslet, Josh Brolin, Tobey Maguire, Clark Gregg, James Van Der Beek, Gattlin Griffith, Maika Monroe, Brooke Smith, Tom Lipinski a ďalší

Režisér Jason Reitman (Ďakujem, že fajčíte; Juno) priznáva, že adaptovanie tohto románu bolo pre neho výzvou – ale pri tom výzvou, ktorú si vymyslel viac-menej sám, keď ho predloha pri čítaní nadchla. Väčšinu filmového času Reitman samozvanú výzvu aj zvláda, hoci treba povedať, že bez tak skúsených hercov, akými sú Kate Winslet a Josh Brolin, by to bolo mimoriadne náročné. V istých momentoch sa film nevyhne neistej pôde pod nohami, keď sa zaujímavá a hĺbavá dráma mení v neprirodzenú ilúziu rodinného života, ktorá je až príliš snová. Tým nemám na mysli, že je zidealizovaná, ale skôr divná.

Predĺžený víkend, v origináli Labor Day, je adaptáciou rovnomenného románu spisovateľky Joyce Maynardovej. Odohráva sa na konci horúcich letných prázdnin r. 1987. Henry má trinásť rokov a rýchlo rastie, musí sa teda so svojou matkou Adele vybrať pred novým školským rokom na nákup. V obchode ich osloví nebezpečne vyzerajúci a zakrvavený muž, ktorému poskytnú odvoz – z časti zo strachu, z časti vďaka Adelinym zakrpateným komunikačným schopnostiam. To ešte netušia, že odviesť sa chce k nim domov. Muž netají, že je väzňom na úteku, ani to, že sa im nanútil, aby si mohol v pokoji na niekoľko hodín oddýchnuť a načerpať nové sily, kým sa poberie utekať ďalej. Z hodín sa však stanú dni. Ustráchaná Adele v ňom nájde muža, ktorý by ju vedel vyslobodiť z fóbií, ktoré ju sužujú. Henry, ktorý je rozprávačom príbehu (hoci na to film sem-tam zabúda) zas pochopí, aké dôležité je mať životného partnera a aké to je mať starostlivý „otcovský“ dohľad.

Predĺžený víkend (Labor Day, 2013)

To, že rozprávačom príbehu je Henry, je veľmi dôležité. Niekedy sa zdá, že aj samotný Reitman zabudol, že má ísť o comming-of-age príbeh. Z filmu však nadobúdame pocit, že ide o milostnú drámu, ktorú nepríjemným spôsobom narúša skúmavý pohľad mladého chlapca. Miesto toho, aby z chlapcovho pohľadu cudzorodo pôsobil vznikajúci vzťah medzi jeho matkou a utečencom, zvláštne pôsobí chlapcov záujem oň.

Film, celkom pochopiteľne, musí venovať veľa priestoru tomu, aby vykreslil, ako sa z nebezpečného únoscu len za pár dní stane milenec, pre ktorého je rozvedená matka ochotná obetovať všetko. V tomto ohľade – ak by sme ho izolovali – film naozaj vyniká. Darí sa mu vykresliť naliehavosť tichého zúfalstva, ktoré sa v osamelosti hromadí v duši. Avšak skĺbiť toto s konceptom comming-of age, na tom by pohorel kde-kto. Nakoniec to dopadlo zhruba takto: pre dospelé publikum môže čerstvý tínedžer uprostred tých sexuálne napätých scén pôsobiť nevkusne, pre mladé publikum je však ono dospievanie chlapca priveľmi potlačené do úzadia.

Predĺžený víkend (Labor Day, 2013)

To ale nič nemení na sile tejto drámy, ktorej nejde len o „obyčajnú romantiku“ – zanedbaná uzavretá žena plus nebezpečne vyzerajúci väzeň, alias zakázaná láska – ale rozoberá hlbokú psychickú potrebu človeka po náklonnosti, po blízkosti a po spoločnosti. Predĺžený víkend by som odporúčala každému. Winsletová a Brolin sú výborní a scenár veľmi dobre a trpezlivo buduje napätie. Vedzte však, že prídu momenty, v ktorých sa nezvládnutá koncepcia prejaví naplno.