Krajina pôvodu: Veľká Británia / USA

Réžia: Alfonso Cuarón
Scenár: Alfonso Cuarón, Timothy J. Sexton, David Arata, Hawk Ostby, Mark Fergus
Kamera: Emmanuel Lubezki
Hudba: John Tavener
Hrajú: Clive Owen, Julianne Moore, Michael Caine, Danny Huston, Charlie Hunnam, Chiwetel Ejiofor, Pam Ferris, Peter Mullan, Claire-Hope Ashitey, Oana Pellea

Potomkovia_ludiPredstavte si že v roku 2009 začne ženám záhadne miznúť schopnosť plodiť deti. Tento fakt spôsobí na svete neskutočný chaos – takmer každý rozvinutý štát na svete sa zmieta v búrke nepokojov a mnohé z nich prakticky zaniknú. Ľudia nič nechápu, celosvetovo sa vzmáha terorizmus a celé ľudstva sa nachádza v hlbokej kríze. Asi jedinou relatívne pokojnou a usporiadanou krajinou je Anglicko, kde vláda riadi krajinu nesmierne tvrdou rukou a zakázala napríklad prílev prisťahovalcov. Z vonkajšieho pohľadu by sa mohlo zdať, že Anglicko je na tom najlepšie z celého sveta, ale obyvatelia zase až taký spokojní nie sú.

Predstavte si, že ste boli v mladosti politickým aktivistom, ktorý bojoval za dodržiavanie ľudských práv. Predstavte si, že ste mali manželku a dieťa, ktoré tragicky zomrelo. Po tejto udalosti sa z vás postupne stal cynický alkoholik, ktorý začal pracovať v byrokratickom aparáte vlády, ktorá robí presne to, proti čomu ste kedysi dávno bojovali. Predstavte že je rok 2027 a práve zomrel najmladší človek na Zemi – 18 ročný hispánec. A vás jedného dňa unesie vaša bývala manželka, z ktorej sa stala členka jednej z množstva teroristických organizácii v Británii. Požiada vás o jednu službu, ktorá pre vás nepredstavuje nič ťažké a tak jej urobíte radosť. To vás ale pekne krásne zatiahne do udalostí, ktoré zmenia váš život…

Asi približne takto sa musí cítiť hlavný hrdina filmu, ktorý práve prichádza do našich kín – Potomkovia ľudí. A veľkú časť z pocitov toho hrdinu menom Theo sa dostane divákovi tak pod kožu, že je to až neuveriteľné čo je navyše v poslednej dobe veľmi zriedkavý jav, priam zázrak. Ak sa na tento film vyberiete do kina, budete s najväčšou pravdepodobnosťou ďakovať režisérovi Alfonsovi Cuarónovi (Mexická jazda, Harry Potter a väzeň z Azkabanu) za tento skvelý zážitok, ktorý spôsobuje, že film je podľa môjho názoru jedným z popredných kandidátov na pomyselne ocenenie film roka a mne osobne sa Potomkovia páčili viac ako vychvaľovaný film Na druhej strane. Prečo?

Potomkovia_ludi Potomkovia_ludi

Hlavnou devízou filmu je dych berúca realistickosť film, z čoho vyplýva vyššie spomínané vtiahnutie do deja. Cuarón predlohu (sci-fi kniha od britskej autorky krimi románov, ktorá píše pod pseudonymom P.D. James) spracoval s dôrazom na čo najlepšie vystihnutie atmosféry sveta budúcnosti v hraničnej situácii. Jeho vízia sveta budúcnosti (samozrejme podľa predlohy) je natoľko uveriteľná, že by kľudne takto mohol vyzerať svet o 20 rokov. Žiadne nadpozemské technológie, antigravitačné zariadenia, teleportácia alebo psychokinéza, len náš bežný šedý život vo veľkomeste Londýn, ktorý ma síce zopár technických vylepšení navyše oproti dnešnému mestu, ale pohľad naň je oveľa žalostnejší. Všade prítomná polícia sa riadi heslom, že najlepšie riešenie je bitka a streľba. Na uliciach sa povaľujú odpadky, všetko je v neporiadku a hocikedy vám môže niekde v blízkosti vybuchnúť bomba.

Hlavnú postavu Thea dostal ako rolu britský herec Clive Owen, jeho exmanželku hrá Julianne Moore a zaujímavú úlohu dostal aj klasik Michael Caine, ktorý hrá starého hippisáka, ktorý sa ži pestovaním marihuany a stará sa o svoju manželku. O výkone tejto trojice nie je veľmi čo napísať, predvádzajú svoje štandardné výkony a taký Clive Owen aj jeden z najlepších výkonov svojej kariéry. Čo je ale veľmi pozoruhodné je výkon mladej britskej herečky Claire-Hope Ashitey, ktorá sa na plátne vyskytuje spolu s Owenom najdlhšie a svoju rolu matky zvláda s bravúrou a obstojí aj voči ostatným hercom napriek nízkemu veku a znadlivému nedostatku skúsenosti.

Potomkovia_ludi Potomkovia_ludi

Ako správne sci-fi, aj Potomkovia ľudí obsahujú akčné scény. Ale akčné scény na rozdiel od väčšiny podobných filmov (napr. Riddick) nie sú len manieristickým spôsobom ako napumpovať adrenalín do krvy divákov, ale vyplývajú priamo z deja a posúvajú ho ďalej. V tomto filme sú v podstate len dve akčné scény, ktoré ale zasiahnu diváka obe veľmi silno, aj keď každá iným spôsobom. Prvá scéna diváka najviac zasiahne tým, že ju vôbec nečaká. Druhá je zase viac menej očakávaná, ale je spracovaná spôsobom, ktorý by kľudne mohol konkurovať úvodu Zachráňte vojaka Ryana (strihač si v jej prípade veľa neužil, ale zato ručná kamera dostala pekne zabrať) a možno ho aj predčiť. Ale najlepšie na tej druhej scéne je fakt, že v nej zároveň emocionálne vrcholí celý film. To sa v kontraste k akčnosti celej scény javí ako geniálny nápad a ako skvelý spôsob na vygradovanie diváckeho zážitku.

Potomkovia_ludi Potomkovia_ludi

Potomkovia ľudí sú jednoznačne jedným z najlepších filmov, ktoré sme mohli vidieť v našich kinách v tomto roku. Samozrejme, že nie je úplne dokonalým filmom (taký ani neexistuje, ani nebude existovať), ale k dokonalosti mu chýba len veľmi málo. Jedine čo mi napadá ako chyba je odsunutie pozadia príbehu do úzadia a zameranie sa primárne len na hlavnú dejovú líniu a pozadie je rozprávanie len tak mimochodom (napríklad noviny). Toto sa ale nedá považovať za nejakú obrovskú chybu, keďže prílišne vysvetľovanie by asi zmenšila dopad filmu na diváka. Čo by bola škoda. Obrovská škoda.

/