Prístupnosť: MP12

Réžia: Doug Lefler
Scenár: Jez Butterworth, Tom Butterworth
Kamera: Marco Pontecorvo
Hudba: Patrick Doyle
Hrajú: Colin Firth, Ben Kingsley, Aishwarya Rai, Peter Mullan, Kevin McKidd, John Hannah, Thomas Sangster, Iain Glen

/PoslednaLegiaNakrúcanie zahraničných filmov na krásnych miestach nášho štátu ešte stále nie je také rozšírene ako napríklad v prípade Prahy, v ktorej sa točí takmer každý piaty americký film alebo v prípade Budapešti, ktorá takisto láka zahraničných filmárov (film Hellboy bol napríklad nakrúcaný práve tam). Napriek tomu sa už zopár filmov u nás natočilo, stačí spomenúť napríklad fantasy Dračie srdce, alebo akčného Peacemakera a z novších napríklad minuloročný Eragon, ktorý bol natáčaný v Slovenskom raji. Veľkou škodou je ale to, že žiaden z týchto filmov neurobil dieru do sveta filmu a jednalo sa len o slabé odvary filmových hitov.

Minulého roka sa u nás začal nakrúcať ambiciózny film, ktorý na prvý pohľad pôsobil, že pôjde o zaujímavý film, ktorý by mohol byť aj vcelku kvalitný v konečnej podobe. Predlohou pre film sa stal bestseller Posledná légia od spisovateľa Valeria Massima Manfrediho, ktorá pred nedávnom vyšla aj u nás. Časť filmu tvorcovia nakrútili v Tunisku a potom sa nakrúcalo u nás na Spišskom hrade a na Červenom kameni a tieto miesta vo filme je pekne vidieť, obzvlášť Spišský hrad, ktorý ale počítačovo tvorcovia vylepšili. Takisto aj herecké obsadenia vyzeralo vcelku zaujímavo, veď mená ako Ben Kingsley a Colin Firth sú viac menej známe a títo herci sú považovaní za záruku akej takej kvality. Jediné, čo budilo podozrenie, bolo meno režiséra Doug Leflera, ktorý sa v minulosti podieľal na tvorbe napríklad seriálu Xena a podobných “sofistikovaných“ kravín. A toto podozrenie bolo správne, pretože film dopadol naozaj zle a prvotné očakávania vyšumeli do neznáma…

Príbeh filmu sa odohráva okolo roku 476 nášho letopočtu, teda vtedy, keď padla Západorímska ríša. Hlavným hrdinom príbehu je dvanásťročný chlapec, ktorý sa vďake snahe svojho otca Orestesa stane rímskym cisárom pod veľmi symbolickým menom Romulus Augustus. Problémom sa ale stane veliteľ Germánov Odoaker, ktorý už dlhší čas túži po moci a preto malého Romula zosadí z trónu a stane sa vládcom Itálie. Mladého Romula pošle do vyhnanstva na ostrov Capri, z kadiaľ ho vyslobodí jeho strážca Aurelius, ktorý sa spojil s bývalým vychovávateľom chlapca Ambrosinom. K tejto zaujímavej skupine sa pridá ešte vyslankyňa z Byzancie Mira, ktorá im začne pomáhať potom, čo Byzantský kráľ začne spolupracovať s Odakerom. Týmto krokom Byzancie padne možnosť záchrany na východe a tak zostane pre Romula a jeho družina jediná možnosť – deviata légia v Británii, teda posledná rímska légia.

/PoslednaLegia /PoslednaLegia

Na celom filme je výrazne vidieť, aký štýl réžie nadobudol Lefler vo svojich predchádzajúcich projektoch, teda, že všetko vyzeralo (napríklad v spomínanej Xene) ako keby ste hrali počítačovú hru, teda že ste pozabíjali všetkých nepriateľov a šli ste do ďalšieho levelu, kde bola len zmena prostredia, ale v podstate išlo stále o to isté. Podobne je to aj v prípade Poslednej légie, keď celý príbeh vyzerá len ako nevyhnutné pozadie pre jednotlivé bitky a do deja sa prakticky divák nemá kedy a ako vcítiť, keď je príbeh len tak mimochodom rozprávaný v skratke. Zase viaceré scény sú príliš naťahované a tak značne nudné. Film viditeľne čerpá inšpiráciu z viacerých známejších a kvalitnejších filmov, keď niektoré scény môžu divákovi pripomínať všeličo možne od Pána Prsteňov až k filmu Excalibur, s ktorým ale Poslednú légiu spája istá príbehová prepojenosť. Jediné čo vo filme poteší, je pohľad na starý známy Spišský hrad a aj niektoré bojové scény sú dobre zvládnuté, ale zase veľmi veľa ich nie je.

Čo sa týka hercov, tak dve známe mená veľmi neoslnili. Colin Firth pôsobí vcelku dobre, tak priemerne a dá sa povedať, že mu rola bojovníka-bodyguarda aj padne. To sa ale nedá veľmi povedať o výkone Bena Kingsleyho, ktorý ako čarodejník-filozof-druid Ambrosinus vyzerá dosť zvláštne, dalo by sa povedať, že až smiešne a týmto výkonom sa nepribližuje ani zďaleka k svojmu vrcholu, teda k filmu Gándhi. Spoločnosť dvom známym hercom robí zástupkyňa nežného pohlavia indická modelka a Miss India 1994 Aishwarya Rai, ktorá si zahrala rolu byzantskej vyslankyne, ktorú vcelku obstojne zvládla.

/PoslednaLegia /PoslednaLegia

Posledná légia je teda filmom, ktorý vôbec nezmenil fakt, že filmy, ktoré sa nakrúcajú u nás sú zväčša veľmi slabé. Keď ste ale považovali televízne seriály ako Xena a Hercules za skvelé a neuveriteľne zábavné, tak sa možno rovnako dobre budete baviť aj pri sledovaní tohto filmu. Keď ale očakávate od dobrodružného filmu niečo viac ako len bezduchú akciu striedanú s vatou, tak sa veľmi na tento film netešte, pokiaľ ale samozrejme nejdete do kina obdivovať krásy našej vlasti a o príbeh vám primárne nejde. Takisto v kine vypnite mozog, pokiaľ máte aspoň aké tak dejepisné znalosti o dobe, v ktorej sa film odohráva.

/