Posledný súboj © 2021 20th Century Studios Posledný súboj © 2021 20th Century Studios

Trailery lákajúce na ďalšiu krvavú historickú smršť režijného velikána Ridleyho Scotta v štýle Kráľovstva nebeského (2005) či Gladiátora (2000) nemohli byť vzdialenejšie výslednému filmu. Výpravný historický epos je prevažne kostýmovou konverzačkou, v ktorom sa síce odohrá zopár krátkych bitiek, no za pozornosť stojí najmä ten finálny súboj medzi dvomi mužmi.

The Last Duel

historický, dráma
2021 / 152 min. / MP 15
USA / Veľká Británia

Ridley Scott
Nicole Holofcener, Ben Affleck, Matt Damon
Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) spolu zažili kopu rôznych bojov, prechovávajú k sebe úctu a priateľstvo. Zhodou viacerých okolností sa však rozhnevajú a ich rozkol naberie na obrátkach, keď Carrougesova manželka Marguerite (Jodie Comer) obviní Le Grisa zo znásilnenia. Začína sa boj o česť. Pravda totiž vôbec nie je jednoznačná a o všetkom rozhodne až záverečný súboj na život na smrť.

Scott pristúpil k vyrozprávaniu diania vo filme z troch rôznych perspektív hlavných hrdinov. Ide o zaujímavý postup, keďže každá z postáv má vlastnú pravdu a vidí okolnosti po svojom. Niektorým divákom tento prístup nemusí byť po vôli, nakoľko sa dej opakuje a odlišuje sa len v drobnostiach. O to tu však ide. Drobné rozdielne detaily dokážu vykresliť motívy postáv, ktoré nás privedú až k záverečnému zúčtovaniu. Dej graduje, konverzácie sú nakrútené dostatočne zaujímavo a dianie vo filme je vyslovene pastvou pre oko diváka, ktorý patrí k nadšencom histórie.

Scott drží aj vo svojom úctyhodnom veku 83 rokov filmové remeslo pevne v rukách. Ponúka nám atraktívnu drámu o životoch troch hrdinov, ktorú rozhodne až nemilosrdné vražedné finále v plnej zbroji. Príbeh sa opiera o klasickú knižnú predlohu Erica Jagera, ktorý čerpal zo skutočných udalostí. Scenár ešte doladili Nicole Holofcener, Matt Damon a Ben Affleck. Páni by sa ani po dlhých rokoch od Dobrého Willa Huntinga (1997) medzi scenáristami zjavne nestratili. Affleck si navyše vo filme zahral postavu zhýralého miestodržiteľa Pierra d´Allencona a svoju rolu si vyslovene užíva. Od večne namosúreného Batmana je to príjemný herecký posun, hoci je ako panovník v drahých rúchach kompletne odfarbený na blond. Niekoho jeho vzhľad môže vyrušovať, jeho uvoľnené herectvo mi však veľmi sadlo. Morálne zhýralého šľachtica som mu absolútne veril.

Posledný súboj © 2021 20th Century Studios

Ústredný casting je celkovo na špičkovej úrovni. Matt Damon zahral jednu zo svojich najlepších úloh. Jeho po elementárnom rešpekte bažiaci Carrouges vzbudzuje miestami až ľútosť. Damon má výborné herecké strety najmä s Affleckom. Cítiť, že spolu nehrajú prvýkrát. Adam Driver dokazuje, že ani prehnane ambiciózny vzdelanec so sklonmi k narcisizmu a záľubou v neviazaných orgiách sa v jeho hereckom registri nestratí. Upevňuje si svoje postavenie budúcej megahviezdy. Pozornosť na seba púta aj mladučká Jodie Comer, ktorá sa úlohou pracovitej Marguerite dostáva do širšieho diváckeho povedomia. Túžila byť len dobrou manželkou, no jej príbeh vstúpil do dejín.

Kto pristúpi na pomalšie konverzačné tempo, bude vo finále Ridleymu Scottovi povďačný za plnohodnotný filmový zážitok. 152 minút deja ubehne relatívne rýchlo, zažraní do príbehu sa nestihnete nudiť. V záverečnom súboji režisér naplno dokazuje, že ešte stále vie divákom navodiť husiu kožu. Vďaka netypickému prístupu k rozprávaniu je po dlhej dobe opäť vo forme a vy by ste ako diváci rozhodne mali byť pri tom.

Ideálne si vychutnáte Posledný súboj na veľkom plátne. Stojí to za to.